Hoofdstuk 3

18 4 0
                                    

Het is alweer zondag. Vandaag heb ik een lunch met mijn lievelingscollega, Hailey. Zij is mijn "work bestie" op kantoor. Nu zie ik haar iets minder dan voorheen omdat ik vanuit huis werk, daarom spreken we nu meer buiten werktijd af.
Ik loop het restaurant binnen en kijk om me heen. Ze is er nog niet, dus ik zoek alvast een plekje. Mijn oog valt op een tafel die vrij is en ik neem daar meteen plaats.
'Kan ik alvast wat voor je inschenken?' vraagt de serveerster en ze kijkt me lief aan.
Even denk ik na. Ik wil heel graag aan de alcohol, maar misschien is het beter om te minderen. En daarbij, Nikki doet me echt wat als ze erachter zou komen dat ik stiekem drink.
Ik kijk snel om me heen. Ach, ze is er toch niet. Één wijntje kan geen kwaad, toch?
'Doe maar twee keer zoete witte wijn, alsjeblieft.'
Één voor mij en één voor Hailey natuurlijk. Niet twee voor mij. Duh.
Even later zie ik Hailey in de verte binnenkomen. Ik zwaai naar haar en ze ziet me meteen zitten. Wat ziet ze er mooi uit. Prachtige krullen in haar haren, make-up is strak en subtiel gedaan, ze heeft een hele nette blazer aan gecombineerd met een pantalon die er waarschijnlijk bij hoort als een heel setje. En dan kom ik aan, helemaal make-uploos met de meest casual outfit uit mijn kast.
Ik sta op om haar een knuffel te geven. 'Hey Hails.'
'Hey lieverd. Hoe gaat het nu met je?'
'Mwah.' zeg ik en ik probeer erbij te glimlachen.
Hailey strijkt aan mijn haar en gebaart met een blik dat ze me begrijpt. 'Kom, praat er met me over.'
We gaan tegenover elkaar zitten en haar oog valt op de wijn die al op tafel staat.
'Ja, die heb ik alvast voor ons besteld.' zeg ik grijnzend en wetend dat zij ook gek is op zoete wijn.
'Oh thanks,' zegt Hailey opgelucht en dan lacht ze. 'Net wat ik nodig had.'
Ik kijk haar vragend aan. 'Hoezo dat dan?'
'Ach, een beetje familiedrama thuis,' zegt ze nadat ze een slokje neemt. 'Doet er niet toe. Wat er wel toe doet is hoe het nu met jou gaat. Voel je je al wel iéts beter?'
Ik zucht. 'Ik wou dat ik "ja" kon zeggen.. maar dan zou ik liegen, Hail.' zeg ik teleurgesteld. 'Waarom denk je anders dat ik meteen wijn heb besteld? Ik zit continu aan de alcohol.'
'Groot gelijk.' Hailey grijpt mijn hand vast. 'Het is toch logisch dat je je zo voelt, lieverd? Het kwam zo onverwachts en het is opeens zo'n grote verandering.'
Ik knik. 'Zeg dat wel.'
'Je hebt alle recht om je je zo te voelen. Het is nu even moeilijk, maar het komt goed met je, echt waar!'
Ik haal mijn neus op en probeer mezelf tegen te houden om niet te huilen. Ik pak snel mijn wijntje en neem een slok.
'Maar kom alsjeblieft weer naar kantoor binnenkort,' zegt ze en ze knijpt lachend in mijn hand. 'Het is zo saai zonder jou. Nu heb ik niemand om mee te lachen daar.'
Ik lach met haar mee. Eerlijk, ik mis het wel een beetje op kantoor. Ik ben heel blij met mijn werkplek, maar ik wilde mijn collega's gewoon niet tot last zijn door als een emotioneel wrak te gaan huilen daar. Maar misschien heeft Hailey gelijk, het wordt eens tijd om weer terug naar kantoor te komen.
'Ik zal erover nadenken.' zeg ik met een speelse knipoog als gebaar dat ik het met haar eens ben. 'Trouwens, volg je Jermaine nog op Instagram?'
Hailey knikt voorzichtig, als teken dat ze dondersgoed weet wat ik haar wil vragen.
Ik zucht. 'Heb je het ook gezien?'
'Jep.. met Alexia..' zegt ze en ze rolt met haar ogen. 'Ongelooflijk, die vent. Het is al verschrikkelijk dat hij je zo pijn heeft gedaan, maar dan ook gewoon echt met háár..?!'
Alexia. Zo heet ze dus echt, Lexi is hoogstwaarschijnlijk haar roepnaam. Ik ken haar verder niet persoonlijk, alleen van gezicht een beetje omdat ze in de buurt woont. Ik heb haar wel eens zien lopen. Zo te merken kent Hailey haar wel.
'Ik heb haar nooit gemogen, ze is zo arrogant maar tegelijkertijd zo inhoudloos. Jij bent veel leuker en knapper dan zij, Shay. En jij verdient echt beter dan zo'n sukkel als Jermaine. Die ga jij ook krijgen, geloof me maar.'
Ik raak ontroerd en glimlach. 'Denk je dat echt?'
'Dat wéét ik. Het zal op jouw pad komen.'
Ik wil haar zo graag bedanken, maar ik weet gewoon dat als ik nu mijn mond opentrek, ik meteen ga huilen.
'Ik heb een idee.' zegt Hailey en ze laat mijn hand los. 'Waarom gaan jij, Nikki en ik niet even een paar dagen weg met z'n drieën? Even weg uit Amsterdam!'
Ik kijk haar verbaasd aan. Maakt ze nou een grapje?
'Ik meen het!' beantwoordt ze mijn vraag die ik haar in mijn gedachte stelde. 'Een girls trip!'
Ik grinnik. 'Een girls trip?'
Hailey knikt. 'Dat is toch leuk? Dan ben jij even met je hoofd ergens anders, afleiding zal je echt goed doen. En ik ben dan ook lekker weg van huis, wat ik nu echt even nodig heb. En Nikki.. tja, zij houdt altijd wel van spontane vakanties. Dus.. waarom niet?'
Een paar jaar terug heb ik Nikki en Hailey aan elkaar voorgesteld en het klikte meteen. Daarna zijn we een paar keer met z'n drieën uit geweest en het was altijd erg leuk. Zo is er wel een nieuwe vriendschap ontstaan en kunnen we prima met z'n drieën op stap. Dus eigenlijk klinkt Hailey's impulsieve idee helemaal niet zo slecht.
Ik kijk haar twijfelend aan. 'Maar.. Zal Anthony dit wel goed vinden?' Anthony is onze baas. Hij is totaal niet streng, maar of hij het oké zou vinden als Hailey en ik onverwachts opeens een paar dagen afwezig zijn? Geen idee.
'Oh, maak je je maar niet druk om Anthony,' zegt Hailey zelfverzekerd. 'Dat regel ik wel. Dus we gaan het doen?!'
Ik denk even na terwijl Hailey me helemaal opgewonden en afwachtend aankijkt. Ze heeft gelijk, het zou me echt goed doen om er even tussenuit te gaan. Dus inderdaad.. waarom niet?
Ik bijt op mijn lip. 'We gaan het doen.'
Hailey slaakt per ongeluk een iets te harde, blije gil waardoor iedereen naar ons kijkt. Maar Hailey merkt daar totaal niks van. 'Dit is fantastisch! Shay, we gaan het zo leuk hebben! Ik ga morgen naar Anthony om dit met hem te bespreken. We gaan gegarandeerd zo snel mogelijk weg!'
'Ik kan niet wachten!' zeg ik vol opluchting. 'Waar gaan we dan heen?'
'Hmm.. wat dacht je van.. Bali?'
Ik grinnik. 'Voor maar een paar dagen naar Bali, ja?'
'Oké, daar heb je wel een punt. Dan zouden we langer weg moeten. Misschien kan ik dat zelfs fixen bij Anthony. Ik ga er álles aan doen!'
Ik ben benieuwd of het haar gaat lukken. Vast wel, als er iemand is die ontzettend goed is in iemand overtuigen en overhalen, dan is zij dat wel.

