Dia Yang Kau Pilih 1

5 2 0
                                    


Pagi itu, seperti biasa, sekolah penuh dengan bunyi bising suara pelajar yang sedang berborak, ketawa, dan ada yang sibuk berlari ke kelas.

Namun, di depan kantin sekolah, perhatian semua tertumpu pada dua figura yang sedang bertikam lidah di tengah-tengah khalayak. Di sana, di bawah pohon besar yang menjadi tempat pelajar lepak.

Rihanna Daisha dan Zayn Arslan sedang berdebat dengan nada yang tinggi, seolah-olah dunia mereka berdua sahaja yang wujud pada waktu itu.

"Aduh, Zayn! Kau ni kalau bukan nak kacau hidup orang, buat apa?!" Rihanna melontarkan kata-kata itu sambil tangan kanannya meletakkan tudung yang hampir jatuh ke bahunya. Wajahnya sedikit merah, tetapi ia lebih kepada rasa geram yang sudah biasa dia rasa bila berdepan dengan Zayn.

Zayn, dengan gaya santainya, hanya membetulkan rambutnya yang sedikit berantakan, sambil menjawab dengan senyuman nakal.

"Kau ni, Rihanna, memang suka sangat kena kacau, kan? Tak boleh tengok aku ada je. Bila tak ada, baru sibuk cari aku!"

Rihanna mencebikkan bibir.

"Kau ni memang kalau bukan buat benda bodoh, memang tak sah!" katanya sambil menolak bahu Zayn dengan lembut, tetapi cukup memberi kesan supaya Zayn bergerak sedikit.

Zayn hanya ketawa kecil.

"Bodoh? Kalau bodoh ni, aku rasa semua orang kat sekolah ni nak jadi macam aku." Dia berlakon seperti seorang selebriti dengan gerakan tangan yang dibuat-buat.

"Tapi, Rihanna, kau tahu tak? Kalau aku tak kacau kau, hidup kau akan jadi boring!"

"Ha, teruskan lah dengan drama hidup kau tu, Zayn," Rihanna menjawab sambil melangkah pergi, namun Zayn cepat-cepat menarik tangan tudungnya yang hampir jatuh lagi.

"Aduh, Zayn! Kau ni, memang suka sangat nak buat orang sakit hati!" Rihanna berkata sambil menarik tudungnya semula ke tempat asalnya.

Zayn mengangkat bahu dengan gaya acuh tak acuh.

"Yalah, yalah...tak kisah lah. Kalau kau nak aku jadi lelaki sempurna, kau kena bagi aku peluang!"

Rihanna hanya menjeling sambil menjauhkan diri sedikit.

"Kalau kau jadi sempurna, aku takut tak ada lagi orang yang nak gaduh dengan kau, Zayn."

Rihanna berjalan beberapa langkah, tetapi dia dapat rasa Zayn masih memerhatikannya dari belakang. Tanpa dia pinta, Zayn melangkah cepat dan berdiri tepat di hadapannya.

"Hei, janganlah pergi dulu! Aku masih nak cakap dengan kau ni!"Zayn bersuara dengan nada yang sengaja dibuat-buat serius, walaupun di wajahnya terukir senyuman nakal.

Rihanna menggulung matanya.

"Lagi apa yang kau nak cakap? Kalau nak mulakan perang mulut lagi, better kau lupakan je."

Zayn mengangkat tangan, berpura-pura takut.

"Eh, janganlah! Aku serius ni, Rihanna. Kau tahu tak, kalau tak ada kau, boring betul hidup aku."

Rihanna menghentikan langkahnya, menoleh ke arah Zayn dengan senyuman sinis.

"Oh, jadi aku ni sumber hiburan kau, eh? Maknanya, selama ni aku tak pernah berguna untuk benda lain selain jadi bahan gelak kau?"

Zayn terkekeh, sedikit terkejut dengan jawapan tajam Rihanna, tapi dia cepat-cepat mengatur kata-kata.

"Bukan macam tu, jangan salah faham. Aku cuma... suka tengok kau marah, itu je."

Rihanna mendengus dan memutar matanya.

"Memang pelik! Orang lain marah, terus lari jauh-jauh. Kau ni, makin aku marah, makin kau suka."

Zayn mendekatkan sedikit jaraknya, dan kali ini ada ekspresi yang lebih lembut di wajahnya.

"Sebab aku suka tengok kau. Tak kisah lah kalau kau marah, senyum atau cemberut, bagi aku kau tetap yang terbaik."

