cinta 1

4 0 0
                                    

---

Camillia mengeluh kecil, shift malam di 7E memang menguji kesabaran. Suasana sepi buat dia bosan sendiri.

"Ada orang ke tengah-tengah malam macam ni?" bebelnya perlahan sambil menyusun barang bawah kaunter.

Tiba-tiba, sebotol Spritzer diletakkan di atas kaunter. Camillia bangun terkejut, hampir tersembul dari tempatnya.

"Maaf encik, lambat sikit tadi," katanya, lalu terpandang wajah yang dikenali.

"Eh, sejak bila kau kerja sini?" Amir .

"Baru je Dah bosan duduk rumah." Camillia mengeluh. "Uncle baru balik kursus ke?"

"Tak lah baru balik kenduri. Nampak orang pakai uniform ni, buta ke apa" Amir angkat kening, memandang dari atas ke bawah.

Camillia menjelung. "Patutlah uncle ni tak laku orang tanya elok-elok jawab macam tu"

Amir menjeling tajam. "Hoi! Aku laku ok! Aku yang tak nak."

"Ya, ya, alasan… Kalau tak laku, cakap je la," sindir Camillia dengan jelingan tajam.

Amir mengankat kening, lalu mendekat sedikit. "Eh, ada je nanti yang kenalah dengan aku karang"

Camillia mengibas rambutnya. "Ingat orang takut sangat ke?"

Amir memandang rambutnya sekilas, lalu tersenyum sinis. "Dah lah rambut  beruban."

Muka camillia sudah merah, hampir tak percaya. "Apa?! Uncle cakap apa tadi?"

Amir letak duit, riak wajahnya sangat membosankan. "Dah, malas aku layan orang pekak." Tanpa menunggu, dia terus keluar.

"Eeeee, geramnya! Uncle tunggu la esok!" Camillia membel

*Here’s a revised version with a Wattpad-like feel and flow:

---

Tepat jam 7:00 pagi, Camillia bersiap-siap untuk pulang ke rumah. Dia melangkah keluar, menuju motor Yamaha YZF-R15M kesayangannya.

Dengan mata yang masih berat, dia menekan pedal minyak, meluncur laju di jalan raya, 170 km/j.

Sebaik tiba di rumah, Camillia terus terjun ke atas sofa. Hanya beberapa saat, dia sudah tenggelam dalam tidur yang lena. Hampir tiga jam kemudian...

“Dik, bangun. Ni, Uncle Amir datang,” suara ayahnya, Dato Rahman, mengejutkannya dari mimpi.

Mampus dia lah, Camillia menjawab .

“Kurang ajar punya budak,”  Amir menempelak sambil membaling bantal tepat ke arahnya.

“Eh nenek kau terbang!” Camillia terkejut, sampai  melatah.

“Rugi je cantik, tapi melatah,” Amir menggeleng.

“Cantik? Aku? Wow, Uncle Amir kata aku cantik! Papa, dengar tak tu?” Camillia tersengih sambil menjeling ke arah ayahnya.

“Yes, I hear that,” Dato Rahman senyum sinis, mengalihkan pandangannya ke arah Amir yang sinis.

“Ada yang nak kena ni. Bapak, anak, dua-dua sama bodoh,” Amir membalas, .

“Oh, Uncle tu pandai sangat ke?” Camillia menyoal

"Dato rahman diam dan menunggu jawapan dari amir.

“Eh, aku dulu top 2 paling pandai kat sekolah tau,” Amir tersengih riak.

“Top 1 siapa? Uncle?” Camillia memandang ke arah amir.

“Bapak kau,” Amir melirik ke arah Dato Rahman, yang sekadar mengangkat kening dengan gaya.

“Wow, Papa! You’re so smart. Maybe that’s why I’m smart too?”

“Yes, you are just like me,” Dato Rahman mengiyakan dengan senyuman bangga.

“Ish, dua-dua ni perasan lebih pulak,” Amir buat muka menyampah  jelas terlihat.

---
(If ada yang tak kena or ada cadangan komen je saya akan baiki 🙏 sorry
First wattpad)

cinta di awan biruWhere stories live. Discover now