Chapter 2

111 20 6
                                    

"Dan disebabkan itu, User Interface ataupun nama ramahnya UI penting dalam web atau app design. Kalau UI kamu serabut dan guna font kecil macam semut, user tak boleh nak guna website kamu"

Kelopak mata Naomi terasa berat. Kelas Human Computer Interaction ataupun HCI memang selalu buatkan dia mengantuk sebab banyak teori je. Anak mata hijaunya berpinar sebab dah masuk kali ke empat dia menguap, berair habis dah matanya.

"Kita kena keep in mind yang interaksi antara komputer dan manusia gunakan 5 deria yang ada pada manusia. Melihat, mendengar, sentuh, rasa dan hidu. Faktor-faktor utama untuk melahirkan HCI yang mantap adalah, mata, jari, suara, kepala dan pergerakan badan..."

Thud!

Oops! Dia terlelap seketika. Kepalanya tersengguk-sengguk dan pen dalam tangannya jatuh menimpa permukaan meja. Naomi cepat-cepat cover malu. Dia capai botol airnya lalu meneguk air mineral yang ada dalam botol besi tu. Nasib baik lecturer dia tak perasan dia terlelap tadi. Anak mata hijaunya meliar sekeliling kelas. Ada yang fokus, ada yang dah sedap berdengkur dan ada yang main fon.

Eh jap.

Ah, fuck. Memang nasib Naomi bulan ni suwei. Si perempuan kerek minggu lepas tu sekelas dengan dia?! Naomi menjeling dia dari belakang. Seolah-olah dia dengar Naomi kutuk dia dalam diam, Meera menoleh ke belakang. Anak mata hitamnya bertembung dengan anak mata hijau milik Naomi. Serta merta dahinya berkerut. Kalau Naomi ni jenis yang tak reti malu memang dia ambik gambar muka berkerut perempuan tu on the spot. Buruk betul muka.

Macam minggu lepas, Meera menjegilkan matanya. Perempuan ni ada masalah mata agaknya. Ringan je tangan Naomi ni nak tunjuk jari tengah kat perempuan sombong tu tapi nampaknya nasib memihak kepadanya bila lecturer tadi panggil nama Meera.

"Meeralyn" 

Terkejut beruk gadis tu, terus kepalanya laju menoleh ke arah lecturer tu. Muka kerek dia menjadi pucat. Ah, gatanya tangan Naomi nak snap gambar perempuan tu.  "Y-ye, sir?" Haa tau pun kau nak tergagap-gagap. 

"Awak dengar tak apa saya mengajar kat depan ni?"

Laju gadis tu mengangguk. "Dengar sir"

Lecturer lelaki tu menjungkit keningnya. "Berikan saya komponen utama HCI" Makin excited Naomi nak tengok Meera dimalukan kat kelas. Muka pucat Meera menjadi lebih cuak daripada tadi. "Er..." Selama 2 minit, dia berdiam, tanpa jawapan. Lecturer mereka, Encik Aman, lepaskan keluhan berat. 

"Ada sesape nak tolong dia tak? Kalau takde dia kena stayback dengan saya selama 30 minit" 

Normal ke prosedur tu? Dah rasa macam kat sekolah rendah kena tahan kelas sebab tak behave. Bila takde seorang pun student yang berani nak menjawab, Encik Aman nampak macam gembira. Tak, serius ni, memang takde siapa nak tolong Meera ke cemana? Dorang pun benci dia ke atau dorang tak dengar lectures ni langsung?

"Oke.., kalau macam tu--"

Krikk!

Bunyi kaki kerusi ditolak kuat ketika Naomi berdiri memenuhi satu kelas. Lecturer tadi pandang Naomi dengan muka hairan. Mulut gadis tu dibuka tanpa difikirnya. "Er.., empat komponen utama HCI..., user, task, tools atau interface dan context" Apa yang dia buat ni? 

Sir Aman pandang dia dengan wajah neutral, senyuman dia tadi hilang. "Kamu.. jawabkan untuk Meera?" Naomi mengangguk. Degupan jantungnya yang laju dia seakan-akan boleh dengar. Muka lelaki tu nampak macam kecewa. Aik? Apa salah dia? Lecturer tadi mengangguk lalu suruh dia dan Meera untuk duduk. 

Students kat situ semua pandang dia dari ekor mata mereka. Ah, sudah. Apa salahnya dia jawabkan? Lagipun niat dia jawabkan bukannya nak tolong pun si Meera tu, just nak bagi dia lagi malu. Yela, bayangkan orang yang kau tak suka tolong jawabkan untuk kau. Tak menyirap ke? Kalau betul dorang pun tak suka kat Meera, bukan ke dorang patutnya happy dengan apa Naomi buat?

Promises Under Blue Skies Where stories live. Discover now