Rihanna hanya diam, rasa hati mula gelisah. Walaupun dia cuba untuk tidak terlalu ambil peduli dengan Zayn, ada sesuatu yang tak mampu dia tolak Zayn selalu tahu cara buat dia rasa keliru dengan perasaan sendiri.

"Jangan buat muka serius macam tu, aku tak suka." Rihanna cuba buat lawak, tetapi tetap kelihatan sedikit terharu.

Zayn tersenyum lagi, lebih manis kali ini.

"Yalah, yalah. Kalau tak nak, aku akan buat kau ketawa je. Tapi aku janji, takkan kacau lagi... Cuma, bila-bila kau perlukan orang untuk lawan dengan kau, aku ada, ok?"

----

Hari demi hari berlalu, dan tanpa mereka sedari, hubungan Rihanna dan Zayn berubah sedikit demi sedikit. Mereka masih bergaduh sesekali, tapi sekarang diselang-seli dengan gurauan, tawa, dan perbualan yang lebih bermakna.

Suatu petang selepas kelas tamat, Rihanna sedang duduk di bangku taman sekolah sambil menulis nota sejarahnya. Dia sedikit terkejut bila tiba-tiba terdengar suara Zayn.

“Hai, budak rajin!” Zayn menyapa sambil duduk di sebelahnya.

“Baca apa tu? Sejarah pasal siapa?”

Rihanna mencebik, cuba berlagak acuh tak acuh.

“Sejarah pasal orang-orang yang tak menyibuk hidup orang lain.”

Zayn tertawa kecil, tak ambil hati dengan jawapan Rihanna. Dia merebahkan badannya ke bangku, tangan diletakkan ke belakang kepalanya.

“Eh, janganlah macam tu. Aku ni serius nak belajar tau. Mana tahu, esok lusa boleh sama-sama jadi genius macam kau.”

Rihanna tertawa kecil mendengar nada gurau Zayn. Tanpa disedari, dia mula selesa dengan kehadiran Zayn di sebelahnya. Kadang-kadang, mereka berkongsi bekal di kantin, atau sesekali Zayn akan menunggu Rihanna di pintu kelas hanya untuk mengucapkan selamat pagi.

Hari-hari yang berlalu menjadikan mereka makin rapat, hingga akhirnya ramai pelajar lain mula sedar akan perubahan itu.

dan kini sudah jadi kebiasaan bagi Zayn dan Rihanna untuk pulang sekolah bersama. Walaupun mereka tak pernah secara rasmi mengaku sebagai "rapat," semua orang tahu bahawa ada sesuatu yang berbeza antara mereka.

Suatu petang, di koridor sekolah yang lengang, Zayn berjalan di sebelah Rihanna sambil memegang buku yang disimpannya sejak kelas tadi. Sesekali, dia mencuri pandang ke arah Rihanna, yang kelihatan fokus menatap ke depan, mengelak tatapannya.

"Rihanna, kau tahu tak… sebenarnya aku suka tengok kau bila kau tengah serius," Zayn berkata tiba-tiba, dengan senyum kecil di wajahnya.

Rihanna terhenti, terkejut dengan kata-kata Zayn. Dia merenung Zayn, mengerutkan dahi sambil tertawa kecil.

"Eh, jangan buat muka pelik macam tu! Kau biar betul, Zayn. Mana pernah aku nampak kau serius."

Zayn hanya tertawa, tapi kali ini dia memandang Rihanna dengan lebih dalam.

"Entahlah, Rihanna. Mungkin aku ni selalu buat bodoh, tapi kalau dengan kau… aku rasa lain. Macam ada sesuatu yang aku tak jumpa dekat orang lain."

Rihanna cuba untuk tidak menunjukkan perasaannya yang berdebar, tapi wajahnya mulai berona merah.

"Kalau kau ni gatal sangat, jangan salahkan aku kalau aku jauhkan diri."

Zayn tergelak, dan kali ini dia mendekatkan diri lebih sedikit.

"Eh, siapa yang gatal? Aku cakap benda betul je. Kau je yang selalu buat muka macam aku ni salah cakap."

Mereka sama-sama terdiam, hanya terdengar suara pelajar-pelajar lain di kejauhan. Rihanna akhirnya memalingkan wajahnya sambil tersenyum tipis.

Mereka terus berjalan, namun kini suasana menjadi lebih hening, penuh dengan perasaan yang mulai berubah dari persahabatan biasa kepada sesuatu yang lebih dalam.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: 2 days ago ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Dia Yang Kau Pilih {OG}Where stories live. Discover now