Prolog

4 0 0
                                    

Keadaan di set penggembaran stesen Dinie Tv sibuk seperti biasa walaupun jam 7.30 pagi. Maklumlah Dinie Tv mempunyai jumlah penonton yang ramai berbanding stesen tv lain. Dia yang berjubah hitam serta tudungnya labuh sedang menenangkan dirinya di hadapan set 7. Beberapa orang di situ sedang tersenyum memandangnya. Suasana yang begitu mendebarkan bagi sesorang yang bakal diinterview.

"Aku boleh, aku boleh, ingat allah." katanya. Dia tidak menyangka bahawa dia telah dijemput oleh pihak stesen tv untuk  menceritakan pengalaman dakwahnya di Malaysia.

"Puan, anda dibenarkan untuk masuk ke set pergambaran sekarang." kata seorang krew perempuan .

"Ya Allah, Jadikanlah perkongsian ini sebagai salah satu amal jariah aku di akhirat kelak, tenang tarik nafas dalam²"

Dia telah beramah mesra dengan semua krew di situ dan telah berjumpa dengan Ustazah Dr Siti Annisa merupakan pengacara untuk rancangan Woman Islamic's Talk telah diterangkan tentang prosedur di set penggambaran. Penonton sudah mula bersedia duduk di tempat yang disediakan

"Ready semua krew make sure sume setting dah setup" arahan director penggambaran

"Lagi 5 minit kite start on air" kata crew lelaki yang berwajah jambu itu.

"Ya Allah aku masih lagi belum layak kerana ilmu yang ada masih perlu diperbaiki lagi." getus hatinya

"Ana tahu anti masih takut untuk ditemubual tapi anti kena bangga sebab usaha yang anti buat berjaya tau. Sebutlah zikir² Allah untuk tenangkan diri anti. Baca Bismillah sebelum start bercakap dan try bayangkan kesemua penonton di sini umpama sahabat-sahabat anti di pondok" kata-kata penguat daripada Ustazah Dr Annisa.

"Baik ustazah, Insyaallah saya cuba yang terbaik." balasnya

"Ok, ready semua. Prepare dekat tempat masing-masing." arahan krew di set

"Kite start on air dalam 3, 2, 1!". arahan director

"Assalamualaikum warahmatullah hi wabarakatuh. Anda bersama dengan saya  Ustazah Dr Siti Annisa dalam rancangan Woman Islamic's Talk. Okaylah saya nk straight to the our main conversation hari ini dengan mempersilakan seseorang yang baru sahaja mendapat gelaran doktor falsafah dalam bidang usul fiqh di Universiti Malaya iaitu Ustazah Dr Siti Aisyah Binti Abdullah.

"Bismillahirahmanirrahim, Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh kepada kesemua penonton yg dirahmati allah terutama di set dan di rumah. Syukran ustazah Annisa atas sapaan, anda tak perlu panggil saya doktor panggil je ustazah. Sebenarnya bukan senang nak bertawasul sebab banyak cabarannya tapi setiap orang mempunyai peranan yang sama untuk memberi manfaat di bumi allah yang indah" katanya.

Suasana di Rumah Orang Tua Siti Khadijah yang penuh dengan aktiviti. Keadaan di bilik 37 berkumpulnya 3 orang sekawan sebaya yang mempunyai sejarah masing-masing. "Dengar citer ustazah ni dpt phd muda gak eh, betul tak Siah."  kata Mak Temah yang bertanya sambil mengemas katilnya.

"Haahlah , eh tu bukan anak tiri kau ke Rosmah?" tanya Siah yang penuh kehairanan

Rosmah terkejut lalu melihat di hadapan televisyen untuk mengenal pasti lalu menangis berteriakan.

"Ya Allah, ampunkan segala khilafku terutamanya denganmu serta anak tiriku." getus hatinya.

Siah dan Mak Temah cuba memujuk Rosmah supaya bersabar dan tidak mengikutkan perasaan.

"Rosmah, aku tau kau dah insaf tapi bersabarnya ingat ya Allah." kata Mak Temah

"Aku banyak buat salah dengan dia, aku siksa dia,Temah. Kau tau kan macam-macam aku aniaya dia. Lagipun dah 12 tahun barulah aku tengok muka dia."

Sementara di set
"Ade sesiape ingin bertanya soalan kepada tetamu jemputan kita sebelum bermula kepada perkara utama?"

Beberapa orang ingin sedang berfikir untuk bertanyakan soalan yang sesuai untuk ditanyakan kepada tetamu. Ustazah Dr. Annisa tersenyum melihat ku berani bercakap di khalayak ramai.

"Subhanallah, tak sangka anti sangat lantang bercakap di khalayak ramai." katanya.

"Alhamdulillah, terima kasih." akhirnya perasaan debaranku hilang sedikit.

Pecahnya suasana tersebut dengan soalan yang ingin di daripada wakil penonton.

"Assalamualaikum, Ustazah. Nama saya Kassim. Boleh ustazah ceritakan pengalaman ustazah sehingga berjaya seperti hari ini?" pertanyaan lelaki tersebut.

Aisyah tersenyum lalu memulakan kalimah bismillah.
"Sebenarnya saya masih lagi kurang dalam pengalaman tapi saya ceritakan kepada penonton agar semua jadikan pedoman pada masa hadapan."
"Sebenarnya saya jadi berjaya pada hari ini disebabkan oleh......"

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: 15 hours ago ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Setinggi Cintaku Di LangitWhere stories live. Discover now