Úvod do ekonomických politik
* Definice ekonomické politiky: Soubor opatření, které vláda přijímá k řízení ekonomiky a dosažení hospodářských cílů.
Hlavní cíle ekonomických politik:
* Podpora ekonomického růstu
* Udržení cenové stability
* Maximální zaměstnanost
* Snížení nerovnosti v příjmech
Měnová politika
Nástroje měnové politiky:
* Úrokové sazby: Zvyšování či snižování sazeb ovlivňuje náklady na půjčky a tím i investice a spotřebu.
* Otevřené trhy: Nákup a prodej státních dluhopisů ovlivňuje likviditu v ekonomice.
* Rezervní požadavky: Stanovení minimálního množství rezerv, které musí banky držet, ovlivňuje schopnost bank půjčovat peníze.
Vliv na inflaci a úrokové sazby:
* Vysoké úrokové sazby obvykle vedou k nižší inflaci, zatímco nízké sazby mohou stimulovat růst, ale mohou také způsobit inflaci.
Příklady:
* Úspěšná měnová politika: FOMC v USA snížil úrokové sazby během finanční krize 2008.
* Neúspěšná měnová politika: Hyperinflace v Německu ve 20. letech 20. století.
Fiskální politika
* Definice fiskální politiky: Opatření vlády týkající se veřejných výdajů a zdanění.
Vliv na celkovou poptávku a ekonomický růst:
* Zvyšování veřejných výdajů může stimulovat ekonomickou aktivitu.
* Snížení daní zvyšuje disponibilní příjem domácností a podniků.
Příklady:
* Stimulační balíčky: Zákon o obnově a reinvesticích (2009) v USA.
Strukturální politiky
Cíle strukturálních politik:
* Zlepšení efektivity ekonomiky
* Zvyšování konkurenceschopnosti
* Podpora inovací a investic
Reformy:
* Trh práce: Opatření pro flexibilitu zaměstnávání a rekvalifikaci pracovníků.
* Vzdělávací reformy: Investice do vzdělání a školení pro zajištění kvalifikované pracovní síly.
Dopad politik na ekonomický růst
* Krátkodobé efekty: Rychlá reakce na ekonomické šoky, okamžité stimulace poptávky.
* Dlouhodobé efekty: Strukturální změny, které vedou k trvalému zlepšení životní úrovně.
Případové studie
* USA: New Deal a jeho dopad na ekonomiku během Velké deprese.