AKU

2.7K 27 1
                                    

Aku Maizatul mesra dengan panggilan Mia 30 tahun. pada usiaku 25 tahun, aku telah mendirikan rumah tangga bersama kekasihku lukman yang tua 4 tahun dariku. akhirnya dia melamarku. langit tak sentiasanya cerah. selepas 2 tahun kami kawen. dia mula liat nak pergi kerja, ada saja alasannya. ye.. Aku mula nasihat padanya. sampai 1 tahap aku semakin menyampah dengan perangai dan sikapnya yang tak ambil berat padaku.

Kami mula kerap bertekak dan akhirnya aku sendiri yang menangis. dalam bilik air sambil air paip mencurah dikepala. aku memikirkan punca masalah rumah tanggaku. ketika ini aku tersedar yang lukman kecewa dan memberontak kerana aku tak dapat berinya zuriat. dah 3 kali aku dan lukman buat ujuan. keputusan tetap sama. lukman tak ada masalah dengan benihnya. cuma aku saja bermasalah.

Diatas katil semasa hendak tidur. aku fikir masak masak dengan apa kata hati ku tadi. mungkin dah bukan jodohku. keesokan paginya selepas aku sediakan sarapan dimeja. aku beranikan diri berkata pada lukman untuk melepaskan aku, supaya dia dapat peganti yang boleh beri dia zuriat. aku tak sangka nada suara lukman menjadi sedih dan menitiskan air mata. dia datang kearahku dan memelukku dari melakang yang sedang duduk dimeja makan.

Aku sebak bila dengar kata kata dari mulut lukman yang minta maaf padaku kerana faham perasaannya. maka jatuh lah talak 1 padaku. aku minta izin pada lukman untuk tinggal sehari dua dirumahnya kerana aku perlu mengemas barangku. 

Sebelum aku berangkat ke kampung. lukman minta aku main dengannya. adakah aku masih halal untuknya atau haram perbuatanku. aku yang kurung didikan agama. hanya mampu berbogel dan membiarkan lukman menjamah tubuhku buat kali terakhir. disebabkan aku terlalu gairah bila dijolok aku sendiri tak sedar hari semakan senja. aku merayu pada lukman supaya lepaskanku dan aku perlu ke hentian bas.

Tetapi lukman berkata dia akan hantar aku sampai kedepan rumah mak ku dikampung, tetapi sekarang aku kena layan adiknya sehingga puas. aku teringat masa mula mula kawen dulu. begini lah cara kami main. tak sempat bulu nak kering dia dah jolok lubangku.

Dalam kereta menuju ke kampungku, aku hanya berdiam saja dan mataku terpejam kerana jari lukman berada di dalam lubang cipapku. aku  yang pakai baju kurung memudahkan lukman menyelak kain dan menanggalkan seluar dalamku. kain dan kerusi kereta lukman basah disebabkan air mani yang berkali kali dipancut olehnya.

Tiba dihalaman rumah. aku salam dan cium tangan lukman dan meminta maaf salah silapku selama ini. begitu juga lukman yang menitiskan air matanya. lukman sempat buat lawak pada ku sambil menunjukkan seluar dalamku. " abang simpan la buat kenangan... kataku padanya dan keretanya terus meluncur.

Aku melangkah kepintu rumahku. amat tak selesa bila air dari cipapku meleleh. terasa sampai kebetih sisa air mani lukman. aku memberi salam.

"Wsalam... kejap kejappp..... suara ibuku.

Sambil aku hulurkan salam pada ibuku dia berkata. " cakap nak balik siang, ni dah malam baru sampai. mana lukman, dia tak singgah ke.. ?

"mia dah siap awal dah bu.... abang lukman tu ha... mintak mia buat kan sarapan terakhir la itu la ini la... langsung lambat. kataku.

"itu la ini la tu ape..... kata ibu sambil tersenyum...

Ibu memang dah tahu kemelut rumah tanggaku dan ibu juga tahu yang aku mandul dan dialah orang yang memberi aku semangat dan tak putus putus mengucakkan sabar padaku.


BERSAMBUNG....




AYAH TIRIWhere stories live. Discover now