vegetáriánus étrend fokozatai és fajtái

5 0 0
                                    

A vegetarianizmus egy táplálkozási gyakorlat, amely először Indiában és tőle függetlenül az ókori görög világban jelent meg, követői pedig bármilyen állat megölésével elkészített táplálék elfogyasztását elvetik. Vegetáriánus alatt a hétköznapi szóhasználatban az olyan embereket értjük, akik nem esznek húst, ellenben fogyasztanak tojást, tejtermékeket és mézet. A vegetarianizmus általában nem mutat túl a táplálkozási szokásokon, de lehetnek kivételek. A húsmentes étrendnek különböző irányzatai is vannak:

Flexiteriánusoknak hívjuk azokat, aki szándékosan kevesebb húst esznek, és akkor is inkább a fehér húsokat részesítik előnyben. Az egészséges életmód híveinek jelentős része ebbe a kategóriába tartozik, még ha nem is tud róla.

– A pallotariánusok következetesen csak baromfihúst fogyasztanak, vörös húst és halat egyáltalán nem.

– A peszkateriánusok szeretik a halat és a tenger gyümölcseit, de nem esznek sem szárnyashúst, sem vöröset. Vita tárgyát képezi, hogy ők a "félvegetáriánusok" vagy a vegetáriánusok közé tartoznak-e, de gyakran a flexiteriánus étrend egyik alfajának tekintik ezt.

– A vegetáriánusok nem esznek húst. Ez az elnevezés azonban gyűjtőfogalommá nőtte ki magát, mert többféle változata is elterjedt, amikről lejjebb ejtünk szót.

– Az ovo-lakto (lakto-ovo) vegetáriánusok tejtermékeket és tojást is esznek, húst és halat azonban nem.

– A lakto-vegetáriánusok nem esznek húst, halat és tojást, tejtermékeket azonban igen.

– Az ovo-vegetáriánusok a hús, a hal és a tejtermékek mellőzése mellett igent mondanak a tojásra.

– A vegánok semmilyen állati forrásból származó, vagy állati eredetű termék feldolgozásából eredő alapanyagot nem használnak. A húson, a halon, a tojáson és a tejtermékeken kívül például mézet vagy zselatint sem. A vegán életmód nem csupán a konyhára terjed ki, hanem a szépségápolásra, a háztartási cikkekre és a ruházkodásra is.

Vegetáriánus receptekWhere stories live. Discover now