Bab 1

4 0 0
                                    

Kring Kring Kring

Jam di telefon berbunyi nyaring, menandakan yang dia perlu bangun. Zulaikha melihat jam di telefonnya.

"Arghhh, malasnya nak bangun. Itulah kau mak dah pesan, jangan buat kerja last minute. Kau buat juga." Monolog dia sendiri. Untungnya dia duduk seorang diri di dalam bilik tersebut. Tidak adalah manusia lain terkejut mendengar dia tetiba dia bercakap seorang diri.

Menyedari dia telah lewat untuk solat subuh, zulaikha meluru ke bilik air untuk membersihkan diri. Setelah dia selesai menunaikan kewajipan sebagai seorang muslim, zulaikha bersiap untuk ke kelas.

Dengan nafas yang tercungap-cungap, zulaikha tiba di pintu kelas. Nasib Dr Asyraf belum masuk. Kalau tidak, habislah dia. Bukan tak tahu, Dr asyraf tu kalau boleh pelangkung orang, dia tak fikir apa dah.

"Kus semangat aku syirah, nasiblah sempat" Kata zulaikha kepada insyirah ataupun nama panggilannya syirah. Syirah merupakan sahabat baik zulaikha. Mereka mula berkawan daripada sem 1 lagi.

"Tak lain tak bukan kau lewat tidur lagikan? Assignment apa pulak semalam? Kau ni kan, tak serik gamaknya. Cubalah sedar diri kita dah final year. Tahulah kau last minute pon dekan. Tapi tak penat ke hidup kau?" laju syirah menjawab.

"Pergh, macam bullet train. Satu nafas dia bagi. Hahahahaha." Jawab zulaikha. Tangan kecil syirah dengan pantas mencubit pinggang zulaikha.

"Kau ni memang tak makan saman. Penat ja aku cakap dengan kau. Nanti, kau jangan mengadu dekat aku, syirah kepala aku sakitlah. Penatlah, apalah. Aku bolayan kan kau ja nanti." Sindir syirah dengan nada geram.

Sebelum aku sempat membalas sindiran, pintu kelas terbuka. Dr Asyraf masuk dengan muka kelatnya. Sambil mata memandang depan, zulaikha berbisik kepada syirah, "Masamnya muka Doktor, agak-agak hari ini dia makan peria ke eh?". Belum sempat syirah membalas, nama zulaikha di panggil.

"Siti Zulaikha, awak bisik apa dekat syirah tadi?" Tanya Dr Asyraf.

"Err sorry Doktor, sayaaa sayaa ..." tergagap dia menjawab.

"Saya apa?" Gertak Dr Asyraf.

"Saya tanya syirah, doktor makan peria ke tadi." jawab zulaikha laju.

"Kenapa pulak kamu tanya soalan macam tu dekat syirah?" Tanya Dr asyraf lagi.

"Kelat sangat muka doktor. Macam baru lepas makan peria. Peria kan pahit." Jawab zulaikha sambil tunduk memandang kaki. Kelas yang tadinya sunyi sepi menjadi bingit dengan gelak tawa apabila zulaikha menjawab.

"Class, silent!" Jerit Dr Asyraf. "Kamu zulaikha, sehari tak buat saya sakit jantung tak sah. Nasiblah prestasi kamu untuk subjek saya cemerlang. Kalau tidak, tahulah kamu apa saya buat." Sambung Dr Asyraf.

"Okay class, hari ini kita sambung tajuk yang lepas...."

Sejurus tamat kelas hari ini, maka hari zulaikha kembali tenang. Apa tidaknya, hari ini hanya ada kelas Dr Asyraf saja.

"Ermm takkan lah nak balik bilik. Awal lagi. Pergi library dululah, settelkan apa yang patut." Monolog hatinya. Sedang dia bermonolog, tiba-tiba dia berlanggar dengan seorang lelaki galah. Eh bukan, lelaki tinggi.

"Maaf, maaf. Saya tak sengaja."

"Tidak mengapa, saya juga tak fokus berjalan tadi." Jawab lelaki tinggi tersebut.

"Terima kasih, dan maaf sekali lagi. Kalau ada jodoh jumpa lagi. Bye lelaki galah, eh bukann lelaki tinggi." Zulaikha bercakap sambil laju dia berlari menuju perpustakaan. Bukan apa, takut juga dia lelaki itu berubah fikiran.

Lelaki tinggi yang dilanggar tadi cuma senyum kecil melihat pemergian zulaikha. Rupanya lelaki tinggi ini dah lama memerhati zulaikha dalam diam.

"Aneh, tapi comel!" getus dia.





Hi guys, jemput baca my first baby. Semoga cerita ini berjalan dengan lancar dan tak berhenti separuh jalan. HAHAHHA Hopefully :)

Sampai jumpa lagi ya! Byeeeeeeeeeeeeeeeeeee

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Oct 08 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Harapan ZulaikhaWhere stories live. Discover now