"قصة جوز خالتي" "
قَلبي آخِر حاجة جات عَلى بالي" تسير بخطوات متزنه تسمع صوت طرقات حذائها العالي الأنيق الذي ترتديه على ملابس كاجوال عمليه تجعل كل من يشاهدها يري أنثي في كامل قوتها أنثي جميلة لاتهاب الموت بل الموت هو من يهابها، ابتسامتها منيرة في وجهها المشرق المتكامل جماله أقل ما يقال عنها أنها حوريه وليست من جنس البني ادم.
رحبت بها السكرتيره وتدعي هيام" اتفضلي ياساندي الدكتوره سوسن الديب منتظراكي.
ابتسمت ساندي وتحدثت ببراءة طفل.
حضرتك عارفاني مش كده! نظرت لها سوسن بجديه" افضل انك تعرفيني اكتر.
هو انا ممكن اقعد فين الشازلونج ولا الكرسي ؟ حركت سوسن يديها ببلاهه وقامت برفعها"المكان اللي ترتاحي فيه. "أنا اللي قتلت صالح" خرجت هذه الجمله بصوت حزين مكسور من ساندي.
بس انتي جايه في موت مازن على حسب ماشوفت في الفايل بتاع حالتك، صالح ده مين ؟
صالح ده احقر بني ادم أنا شوفته وحياتي عرفتني عليه.
صالح ده الحيوانات انضف منه، استغفر الله العظيم حرام اشبهه البني ادم ده بالحيوانات، صالح ده النقطه السودا اللي كانت ملازمانى في حياتي كلها.
صدرت ضحكه عاليه في المكان مصحوبه بنبره ماكره بها لمحه شر" عايزه تعرفي مين صالح هتعرفيه من خلال الظرف ده اللي هتفتحيه بعد ماامشي عن اذنك يادكتوره وقتك خلص.
الحدوته*
"انا هتكلم هنا معاكم بكل وضوح هحكي حكايتي اللي شايلاها جوه قلبي بس محدش منكم ينزل دموع، الحكايه دي هتعلمكم ازاي متعيطوش جاهزين يلا بينا.
طفله صغيره تبلغ من العمر ٩ سنوات، وعلي حين غفله عائده من مدرستي فوجدت نساء ترتدي الأسود ويصرخون لم اعرف وقتها ماذا يمكنني أن أفعل، ولكن كل مااعلمه أن والدتي لم تعد موجوده على قيد الحياه، وانحرمت من صوتها وحضنها وحنانها. ساندي ياحبيبتي جهزي نفسك عشان مسافرين.
هنسافر فين ياخالتو؟ هنروح القاهره نعيش هناك احنا وعمو صالح. نظرت ساندي لصالح نظره بريئه وتحدثت" عمو صالح، عمو صالح شيلني عشان نمشي.
انتقلت للعيش مع خالتي وزوجها الذي يدعي صالح لم اعرف شئ عن عمل صالح سوا أنه يفتح محل بقوليات تحت المنزل، انقضت الايام وأصبحت ساندي فتاة العشرين عاماً.
خالتو وفاء قوليلي هو بابا مكانه فين؟ كده ياساندي كبرتي عليا وعايزه تسبيني، ومره واحده فرت دمعه من عين وفاء،مسحت ساندي دمعه خالتها وقامت بتقبيلها من وجهها"حقك عليا ياخالتو انا بس بقول بما أني كبرت وكده لو ليا مكان اروح اعيش معاه.
"معقول بعد ماعشتي معانا وانتي طفله بضفاير عايزه تسبينا بعد مابقيتي عروسه حلوه وبنت زي القمر "قال جملته وهو يمرر لسانه بشهوه وعينيه تكاد تفتك بها.
تاففت ساندي وذهبت إلي غرفتها. استيقظت ساندي وذهبت لتعد الافطار فهيا تقوم بالتخفيف على خالتها في أعمال المنزل" وانا اقول المطبخ منور ليه عشان القمر فيه" شهقت ساندي عندما وجدته يمسكها من خصرها ويحتضنها من الخلف حاولت التملص منه ولكنها لم تفلح.
سيبني بدل مااصوت واقول لخالتي عليك وعلى أفعالك القذره ياصالح، أنا ساكته بس عشان خالتي. "كبرتي ياساندي وبقيتي قطه بتخربش، نسيتي ايام مكنت بشيلك انتي وطفله" بس ملحوقه نعيد الايام دي تاني انتي و كبيره.
تركها وخرج وهو يقول "جهزي الأكل عشان خالتك تصحي تلاقيه جاهز.
عادت ساندي من الجامعه فهيا تدرس في السنه الأولي من كليه تجاره.
اي ده كنتي فين ياخالتو؟ كنت بجيب شويه طلبات للبيت يالا قومي خدي شاور على مااجهز الاكل.
مش قادره ياخالتو محتاجه انام شويه اليوم كان شديد نهارده والمحاضرات كانت كتيره.
تلفح بشرتها انفاس تشعر هيا بها ولكنها بين النوم واليقظه، فزعت وقامت مفزوعه بخوف عندما شعرت بأصابع تلامس تفاصيلها الأنثويه الجسديه من الخلف.
صالح انت بتعمل اي هنا ! كمم فمها ومنعها من الصراخ متحدث بلهجه شهوانيه حيوانيه"صوتك لو طلع هيكون آخر يوم في عمرك، انتي سامعه المره دي ايدي هيا اللي كانت على شفايفك المره الجايه هكتم صوتك بطريقتي وقام بالاشاره على شفتيه. بصقت عليه عندما خرج" يارب ابعد الحيوان ده مني يارب.
شعور الانعدام بالأمان ده كان ملازمني دايما من ونا طفله كنت دايما مش برتاح لصالح ده ابدا، كان قلبي بينقبض من نظراته ومع ذلك عمري مشوفته غير عمو صالح اللي رباني ، برغم النظره اللي كنت بشوفها في عينه،كان كل شغله ياخد فلوس من خالتي استيقظت ساندي يوم إجازتها فهيا اجازه في هذا اليوم لكي تاخد شاور يريح أعصابها وتقوم بمذاكره محاضراتها. استلقت ساندي في البانيو وقامت بالاسترخاء داخله فأغمضت عينيها حتي تتمكن من استرخائها بسهوله. ولكنها شعرت بيد تسحبها ظنت في اللقطه الأولي أنها اقتحمت العالم الآخر الذي لاتعلم عنه شئ ولكنها تأكدت بوجودها في عالمنا عندما رآته.
مكنتش اعرف انك حلوه كده؟ نظرت ساندي بفزع وأخذت تنزلق للاسفل حتي تقوم المياه بمداره جسمها عنه. انت ازاي دخلت هنا وخالتو فين؟ سيبك من خالتك دلوقتي، انا مكنتش اعرف انك مهلبيه كده.
ابعد عنييي انت فاهم.
منا هبعد لأني مش مرتب ليكي دلوقتي بس كل حاجه ليها روقه يامهلبيه.
بعد محاولات من التفكير أيام قررت القرار الاصعب وهو الهرب وترك منزل خالتي للأبد ، وبالفعل قمت بتجهيز شنطتي من ايام انتظرت خالتي تخرج وهو معاها وعندما قمت بالحركه تفاجئت بعصا أسفل رأسي وفي غضون ثانيه فقدت قدرتي على الحركه ولم اري سوا سواد.
اي ده أنا فين ؟ انتي هنا يامهلبيه مع عمو صالح
عمو صالح اللي عايزه تهربي وتسيبيه وتفضحي خالتك المسكينه، وتهربي من اللي بتحبيه وضحك عليكي خالتك اللي كل ذنبها انها اخدتك في بيتها وربتك زي بنتها وسترتك من البهدله والمرمطه في الشارع مع كلاب السكك.
المرمطه في الشارع والعيشه مع كلاب السكك دي افضل من العيشه معاك.
مستعجله على اي ياحلوه حابه تشوفي وش كلاب السكك هوريهولك بس الاول نسخن.
توترت ساندي وبدأ قلبها يقرع كالطبول ونظرت له متحدثه بصوت قوي متصنع عكس ما بداخلها"انت هتعمل اي؟ هعمل اللي كان نفسي اعمله من زمان وقام بغلق الباب بالمفتاح.
انت هتعمل اي والحبل اللي في ايدك ده ليه ؟ هتشوفي دلوقتي" بعد مده استيقظت ساندي وقامت بمسك رأسها"أنا باين كنت بحلم بكابوس وحش الحمدلله اني صحيت اعوذ بالله" ولكن عندما جاءت لتنهض احست بالم في قدميها نظرت السرير فوجدت دم برائتها عليه، شاهد على برائتها، نعم فما تشعر به صحيح وكل ماشاهدته قد حدث بالفعل لم يكن كابوس بل كان واقعاً مريرا ومن ! لم تنهار ولكنها كانت صامته، قامت بكامل قوتها ودلفت إلي الحمام حتي تتمكن من أخذ حمامها الدافئ وقامت بازاله المفرش الذي به الدماء ووضعته في كيس بلاستيك وقامت بربطه ووضعه في الدولاب.
انقضي اكتر من يوم لم يحدث فيهم جديد سوا تهديد صالح لها بعدم الحديث لو علم صالح انها لم تعد تبالي بما حدث لم يكلف نفسه عناء الحديث. اعتادت ساندي على حياتها وقررت التعايش معها. ايوه ياساندي ياحبيبتي كلي كده انتي الاسبوعين اللي فاتوا مكلتيش كويس ووشك اصغر كلى ياحبيبتي عشان تنتبهي لمحضراتك.
ابتسمت ساندي وتحدثت"من عيوني، يلا هقوم اعملكم الشاي.
يلا يامهلبيه ومتنسيش كبايه عمو صالح.
جاءت ساندي حامله صينيه الشاي.
جلسوا يشاهدون الفيلم استأذنت ساندي للذهاب إلي النوم وأخذت معها الكبايات حتي تتمكن من غسلها. اي ياصالح عايز حاجه. اه، عايزك أنتي.
ابتسمت ساندي وقامت بالتفوه له في أذنه.
وبعد مده تركها وذهب وقد انفرجت شفتيه عن ضحكته وهو مبسوط. "صباح يوم جديد "شعاع أمل" استيقظت ساندي بوجهه مشرق مبتسم" اي الحلاوه والجمال ده ياساندي. ربنا يخليكي ياخالتو. غطي على حديثهم صوت صالح وهو يتحدث بابتسامه أظهرت السنه المطليه بالذهب" طالعالك ياحياتي قمر زيك.
بقولك ياحبيبتي انا خارجه رايحه الكوافير وعمك صالح نازل معايا يقعد على القهوه، الاكل عندك في الثلاجه ودي مصاريف لو احتجتي حاجه.
ابتسمت ساندي وتحدثت بلطف"منحرمش منك ياخالتو.
خرجت وفاء وصالح من المنزل" يلا باي ياحياتي اول ماتخلصي رني عليا.
صعد صالح السلالم وقام بفتح باب الشقه"خرجت ساندي وهيا ترتدي قميص قصير وتضع الميكب اخيرا ياصالح ياحبيبي بقينا لوحدنا، أنا كنت منتظره اليوم ده بفارغ الصبر مش عايزه خالتو تحس بحاجه. وأنا كمان مكنتش اعرف انك هتحبينى كده وتكوني حاسه بيا بالشكل ده يامهلبيه.
ربنا يخليك ليا ياصالح.
مش يلا بقي انا مشتاق وقام بلعق أصابعها بشهوه. استني هنا دقيقه واحده وهنادي عليك تدخل ورايا اتفقنا.
نظر لها بحماس اتفقنا.
ذهبت ساندي إلي الغرفه وبعد دقائق قامت بالنداء عليه "صالح يلا مستنياك.
