Bab 1

65 2 0
                                    

Novel@Drama : Misiku Cik Lara

Suasana hiruk pikuk di wad kecemasan membuatkan Lara sedikit terganggu. Ramai pesakit luar yg mendaftar masuk. Majoritinya terlibat dengan kemalangan.

Di dalam ramai ramai pesakit yg mendaftar terlihat oleh Lara akan susuk tubuh yg amat dikenalinya. Ehsan !!!

**********************

Pulang sahaja dari sekolah Lara kelihatan seperti naga yg kehilangan 7 mutiara naganya.

"Dasar dayus punya lelaki"

Sambil mulutnya yg membebel sendirian. Sakit hati Lara taktala dikenakan oleh Ehsan di sekolah pagi tadi.

"Bodoh punya laki,boleh kau letak katak dalam kotak hadiah tu,lebih baih kau letak biawak,baru rare"

Dicampaknya terus beg sekolah setibanya di rumah. Terkejut akan Mak Jiha yg sedang sibuk memasak untuk jamuan hari jadi anak tunggalnya malam ini.

"Oi lara oi, ko ingat ada orang gaji ke dalam rumah ni yg nak kutip bag sekolah tu,sebelum mak cili kau dengan sambal belacan dalam peti ais tu baik kau kutip balik"

Leteran Mak Jiha hanya seperti langau berterbangan. Sedikit pun Lara tidak ambik kisah. Bagaikan pelesit Lara terus ke bilik. Hajatnya untuk mandi dan bersiap.

"Bertuah punya anak,nasib baik anak aku sorang ja,kalau ramai dah lama aku sumpah kau jadi cincin Rosmah"

**********************

"Happy birtday to you(nyayi lah wahai pembaca sekalian sampai habis,tak larat aku nak tulis benda lagu bodoh ni)"

Sebaik sahaja tammat lagu selamat hari jadi, Lara meniup lilin yg menyala di atas kek.

"Happy birthday Lara" ucapan bertalu talu diucapkan oleh kawan kawannya.

Di suatu sudut, Ehsan tersengih seperti kerang busuk. Lara yg perasan akan kehadiran Ehsan terus menyirap akan darahnya.

"Happy birtday Lara" ucap Ehsan sambil tangannya menghulurkan hadiah.

"Apa pulak kau letak dalam ni.? Cicak tokek,bom tangan.?"

"Mana ada Lara,maaf la petang tadi tu aku niat nak melawak je,bukan main teruk kau melatah,hehe"

"Melatah tak pa jugak,kalau aku
mati dek terkejut beruk sapa nak tanggung"

"Jangan la macam tu Lara, kalau kau mati sapa nak kahwin dengan aku"

"Ahh banyak la,kau tu buaya, dalam kelas kita habis semua perempuan kau nak ayat,Jiha la,Nur,Aziera la,Shu Wada la,Peragutla(hampa taruk la nama sendiri,mampus aku nak tulis semua nama), memandangkan hari ni birthday aku,aku maafkan, esok lusa kau boleh pergi mereput kalau kau buat lagi"

"Promise" balas Ehsan sambil tangan menunjukkan tanda okay.

***************

Berbunga hati Lara taktala membuka hadiah dari Ehsan.

"Ahai comey jer bear ni" sambil mulutnya mencium kepala bear tersebut.

Terlihat akan Lara akan sekeping kad ucapan yg terselit di balik kotak. Lalu di bukanya dan di baca.

"Dear miss Lara. Nak bagitahu yg kita suka awak,kalau awak suka kita datang ke sekolah esok, kalau tak suka awak kena ponteng sekolah tau"

"Bonggok punya Ehsan, dah sure aku pergi sekolah esok,taktik tak boleh blah" sambil mulutnya membebel hati Lara berbunga bunga. Adakah ini cinta(ayat cliche group meramas mesra).

"Ah kalau aku tak pergi sekolah pun,memang dah lama aku syok kt kau bodoh!!"

******************

"Kring kringggg"

Jam loceng yg berbunyi menunjukkan sudah pukul 8.30 pagi.

Lara yg tersentak akan deringan loceng, cepat cepat bangun.

"Ah mampus aku lambat,mak pon satu orang dah bagitahu hari ni hari pertama orang praktikal,bukannya nak kejut,arghhhh, ni semua Ehsan punya pasal,nak bergayut la apa la sampai 2 3 pagi,tengok!! yg lambatnya aku jugak "

Selesai bersiap tergocoh gacah Lara pergi ke skuternya. Mak Jiha yg sedang sibuk menyiapkan sarapan menegur akan kebebalan anaknya itu.

"Oi Lara,ni makan dulu,mak dah siapkan nasi goreng kegemaran kau"

"Ala mak orang dah lambat la,napa mak tak kejut tadi"

"Ehh disalahkan kita pulak,kol 6.30 pagi mak dah kejut kau subuh,kemain ko jawab ye ye dalam bilik,mak ingat kau dah betul betul bangun"

" Heee macam mak tak kenal je anak mak ni, mak bungkuskan je la, nanti Lara makan kat hospital"

Diciumnya Lara akan pipi ibunya sambil disaksikan Pak Cik Lan .

"Hah engkau tu Lara,tidur lewat asyik dok bergayut dengan Ehsan je"

"Hah mana ayah tahu ni"

" Ayah tidur lambat malam tadi,tengok wrestling,malam jumaat kan,terkekek kau bergayut dah macam tak siuman ayah dengar"

"Lara ingatkan ayah wrestling mak malam tadi,heeee"

"Ehh budak ni,umur baru setahun" belum sempat Cik Lan membebel lantas Lara menghulurkan tangan untuk bersalam.

"K ayah Larah pergi dulu,ayah kalau dah start berleter tak kerja la Lara hari ini"

Mata Cik Lan mengiringi Lara yg berlalu pergi dari rumah mereka.

Bersambung

*****************

Misiku Cik LaraWhere stories live. Discover now