Kehidupan ini kejam bukan?
Kadang-kadang adil, tetapi sudah tentu ada ketidakadilan yang berlaku di dunia ini.
Langit diam dan terus meluahkan kesedihannya dalam tangisan. Warna kelabu adalah lambang kesedihan bagi mereka yang sedang berduka. Langit juga menyaksikan dua takdir sami yang sangat berbeza. Seperti hitam dan putih, ia adalah fakta pahit kehidupan yang tiada siapa peduli.
Di satu pihak, ada yang hidup dalam keadaan melimpah ruah, kemudian di sisi lain, ada pula yang hidup dalam kemiskinan.
Ada yang hidup dalam keluarga bahagia, tetapi ada yang hidup dalam keluarga yang terus berparut, baik dari segi mental mahupun fizikal.
Dan langit menjadi saksi bisu kepada dua takdir yang berbeza dari dua anak yang datang dari sumber yang sama. Seperti hitam dan putih. Kedua-duanya mempunyai nasib yang berbeza.
Pada malam yang penuh dengan titisan hujan. Park Sunghoon dilahirkan ke dunia tanpa bapa. Anak malang yang menjadi penduduk baru di dunia yang penuh misteri ini pasti dilahirkan tanpa kehadiran bapa.
Sementara itu, tidak lama kemudian, seorang lagi anak dilahirkan. Air mata kegembiraan dan kegembiraan daripada ramai orang menyambut kehadirannya. Berbeza dengan Sunghoon yang dilahirkan dalam keadaan hampa.
Seorang kanak-kanak daripada keluarga Sim telah dilahirkan dan disambut dengan gembira oleh orang ramai yang menantikan kelahirannya dengan penuh sabar. Terpacul nama Sim Jaeyun dari mulut ayahnya. Yang segera menyambut bayi kecil itu dalam pelukan hangat, tanpa mengetahui di dunia ini ada seorang lagi anak yang merasai kesejukan dunia walaupun sejak dilahirkan.
Apabila Sim Jaeyun mendapat tempat yang hangat dan pakaian mewah yang selesa. Sunghoon terpaksa menahan kesejukan apabila Soohyun tidak mempunyai wang yang cukup untuk membeli pakaian anaknya setelah membayar kos hospital yang agak besar.
Wanita manis ini memotong pakaiannya sendiri untuk dibuat pakaian untuk anak malangnya yang hanya terbaring tidak bergerak di atas tikar yang mungkin tidak selesa.
"Sunghoon-ya." Ketika itu, kata Soohyun lembut sambil memegang anaknya yang hanya tidak berganjak memandangnya tanpa rasa bersalah.
"Tengok! Apa yang ibu buat untuk kamu? Sekarang pakaikan ini supaya kamu tidak kesejukan, sayang."
Soohyun memakaikan pakaian anaknya. Dia mula menabung sedikit demi sedikit untuk keperluan rumah dan Soohyun juga sangat ingin membelikan Sunghoon mainan dan pakaian baru.
Dia sentiasa mahu menangis apabila melihat pakaian yang kelihatan menarik dan kelihatan selesa, tetapi Soohyun tidak pernah mampu membelikannya untuk Sunghoon.
Soohyun merasakan dia gagal menjadi ibu dan bapa yang baik kepada anaknya. Soohyun bekerja sambil mengendong Sunghoon. Kerja part time dari pagi sampai lewat malam dengan Sunghoon.
Kadang-kadang dia menerima cacian dan juga cacian semasa bekerja sambil membawa Sunghoon. Fikiran Soohyun tidak cukup fokus, jadi pelanggan dan pengurus yang dia bekerja terus mengomel dan memarahinya.
Fikirannya semakin bercelaru apabila mendengar berita tentang bekas suaminya. Keluarga Sim adalah keluarga besar yang mempunyai pengaruh yang cukup besar di Korea. Kelahiran pengganti keluarga Sim telah kedengaran di seluruh media.
Kelahiran Jaeyun diketahui malah disambut baik oleh ramai orang. Soohyun dapat melihat dari kaca televisyen tempat dia bekerja. Melihat bagaimana dua insan itu dahulunya bersendirian, kini mereka telah membuahkan hasil cinta mereka. Seorang budak lelaki yang benar-benar bertuah kerana berada dalam pelukan lengkap kedua ibu bapanya.
Sedang disini seorang Park Sunghoon hidup dalam kesepian dan kesulitan yang nampak menyedihkan jika dipikirkan. Soohyun yang menatap pemandangan itu dengan sorot terluka seraya memeluk Sunghoon yang tertidur lelap dalam peluknya.
Hari itu terasa begitu dingin dan pedih bagi Soohyun. Hari di mana dia hanya mampu meminta maaf kepada bayi kecil yang sedang lena dalam pelukan hangatnya.
Apabila suara yang menahan getaran emosi itu keluar dalam ayat yang menyakitkan. "Sunghoon-ya tak apa kalau awak hanya dengan ibu? Sunghoon okey kan? Anak saya yang malang." Sunghoon masih lena dalam tidurnya yang lena. Bayi kecil yang masih belum faham apa-apa.
YOU ARE READING
Fate
Fanfiction"Setiap takdir yang membuat kita menangis pasti ada akhir yang maniskan?." - Park Sunghoon