دخل صالح الغرفه ولكن فجأة أظلمت الدنيا أمامه ولم يشعر بشئ.
عوده إلي الواقع" اييى ده أنا فين، حصل اي؟ نظر صالح يمين ويسار فوجد نفسه مكبل بالاحبال والدماء تتدفق من رأسه.
ساندي في اييي انتي مالك حصلك ايي انا صالح. ابتسمت ساندي وتحولت عينيها بشكل ماكر اقسم أن من يراها يتيقن أن هذه لم تكن ساندي الملاك فقد تحولت في غضون لحظه وقامت بإمساك فكه متحدثه بنبره فحيح افعي"كده نبدا اللعب ياحبيبي. احضرت كيس بلاستيك وقامت بفتحه وأخرجت منه قطعه قماش قد نشفت الدماء من عليها متحدثه بابتسامه شيطانيه " شايف القماشه دي ياصالح ركز كده كويس. نظر لها وهو مندهش فقد علم هذه القماشه جيداً.
اي مستغرب انها معايا أنا من يومها مخبتهاش ياصالح أنا من يوم ماانت دبحتني حلفت لأخليك تدوق جزء من اللي انا حسيته.
يلا افتح بوقك.
هتعملي اي؟
هتعرف دلوقتي.
قامت بوضع قطعه القماشه في فمه، بشكل بشع وهيا تبتسم وتقول بضحك" كان نفسي اقطع جلد وشك الحلو ده طبقه، طبقه بس ياخساره لو عملت كده هتكشف أنا عايزاك تموت زي الكلب محدش يحس بيك.
دلوقتي يلا عشان تطلع روحك لربنا وتقوله دبحتني ازاي ياحيوان.
قامت ساندي بإحضار حبل قوي، نظر لها صالح ودموع عينيه بدأت باللمعان فقد علم أنه هالك لامحاله.
اقتربت ساندي منه وقامت بلف الحبل حوالين رقبته "وأخذت تقوم بخنقه دون رحمه أو يهتز لها جفن وهيا تقول بابتسامه فرحه" هموتك ياصالح، كان نفسي اعذبك الأول ياكلب انت متستحقش الرحمه أنا كده برحمك روح لربنا ياقذر وانت بذنوبك دي اطلب مني السماح فوق قدام ربنا.
"كنت بقولك كتير سبني، سبني ياحيوان كنت كل لمسه قذره منك بموت فيها مليون مره لم تنتهي ساندي من خنقه وسبه بابشع الشايم والالفاظ إلا عندما تأكدت أن روحه قد خرجت لم يعد يتنفس بعد أن انتهت قامت بالبصق عليه.
احضرت ساندي شوال وقامت بوضع صالح بداخله لم تعلم كيف جاءت بكل هذه القوه، وضعته ساندي في شوال وبعد ذلك قامت بربط الشوال ودحرجته ثم ذهبت إلي منور المطبخ وقامت بالقاء الشوال منه، ونضفت آثار اي شئ.
بعد مرور عده ايام"يلا ياخالتو ياحبيبتي قومي كلي.
لا مش هاكل غير أما اطمن علي صالح وقلبى يرتاح .
مش الحكومه قالتلك بيدوروا وان شاء الله يوصلوا ليه. في اقرب وقت ممكن.
طرق الباب عده طرقات "افتحي بسرعه ياساندي أن شاء الله يكون فيه اخبار عن صالح. قامت ساندي بفتح الباب "ده منزل صالح عز المختفي؟
١ ايوه ياحضره الظابط.
البقاء لله يامدام جوزك ليقناه متوفي على سطح عماره من العمارات اللي جمبكم ميت مخنوق.
صرخت وفاء وساندي أيضا، لم تحتمل وفاء ماسمعته وقامت بالسقوط في الأرض.
انقضي 5 اشهر على حزن خالتي وفاء على هذا الكلب وكانت ف اسوء حالاتها النفسيه، وأنا كنت بجانبها طوال هذه المده.
تخرجت من جامعتي وقررت أن ابدا حياه جديده فخالتي تعافت من وفاته وأصبحت افضل مما قبل كثيراً. فاصل ونواصل كان هذا الفيديو بالصوت والصوره لساندي وهيا تتحدث. قامت سوسن بإطفاء الاب توب واحضرت عصيرها المفضل وضعته أمامها وهيا تشرب منه بتلذذ.
نظرت بابتسامه حماس لمعرفه القادم وقامت بضغط زر on
بدأت حياه جديده فقد ودعت الماضي و اكرمني الله بنزولي للعمل في شركه من شركات الصرافه وكان المرتب جميل بشكل مبدأي، وقابلت مازن.
مازن كان هو العوض الذي جاء من الله كأعتذار عن ماحدث لي في حياتي، نعم فقد أحببته كثيراً.
بعدين ياست ساندي، هتفضلي معذباني كده كتير .
ابتسمت ساندي بخجل"هو أنا عملت اي يامازن ؟
عملتي اي يابنتي حرام عليكي انا بحبك بقالي سنه يامفتريه من وقت ماجيتي هنا، كنت اقولك كان رد عليك اعجاب بس ادينا وقت نعرف بعض، وادينا عرفنا بعض اهو.
انت شايف سنه كفيله تخلينا نعرف بعض يامازن؟
ياحبيبتي، منا كل ماكلمك تقوليلي استني استني لحد امتي بالمناسبه أنا عازمك على العشا نهارده ياحبيبتي.
احمرت وجهه ساندي بخجل وتحدثت"ده أنا اللي عازماك على العشا نهارده بمناسبه حلوه، بس متقوليش حبيبتي.
قههقه مازن على خجلها وقال "شكلك بيكون قمر اووي وانتي مكسوفه على فكره.
مازن.
انا بقولك بمناسبه اي بس انتي اللي مش سامعه.
بمناسبه الشقه الجديده.
بتتكلمي بجد اشتريتيها خلاص.
ابتسمت ساندي بفرحه"ايوه اشتريتها اول شخص هيدخلها هو انت.
فرح مازن ونظر في ساعته"ده انا يدوبك استعد وتركها وذهب.
استعدت ساندي ووضعت اخر لمسات الميكب اللي أظهر جمال عينيها الساحره الخاطفه الأنفاس.
انا ماشيه ياخالتو عايزه مني حاجه؟
ربنا يسعدك ياحبيبتي يارب، ابقي سلميلي على مازن.
حاضر ياخالتو وقامت ساندي بتقبيلها من رأسها.
وصلت ساندي إلي المنزل وانتظرت مازن في عربيتها.
وصل مازن وكان انيق بحق فقد كان يرتدي بدله سوداء، تبرز منها هيئته الرياضيه وكان جذاب بحق والفرحه ظاهره في عينيه.
ازيك يامازن.
اي القمر ده، بقي القمر ده كله هيتعشي معايا نهارده
مازن خلاص.
اه صح نسيت بتتكسف ياخواتي.
طيب يلا بينا نطلع، عشان الاكل ميبردش.
صعد مازن وساندي إلي الأعلي"اتفضل يامازن.
انبهر مازن بجمال وروعه الشقه والإختيار فقد كانت ساندي مختاره الوان الشقه بطريقه تتناسب مع جمالها وهدؤها
عجبتك ؟
جدا زوقها حلو شبهك.
يلا عشان الاكل ميبردش.
جلس مازن وساندي بعد تناول العشاء يتحدثون.
اكيد طبعا هتشرب القهوه من إيدي.
ابتسم مازن"اكيد طبعا مش هتساليني قهوتك اي لأن انتي عارفه انا بشربها ازاي.
ذهبت ساندي لتعد القهوه ولكن سمعت مازن ينادي عليها.
اي يامازن مالك؟
الحمام فين مش عارف فيه سكاكين بتقطع في بطني
شاورت ساندي له لباب الحمام.
ساندي مش قادر بطني بتتقطع.
الف سلامه عليك يامازن، قلقتني عليك.
كلمي ماما وبسنت ياساندي مش قادر.
جلست ساندي ممسكه بقهوتها وارتشفت منها بتلذذ وتحدثت بنبره هادئه.
لسه شويه.
نظر لها مازن وتحدث بصوت مجهد ساندي أنتي بتقولي اي انا مش فاهم اي حاجه!
وقع مازن على الأرض وأخذ يقول بصوت دب الوهن في اوصاله"سانديييي.
نزلت ساندي لمستواه وتحدثت بصوت منخفض "انا اللي حطتلك السم في الاكل يامازن ياحبيبي.
تحولت المنطقه السوداء من عين ساندي إلى اللون الأحمر الدموي وأصبحت نظرتها شيطانيه.
عشان كده موت بهدوء يامازن.
نظر لها مازن نظره وهو يزرف أنفاسه الاخيره" وقال بصوت متقطع"ط،،ب،، ل،،،،ييي
ضحكت ساندي بصوت عالي وتحدثت"لانك راجل يامازن لأن زيه عارف انت نفس الجنس راجل كلب شهواني زيك زي صالح كلكم بتبصوا للشهوه وبس كلكم حيوانات، ركضت ساندي للمطبخ واحضرت سكينه وقامت بغرسها في قلبه وهيا تقول "كلكم دبحتوني، دبحتوني.
لم تكتفي ساندي بطعنه واحده بل اخذت الطعنات تتوالي وتتوالي حتي غطت الدماء وجهها وتلوث بها.
كل هذا يعرض إمام سوسن صوت وصوره.
اطفئت زر التسجيل حتي تأكدت من انتهاء كل شئ.
احضرت هاتفها وقامت بفتح الفويس نوت التي توجد عليه.
الحقيقه اننا هنا قدام حاله تكاد تكون من الحالات الصعبه اللي عدت عليا ساندي هنا ضحيه كلب شهوه اسمه صالح، صالح هو الجاني، ساندي طفله بريئه متعرفش أن الدنيا وحشه كده، ساندي اتحولت من طفله بريئه طيبه لبنت مريضه نفسيه بتنتقم من اي راجل يحاول يقرب منها وده اللي حصل بالفعل في قتلها لمازن ساندي مش مجرمه لو فيه حد المفروض يكون مجرم فهو صالح ويستحق القتل مليون مره مش مره واحده وبس، احنا هنا بنتعامل مع حاله بنسميها في الطب النفسي بحاله مريض فريجولي الحاله دي من الحالات التانيه الغريبه اللي عدت عليا، احنا هنا قدام حاله مريض بيشوف الأشخاص اللي أذته في صوره أشخاص تانيه يعني ساندي شافت صالح في مازن فهيا هنا أثناء قتلها لمازن كانت بتقتل صالح اللي اذاها مش مازن.
صالح موجود حوالينا كتير النماذج دي هيا اللي بتطلع ناس مريضه نفسياً مش عارفه ترجع تعيش زي الاول لأنهم بيكونواضحاياهم فيه اللي بيقاوم يقدر يتغلب علي التعب النفسي وفيه اللي تعبه النفسي بينتصر عليه بيفضل طول العمر مش عارف يعيش في النهايه كلنا مرضي نفسيين ياعزيزي ولكن باختلاف الأمراض والمواقف اللي أدت لذلك.
ولسه مكملين في حكايات سوسن الديب وإلى اللقاء في حاله نفسيه أخري ومريض آخر.
#حكايات سوسن الديب.
#قصه جوز خالتي.
#سلمى حماده
أنت تقرأ
أيجو
General Fictionمن منكم يعتقد أن الشخص الصامت، فارغ فإنه لايعلم شئ فالشخص الصامت ملئ بما لا يتسطيع المتكلم البوح به من احاديث وحكايات. كل قصه بحكاية، وكل حكاية بقصة، وفي النهايه كل منهم يؤدي إلي طريق واحد وهو طريق الجحيم. #أيجو #سلسلة حكايات سوسن الديب #سلمى حمادة