1: Základní ekonomické pojmy (1. semestr)

11 5 0
                                    

Ekonomie jako věda

Původ termínu ekonomie

OIKONOMOS pochází z řečtiny a znamená „správce domu" (oikos = dům, nomos = zákon). Termín poprvé použil řecký historik Xenofon (430–345 př. n. l.) ve smyslu řízení domácnosti a zemědělství.

Vznik ekonomie jako vědy

* Ekonomie jako věda se vyvinula až v 18. století. Zakladatelem je skotský ekonom Adam Smith, který v roce 1776 vydal své klíčové dílo Pojednání o podstatě a původu bohatství národů.

Podstata a předmět ekonomie a ekonomiky

Ekonomie

* Ekonomie je společenská věda, která zkoumá, jak společnost využívá vzácné zdroje k výrobě a distribuci zboží a služeb. Ekonomické rozhodování ovlivňuje nejen současnou, ale i budoucí spotřebu. Ekonomie se dělí na:

          ** Makroekonomii: zaměřuje se na celkovou ekonomickou realitu (např. průmysl celé ČR).

          ** Mikroekonomii: zabývá se chováním konkrétních subjektů (např. jednotlivé firmy, domácnosti, nebo specifické trhy).

Ekonomika

* Ekonomika je praktická oblast života, zahrnující výrobu, rozdělování, směnu a spotřebu statků a služeb.

Význam ekonomie

Ekonomie má široké využití v praxi:

* Pomáhá jednotlivcům jako spotřebitelům, majitelům či podnikatelům lépe se orientovat ve finančním řízení (např. znalosti účetnictví).

* Podporuje porozumění společnosti a umožňuje lepší rozhodování v otázkách veřejného života (např. volby, referenda).

* Pomáhá vládám formulovat ekonomické politiky a řešit otázky inflace, nezaměstnanosti, zahraničního obchodu apod.

Potřeby a jejich členění

Lidé se snaží dosáhnout určité životní úrovně podle svých hodnot a preferencí. Potřeby jsou požadavky, které člověk pociťuje, pokud mu něco chybí. Tyto potřeby uspokojuje spotřebou statků a služeb. Proces uspokojování potřeb je nekonečný, jelikož uspokojení je vždy dočasné. Potřeby lze dělit:

Podle povahy:

Hmotné (materiální) – požadavek mít a využívat konkrétní věci (auto, dům).

* Nehmotné (duševní) – potřeba získat znalosti, dovednosti (ovládání jazyka).

Podle typu:

Fyziologické – spánek, jídlo, pití.

Společenské – vzdělávání, studium.

Individuální – učit se sám.

Kolektivní – vznikají s růstem individuálních potřeb a jsou uspokojovány společností (např. veřejná doprava).

Podle důležitosti:

Nezbytné – potřeby nutné k životu.

Zbytné – potřeby, které lze uspokojit, ale nejsou nepostradatelné.

EkonomikaKde žijí příběhy. Začni objevovat