De serveerster komt onze broodjes naar ons toe brengen.
'Maar, Hails?'
'Hm?'
'Wat is er bij jou thuis dan aan de hand? Gaat alles wel oké?'
Hailey haalt een diepe zucht en schraapt dan haar keel. 'Mijn ouders.. ze maken continu ruzie om niks. Vaak schreeuwen ze naar elkaar. Dan hoor ik ook aan hun beiden dat de liefde tussen hun helemaal weg is.'
Ik kijk haar bedroefd aan en leg mijn hand op die van haar. 'Oh, Hails.. Wat rot om te horen.'
Ze knikt. 'Daarom wil ik graag zo snel mogelijk weg. Weg van dat geschreeuw. Weg van die ongezellige avonden aan tafel. Dit is ook mijn grootste reden dat ik zo hard op zoek ben naar een eigen woning. Ik ben nog steeds zo jaloers op jou dat je lekker je eigen plekje hebt.'
'Je bent altijd welkom, hè? Dat weet je. Je mag altijd bij mij komen logeren, zo lang je maar wilt.'
Hailey glimlacht. 'Ik weet het, lieverd. Dank je wel daarvoor.'
'Geloof me, ik kan nu wel echt elk gezelschap gebruiken. Ik zou het leuk vinden als je zelfs tijdelijk bij mij komt intrekken, zolang jouw thuissituatie zo is.'
'Shay, wanneer we samen op vakantie gaan, gaan we het zó heerlijk hebben. Oh, ik kan niet wachten. Wij verdienen dit echt.'
Ik glimlach. Al zou het geen Bali worden, ik zou allang blij zijn met een paar dagen Frankrijk of zo. Alles beter dan hier blijven.

Damaged HeartWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu