BAHAGIAN I: BANJIR
Langit kelihatan berat, diselubungi awan gelap yang bergegar dengan ancaman hujan. Aisyah Zahid, lapan tahun, berdiri tanpa kasut di tangga kayu rumah keluarganya, memerhati sungai yang meluap bergelora di kejauhan. Titik-titik hujan pertama mula jatuh, meninggalkan kesan gelap pada tanah berdebu. Ibunya, Noraini, memanggil dari dalam rumah.
"Aisyah! Masuk cepat! Hujan makin lebat."
Aisyah teragak-agak, matanya yang bulat tetap tertumpu pada sungai. Dia pernah melihatnya melimpah sebelum ini, tetapi kali ini, gerakannya yang resah menimbulkan rasa gelisah di hatinya. Setelah menjeling sekali lagi, dia berlari masuk ke dalam rumah, di mana ibunya sedang sibuk menyusun guni-guni beras di atas meja makan supaya tidak basah.
"Tolong ibu, nak," kata Noraini, suaranya penuh dengan nada cemas.
Aisyah menurut, meskipun tangannya yang kecil sukar mengangkat guni-guni berat itu. Ayahnya, Zahid, masuk beberapa saat kemudian, basah kuyup akibat hujan yang kini mencurah dengan deras.
"Sungai dah mula melimpah," katanya, sambil mengibas air dari tangannya. "Kita kena bersiap untuk berpindah."
Noraini terkaku. "Pindah ke mana? Masjid dah penuh dari banjir semalam."
"Entahlah," jawab Zahid, nadanya penuh dengan kekecewaan. "Cari tempat lebih tinggi. Asalkan bukan di sini."
Bunyi dentuman kuat memecah perbualan mereka. Aisyah terkejut apabila bunyi air deras memenuhi udara. Dia berlari ke tingkap dan ternganga. Sungai itu telah melimpah, arus lumpur deras menerjah masuk ke kampung.
"Air dah sampai!" jeritnya, berpaling ke arah ibu bapanya.
Zahid mengambil segumpal pakaian dan melemparkannya kepada Noraini. "Kemas apa yang boleh. Cepat!"
Aisyah memerhati dalam kebisuan, tubuhnya kaku melihat kedua-dua orang tuanya bergerak dengan pantas. Air sudah mula meresap di bawah pintu depan, memanjat lantai kayu seperti tetamu yang tidak diundang. Ibunya memasukkan pakaian, makanan, dan sejadah ke dalam beg plastik, sementara ayahnya mengambil parang dan tali dari dinding.
"Aisyah!" ibunya berseru, menarik anak itu daripada lamunannya. "Ambil ini." Dia menyerahkan beg kepada Aisyah dan mengarahkan dia ke pintu.
Ketika mereka melangkah keluar, air sudah paras buku lali. Suara penduduk kampung bergema, tenggelam dalam deruan banjir. Lelaki-lelaki meredah air deras sambil menggendong anak-anak mereka. Wanita-wanita memegang barang yang sempat diselamatkan, wajah mereka dipenuhi ketakutan.
"Noraini! Aisyah! Sini!" Zahid memanggil dari jalan raya, parang di tangannya. Mereka meredah arus lumpur untuk menyertai Zahid.
"Kita kena pergi ke bukit Pak Hassan," kata Zahid, merujuk kepada kawasan tinggi kecil di pinggir kampung. "Itu saja tempat yang selamat sekarang."
Perjalanan itu perlahan dan berbahaya. Air naik dengan cepat, mencapai lutut Aisyah. Dia memegang tangan ibunya erat-erat, jari-jarinya mencengkam tapak tangan Noraini. Hujan terus mencurah tanpa henti, mengaburkan pandangan dan membasahi pakaian nipisnya.
"Hati-hati, Aisyah," Noraini mengingatkan apabila gadis kecil itu tersadung akar kayu yang tenggelam.
Zahid memimpin di depan, menggunakan parangnya untuk membersihkan halangan. Mereka sampai ke jalan utama yang kini bertukar menjadi sungai berlumpur. Penduduk kampung lain turut bergerak ke arah yang sama, suara mereka bercampur dengan deruan air.
"Tolong! Tolong saya!"
Aisyah berpaling dan melihat seorang wanita tua yang bergelut untuk berdiri apabila arus menariknya. Ayahnya segera membantu, menyerahkan parangnya kepada Noraini.
YOU ARE READING
Kota Bharu 2142
Science FictionBerlatarkan tahun 2142 di Kelantan, sebuah sistem pengurusan banjir canggih mengalami kerosakan semasa ribut taufan yang dahsyat. Seorang saintis iklim dan seorang aktivis tempatan terpaksa bekerjasama untuk menentang rasuah politik dan penentangan...