Udara di Kota Bharu tebal dengan bahang dan kelembapan, berbeza sekali dengan kesejukan klinikal makmal tempat Dr. Aisyah Zahid menghabiskan kebanyakan kerjayanya. Dia melangkah turun dari kereta api di stesen pusat yang moden, rekaannya menggabungkan seni bina futuristik dengan motif tradisional Kelantan. Lengkungan logam melingkar ke atas seperti tanduk keris, menghiasi panel holografik yang memaparkan iklan dan pengumuman khidmat awam.
"Selamat datang ke Kota Bharu," ujar suara automatik, diiringi alunan lembut muzik gamelan. Aisyah berhenti seketika, membetulkan tali begnya, dan memerhati sekeliling. Bandar itu telah berubah sepenuhnya sejak zaman kanak-kanaknya, kini gabungan pencakar langit futuristik dan kehijauan subur yang tumbuh di ladang vertikal. Namun, udara masih membawa bau sungai—sungai yang menghantui mimpinya selama bertahun-tahun.
Aisyah menahan teksi elektrik dan memberikan alamat tempat penginapannya. Ketika kereta itu meluncur melalui bandar, papan iklan holografik melintas satu demi satu, mempromosikan Kota Bharu sebagai "Mercu Tanda Ketahanan Iklim." Salah satunya menampilkan Datuk Azman, ahli politik lama Kelantan, tersenyum lebar di hadapan ibu pejabat pengurusan banjir.
"Melindungi Masa Depan Kita," bunyi tagline itu.
Aisyah berkerut. Dia telah membaca tentang Azman semasa dalam penerbangan—seorang lelaki yang diraikan kerana berjaya mengekalkan identiti budaya Kelantan sambil memacu kemajuan. Namun, karismanya yang kelihatan mudah dalam temu bual terasa... dibuat-buat.
Teksi itu memperlahankan kelajuan ketika melalui terusan-terusan berkilauan yang berselirat di bandar. Aisyah mencondongkan badan ke hadapan, rasa ingin tahu seorang saintis mencuit fikirannya. Terusan itu sebahagian daripada sistem banjir yang sering dipuji, sebuah rangkaian pintu automatik, pam, dan takungan yang rumit. Air di terusan itu berkilauan di bawah sinar matahari petang, mengalir dengan lancar.
"Cantik, kan?" tanya pemandu itu, memandangnya melalui cermin pandang belakang.
"Ia mengagumkan," jawab Aisyah dengan berhati-hati. Dia terlalu tahu bahawa keindahan sering menyembunyikan kelemahan.
"Kebanggaan Datuk Azman," sambung pemandu itu. "Cik bertuah tinggal di bandar yang tak lagi takutkan banjir."
Pada malam itu, Aisyah berdiri di balkoni apartmennya yang bertingkat tinggi, memandang ke arah sungai Kelantan yang kelihatan jauh. Airnya berkilauan di bawah cahaya bulan, tenang tetapi berbahaya. Dia meneguk teh, aroma pandan memenuhi udara. Untuk seketika, fikirannya melayang kembali ke hari yang penuh takdir, ketika sungai itu menelan rumahnya.
Hujan datang secara tiba-tiba, menjadikan lorong-lorong sempit kepada sungai yang penuh lumpur. Aisyah, yang berusia lapan tahun ketika itu, berpegang erat pada tangan ibunya ketika mereka meredah banjir yang semakin naik. Dia mendengar jeritan panik jiran-jiran dan deruan sungai yang semakin membengkak di kejauhan.
"Tolong! Tolong saya!"
Jerit seorang wanita tua yang bergelut untuk berdiri apabila arus menariknya. Ayahnya segera membantu, menyerahkan parangnya kepada Noraini.
"Pegang, Mak Cik!" jeritnya, menggenggam lengan wanita itu.
Aisyah memerhati, jantungnya berdegup kencang, ketika Zahid cuba menarik wanita itu ke tempat selamat. Arus terlalu kuat. Satu gelombang air deras menghentam mereka, dan Zahid hilang keseimbangan.
"Abah!" jerit Aisyah.
Noraini menjatuhkan parang dan berlari ke tepi air, tetapi sudah terlambat. Zahid dan wanita tua itu dihanyutkan arus, bayang mereka hilang dalam pusaran banjir.
Bunyi deringan holofon memecahkan lamunan Aisyah. Dia menjawab panggilan itu, dan wajah yang dikenali muncul di skrin. Profesor Liew, mentornya dan juga pengarah bersama projek tersebut.
"Dah selesa di sana?" tanyanya, senyumannya hangat tetapi penuh kebimbangan.
"Ya, walaupun bandar ini terasa... berbeza," kata Aisyah. "Hampir tak dikenali lagi."
