bab 1

5 0 0
                                    

"vous comprenez tous ?" soal lecturer yang diberi nama Mr.Varrion. Hmmmm...lecturer aku ni hensem pun hensem jugak. Tapi tulah....garang nak mampus! 

Sebelum tu bagi saya pekenalkan diri dahulu. Saya Kayla Shellina berumur 22 tahun yang sedang sambung belajar di French. Asalnya nak sambung belajar berdekatan di rumah sahaja tapi bakat yang saya ada.... takkan nak sia-siakan macam tu je, kan? 

"si tout le monde comprend. je peux y retourner." Kata Mr.Varrion dengan nada tegas. Kayla bangun lalu mengemas meja yang bersepah dengan kertas-kertas dan buku-buku catatan yang dia bawak. 

Selepas siap mengemas meja dan beg dia terus beredar dari dewan tersebut dan terus berjalan mendekati parking lot dimana kereta Mercedes Benz R8 diparking. Saat tiba di keretannya Kayla mendengar ada seseorang memanggilnya dari jauh. 

"Kayla!!" 

Kayla menoleh ke belakang dan...apa yang dia nampak ada seorang lelaki yang berlari mendekatinya sambil membawa...hah? handbag? handbag siapa lah tu yang dia bawak. Lelaki itu berhenti betul-betul di hadapan dia. 

"Yes?" tanpa membuang masa dia terus menyoal.

"are you Kayla right? you left something behind." lelaki itu terus menghulur handbag yang berwarna putih kepada Kayla. Eh kejap. Aku bawak handbag ke tadi? Kayla mengerut dahi. Lelaki yang melihatnya terus ketawa kecil. Nampaknya gadis di hadapannya sudah lupa. 

"don't you remember the handbag you brought earlier? still young but has a short memory. You already have a short memory, then you are short. I remind you that you are tall." selamba je lelaki tu berkata-kata tanpa berfikir perasaan orang lain. 

Dia yang mendengar itu terus terkaku. Dia cakap apa tadi? aku pendek? aku ada short memory? Wah...wah....kau tunggu!

"laissez les petits plutôt que les grands battre l'éléphant !" marahku dalam bahasa French. Lelaki yang mendengar itu terus terbatuk. Mampus kau! 

"dépêche-toi et récupère ton sac à main." kata lelaki itu.

Dia terus mengambil handbag dari genggama lelaki itu dan terus membuka pintu kereta dan masuk ke dalam. Lelaki itu terus berlalu meninggalkan dia. Ghuzi tersenyum sinis. 




"Kayla, do you have a black pen?" soal Nayla yang duduk di sebelahku. Dia mencari pen hitam di dalam pensel box miliknya. Hmm....macam takde je. Dia menoleh ke kanan dan menggeleng. Nayla terus meminta pen hitam di sebelahnya.


"Voulez-vous savoir quelque chose?" tanya seorang lelaki yang berada di hadapannya. Dia tidak bertanya padaku malah di sebelahnya. Kayla melihat wajah lelaki di sebelah hadapannya....macam kenal je.

"qu'est-ce qu'il est?" soalan di balas soalan. lelaki yang bernama Carlondria itu menoleh ke kiri lalu mengangkat kening.

"Hier, j'ai rencontré une petite fille !" kata lelaki itu. Carlondria yang mendengar itu terus berkerut dahi. Gadis kecil? Kayla yang mencuri dengar itu terus berkerut dahi. Apa maksud dia? Dia faham je bahasa French tapi.....macam ada kena mengena dengan aku je.

"aucune erreur, elle s'appelle Kayla" sambung lelaki itu.

Kayla yang mendengar nama dia diseru dia terus memandang jejaka di hadapannya. Jangan cakap...ni jejaka yang semalam?! yang panggil dia pendek tu!

"Ekhem...." Kayla berdehem. Dua orang lelaki yang mendengar deheman seseorang di belakang mereka terus menoleh. Carlondria agak terkejut manakala jejaka semalam hanya beriak tenang sahaja. Dia sudah tahu Kayla ada di belakangnya sebab tu dia sengaja cakap kuat-kuat, nak bagi dia dengar.

"are you talking about me?" tanpa menunggu lama Kayla terus menyoal. Carlondria yang mendengar soalan itu terus menoleh ke arah kawannya lalu mengecilkan mata. Dia ni memang sengaja ke apa?

"No. Why do we want to talk about you? waste time." jawab lelaki itu. Kayla yang mendengar itu terus mengecilkan mata. Eh dia ni...ingat aku tak dengar ke dia sebut nama aku?

"but I heard someone say my name. wasn't it you who said my name? It's like I didn't hear you talking about me." jawab Kayla dengan riak tenang.

Lelaki yang mendengar itu terus tersenyum sinis. Haih...."then? Do you remember me talking about you? bukan awak sorang tau nama Kayla dalam kelas ni. Mana tahu awak salah faham." jawab lelaki itu selamba.

Kayla yang mendengar itu terus berkerut dahi. Ye tak ye jugak kan? dalam kelas ni ramai je nama Kayla tapi....."there are many people named Kayla in this class...but....I'm the only one with the name Kayla at the front. all in the middle or in the back." jawab Kayla.

Lelaki itu terus ketawa kecil. Pandai jugak dia ni..ingatkan bodoh.

"fine...you win. Btw....my name is Ghuzi. Ghuzi Alesron." kata lelaki yang bernama Ghuzi tersebut.

Kayla terus menjeling tajam. "No one ask." kata Kayla.

"I just told you my name...who knows....you..."

"You?"

"Vous manquez?" sambung Ghuzi.

Kayla terus menjeling tajam dan sambung fokus belajar. Masa-masa macam ni lah dia nak main! Heish! tak suka!

Ghuzi Alesron {OG}Where stories live. Discover now