DI sepanjang jalan utama yang tidak berturap dan berselangkan pepohon merendang juga sawah padi sebagai kanvas semula jadi, rata-rata ahli kumpulan konvoi Segamat-Arau kelihatan lebih selesa memarkirkan motosikal berkuasa tinggi masing-masing – tidak pantas meneruskan perjalanan ke utara sebagaimana yang disangka. Malah, ada beberapa pesanan baharu turut ditambah ke dalam senarai yang sedia ada berjela, dan Mayadh tidak pula merungut untuk tiap-tiap rezeki yang tiba.
"Roti sourdough ada lagi?" Wakil kumpulan konvoi yang, entah sudah kali yang ke berapa berulang-alik membawa segala minuman dan roti dari dalam kedai ke luar, menyoal. "Nak tambah lagi lima sebenarnya, tapi itu pun kalau ada lagilah. Kalau dah habis, tak apa."
Mayadh memeriksa kembali senarai pesanan tadi. Seingatnya, malam semalam memang dia sempat adun, bakar, dan bungkuskan 25 buku roti sourdough asli. Kalau dibiar lama-lama pun, takut kurang segar dan sedap pula nanti. Sourdough starternya dan roti-roti yang dibiarkan semalaman di dalam peti sejuk pun masih ada lagi.
"Saya ada lagi sepuluh..."
Jeda.
Dongak.
Senyum semula.
"Maksud saya, saya masih ada lagi sembilan roti sourdough kalau abang nak."
"Kalau macam tu, mintak halal borong semua sembilan roti. Lupa sungguh nak belikan sekali untuk isteri-isteri member. Ada jugak yang tarik muncung, paksa patah balik ke Segamat nanti," kata wakil lelaki tersebut seraya mengeluarkan telefon bimbit dari dalam kocek jaket kulit hitamnya.
"Insya-Allah, hukum jatuh halalan toyyiban lepas scan QR dekat sini," Mayadh bercanda, membetulkan kedudukan kertas berlaminasi dengan imbasan kod QR agar lebih mudah diimbas. "Nak saya bungkuskan sekali atau asing?"
"Kalau tak menyusahkan, asing-asing."
"Boleh. Nanti saya hantarkan ke luar terus lepas dah siap bungkus."
"Tak apa, saya tunggu sini. Member suruh tengok cara tuan kedai bungkus roti sebab dia kata dekat sini semua made from scratch, termasuk bungkusannya sekali."
"Tak adalah semua, bang. Kami pesan kertas bungkusan ni pun dari kilang, juga. Corak dan tulisannya saja saya reka sendiri," lembut Mayadh menidakkan. Sepasang tangan tangkas membungkuskan sembilan buku roti sourdough ke dalam bungkusan kertas coklat cair yang diambil dari dalam laci. Lipatan terakhir yang membentuk satu pemegang memudahkan bungkusan itu untuk dibimbit, tetapi Mayadh lebih memilih untuk memasukkan semuanya ke dalam satu beg kertas besar. "Sembilan sourdough."
"Terima kasih. Saya beli."
"Saya jual. Elok-elok konvoi ke Arau."
"Takut mengantuk aje ni lepas dah makan roti."
Sempat mereka berbalas ucapan salam sebelum Mayadh menghantar lelaki itu yang kembali ke kumpulan konvoinya melalui pandangan mata. Lama memerhatikan mereka yang sudahnya meneruskan kembali perjalanan yang tergendala. Dalam tidak sedar, mengembalikan suasana hening ke rumah kecilnya.
"Group konvoi tadi dah pergi?" Param yang baru keluar dari dapur, bersuara.
"Baru aje tadi."
Param angguk.
Mayadh bersihkan kaunter.
Param jeling sesaat ke sisi kiri.
Dan, Mayadh masih tekun membersihkan kaunter sama.
"Untung hari ni macam boleh cover modal untuk sebulan, kan?"
"Lebih kepada untuk cover bulan-bulan lain yang tak balik pulang modal," ujar Mayadh tanpa memanggung wajah. "Untuk kita yang baru nak bertapak ni, tak rugi tu dah kira untung. Dapat bayar segala bil dan gaji pun, dah kira untung."
YOU ARE READING
Rumah Rukun
RandomTentang lelaki putus jiwa dan perempuan putus asa. Tentang pencinta sourdough dan penggemar roti peanut butter. "Di sini ada undang-undang." "Ini rumah Tuan Ismet ke?" But there was a lie in December. Persoalannya- siapa.