"Itulah kemajuan," balas Liew. "Tapi ingat, sistem yang paling canggih pun boleh ada kelemahan. Sebab itu awak ada di sini—untuk pastikan kelemahan itu tak membesar."
Aisyah mengangguk. "Saya dah semak laporan awal semasa dalam perjalanan. Beberapa log penyelenggaraan nampaknya tak lengkap."
Liew berkerut dahi. "Tak lengkap? Itu membimbangkan. Pasukan Datuk Azman jamin semuanya dalam keadaan terbaik."
"Mungkin cuma terlepas pandang," kata Aisyah, walaupun dia tidak yakin. Kesilapan dalam pengurusan banjir boleh menjadi perbezaan antara keselamatan dan bencana.
"Hati-hati," Liew memberi amaran. "Azman itu ahli politik yang bijak, tapi dia tak suka dikritik. Kalau awak terlalu mendesak, pintu mungkin tertutup."
"Saya akan berhati-hati," janji Aisyah. "Tapi saya takkan abaikan sebarang tanda bahaya."
Aisyah bersandar di kerusi, beban tanggungjawab terasa berat di bahunya. Dia tahu ada sesuatu yang tak kena. Persoalannya, adakah sesiapa yang akan mendengar sebelum terlambat?
Keesokan harinya, Aisyah menghadiri satu forum komuniti yang dianjurkan oleh aktivis tempatan. Dewan itu penuh sesak, dengan suasana tegang dan penuh dengan rasa tidak puas hati. Kebanyakan peserta datang dari kawasan miskin, yang masih menanggung kesan banjir walaupun bandar itu telah mengalami transformasi besar.
"Kenapa terusan-terusan ini melimpah semasa hujan biasa?" soal seorang wanita pertengahan umur, suaranya bergetar dengan kemarahan. "Saya ingat sistem ini sepatutnya melindungi kami!"
"Sebaliknya, mereka hanya melindungi kawasan-kawasan orang kaya," jerit seorang lelaki lain.
Aisyah duduk diam, memerhati. Seorang pemuda mengambil mikrofon selepas itu. Ada ketegasan dalam dirinya, suaranya memecah riuh rendah orang ramai.
"Masalahnya bukan teknologi," katanya. "Masalahnya ialah orang yang bertanggungjawab. Mereka tak peduli tentang komuniti seperti kita. Mereka hanya peduli tentang projek-projek besar dan kontrak lumayan."
Orang ramai bersorak dan bertepuk tangan. Aisyah segera menyedari ini pastilah Amir Ismail, aktivis yang pernah dia baca sebelum ini—duri dalam daging kepada pemaju korporat dan ahli politik.
Selepas forum itu berakhir, Aisyah mendekati Amir. Dia memandangnya dengan berhati-hati, seperti sedang menilai.
"Awak Dr. Zahid, kan? Saintis yang dibawa untuk menyelesaikan masalah ini?" Nada suaranya lebih skeptikal daripada mesra.
"Betul," jawab Aisyah, tenang. "Dan awak Amir. Saya dah baca tentang usaha awak."
Amir mendengus. "Usaha? Maksud awak cubaan saya untuk menghalang orang macam Azman daripada menjual bandar ini?"
"Saya bukan di sini untuk mempertahankan sesiapa," kata Aisyah dengan tegas. "Saya di sini untuk pastikan sistem ini berfungsi—untuk semua orang."
"Kita tengok nanti," jawab Amir, sambil menyilangkan tangan. "Tapi jangan harap orang akan percaya hanya kerana awak ada gelaran hebat."
Malam itu, Aisyah meneliti log data sistem sekali lagi, rasa gelisahnya semakin memuncak. Beberapa anomali menunjukkan tahap tekanan yang tidak konsisten di bahagian penting terusan. Dia menghantar laporan awal kepada pegawai bandar, menggesa pemeriksaan segera.
Keesokan paginya, satu emel ringkas menantinya:
"Dr. Zahid, kebimbangan anda telah diambil maklum. Yakinlah, sistem kawalan banjir berfungsi seperti yang diharapkan. Tiada sebab untuk panik."
Emel itu ditandatangani oleh Datuk Azman sendiri.
Aisyah bersandar di kerusinya, merasai beban tanggungjawab yang semakin berat. Dia tahu ada sesuatu yang tidak kena. Persoalannya, adakah sesiapa akan mendengar sebelum semuanya terlambat?
YOU ARE READING
Kota Bharu 2142
Ficção CientíficaBerlatarkan tahun 2142 di Kelantan, sebuah sistem pengurusan banjir canggih mengalami kerosakan semasa ribut taufan yang dahsyat. Seorang saintis iklim dan seorang aktivis tempatan terpaksa bekerjasama untuk menentang rasuah politik dan penentangan...