"Alice," min mors röst hörs ända in i mitt rum. "Vi far iväg nu!"
Mina ögon vandrar över rummet jag inte kommer få se dom nästa tre månaderna. Billiga posters, tomma burkar av hårspray och fem cent Coca Cola burkar syntes omkring. En fejk brunhårig peruk hänger ifrån spegelns hörn, orden Alice Monteith var skrivna i tjugo cent billigt, rött läppstift i högra hörnet. Rummet var en spegelbild av vem jag var.
Jag greppade mina svarta, kattögons brillor från nattduksbordet, satte dom på tippen av min näsa innan jag strök ut några rynkor på min prickiga rosa blus. Dom puffiga ärmarna på min vita skjorta och sandal skorna gjorde inget större intryck. Min mor skötte alla mina klädinköp, då hon trodde att jag inte blev accepterad, inte passade in, i samhället med dumbommar som vi behövde leva med.
Jag är sjutton år.
"Alice, hjärtat, tick-tock!" hon skrek till mig igen. "Din syster vill hinna till drive-in biografen vid åtta! Dom visar premiären av Touch of Evil i 3D!"
"Kommer!" svarar jag, och drar till i min hästsvans åter igen för att se till att den är tillräckligt tajt. Höga hästsvansar var nutidens fashion trend, enligt min mors absoluta favorit tidning, Vogue.
Jag drar ner mitt stora bagage och hat låda för mina trappor för att möta min mamma. Armarna korsade, suckar hon innan hon öppnar bakdörren. "Dom är redan i automobilen, hjärtat"
Min pappa satt i förarsätet i vår blåa Buick Lesabre, han hade bilen mest för att förvara våra saker i.
"Jeez Al," min syster blåser en en bubbla av sitt tuggummi. "Du tar längre tid på dig att göra dig klar än för min locktång att bli fullt uppvärmd"
"Stäng mun, Janet" säger jag till min syster, samtidigt som jag stänger bilens dörr.
"Annars lämnar jag din hårspray i solen igen""Ja ja" Janet himlar med ögonen. "Jag skojade ju bara. Snurra inte runt dina underkläder för det"
Skrattandes, sätter jag mig i baksätet med henne. Hon sticker fram en bit bubbelgum som jag gladeligen tar imot och stoppar in i munnen. Dubbel Bubbel, min favorit.
"Nu, unga damer" säger min mor som hon stänger bildörren. "Eran far och jag har satt ihop några regler" jag iakttar henne samtidigt som hon fixar sin scarf så att den ligger perfekt runt hennes hals, en tröja villar runt hennes axlar och hon har ett par leopard mönstrade solglasögon.
"Här börjas det" klagar Janet och jag försöker att hålla tillbaka mitt leende.
"För det första, ingen av er får vara ute tills efter klockan tolv" min mor vänder huvudet mot oss som min far bakar ut med bilen från huset. "Jag känner mig inte säker med er vara ute efter det"
"Det är sommar mor, är du seriös?" Janet blåser en till bubbla.
Hon ignorerat Janets kommentar. "Inga clubarfester, dryck, droger, ni får absolut inte ta automobilen" hennes läppar är formade som ett streck, bevisar att hon är allvarlig. "Om jag får reda på att ni har gjort något av det här, kommer jag kasta er in i automobilen och köra er tillbaka hemåt"
"Du kan inte ens köra mor" påpekar min syster.
"Visst, jag kommer kasta er in i automobilen och eran far får köra er tillbaka"
"Inget ta ut Baby eller Chevrolet Corvette utan tillstånd" min mor håller ögonen på Janet den här gången.
"Mormor kommer bli väldigt besviken om någonting händer med hennes Corvette"Baby var mina föräldrars automobil, den bebis blåa Buick Lesebre.
"Sist, men inte minst, om ni skulle träffa på någon pojke och saker och ting blir lite funkigt, se till att använda -"
"OK, OK mor, stopp nu, snälla" ber Janet. Samtidigt håller hon för hennes öron.
Mina kinder blir varma, och säkert rosa.
"J-jag" jag hostar till. "Jag kommer inte göra någonting""Du kommer säkert inte göra någonting tills du är, typ, tvåhundra" fräser Janet till mig, som hon tar en hårslinga av hennes lockade hår och rullar den runt fingret.
Min mor hummar lågt. "Kom bara ihåg reglerna för dom kommande tre månaderna" sen så vänder hon på sig och spelar upp samma kassett tejp som alltid är i våran stereo.
The Kingstone trio börjar snabbt att spela, Tom Dooley hörs från högtalarna.
Hästsvansar flaxar med vinden från fönstret, doften av gräs, jag kunde inte hjälpa att känna en varm och exalterad känsla igenom min kropp.
Sommaren 1958, här kommer jag.
YOU ARE READING
Drag Me Down [ n.h ] svensk översättning
Fanfictiondom var som havet, vackra, men skräckinjagande på samma gång.