De wekker gaat af om 7:00 tijd om op te staan. Kleren liggen al klaar. Ik heb geen zin. Ik was me en kleed me aan. En ga naar beneden. Mama probeert een gesprek te voeren met me maar het gaat niet zo vlot. Ik ben nog moe en ik blijf veel liever lekker liggen in mijn lekker warm bed. Maar goed de schooldagen beginnen. We nemen ons boterhammen mee naar school, drinken en 2koekjes. Boekentas in de auto, tanden poetsen en we zijn klaar voor onze 1ste schooldag terug.
7:45 we vertrekken naar school. Om 8:00 zijn we er. Ik zeg Dag tegen mijn mama en zij wenst me nog veel succes vandaag maar kijkt toch met een bezorgde blik maar gaat verder naar haar klas. (Ja, zij geeft les op dezelfde school waar ik zit.) Ik steek de speelplaats over en daar zie ik een paar klasgenootjes staan. Dus ga ik daar naartoe. Zij vinden het ook heel erg spannend. Pas om 8:20 is iedereen er. Iedereen die ik ken en die bij mij in de klas heeft gezeten.Ook de gemene Tess is toegekomen op school. Iedereen geeft me als welkom een kus op de wang maar zij slaat me over en gaat voor mijn neus gaan staan. Zodat ik niet meer in de groep sta maar er buiten. Ik zoek een plekje om ergens anders tussen te staan: 'Gelukt!'. Maar nu krijg ik een heel vieze blik van Tess. Maar het doet me niks, ik focus me op het gesprek. En om 8:25 gaat de schoolbel. Tijd voor in de rij te staan.
We worden voorgesteld aan de leerkrachten maar eerst krijgen we nog een lange, saaie speech van de directeur. Daarna worden we verdeeld onder de leerkrachten per klas. Ik heb gekozen om de richting wetenschappen-muziek en tekenen te volgen. En ik zit nog met Christina, Esther maar ook met Tess in de klas. Oh... wat haat ik haar enorm. Christina en Tess zijn echt goede vriendinnen en Esther is ook nog een goede vriendin van Christina. Dus ik probeer naast Esther te zitten maar ze zegt bijna geen woord tegen mij. Ze kijkt ofwel naar de leerkracht of wel luister het gesprek mee dat Tess en Christina aan het voeren zijn. Ondertussen worden we ingeleid hoe het middelbaar is. En wat er wordt verwacht, welke vakken dat we gaan krijgen, welke leerkracht dat we voor elke vak krijgen, de schooluren om 11u pauze 10min en om 12:55 lunch tot 13:40 en om 15:25 is het school gedaan. Was het school maar uit. Voor de speeltijd krijgen we nog veel uitleg over school en blablablabla. Het intresseert me niks. Wat me intresseert dat ik hier gewoon maar zit en niemand tegen me praat. Wat we plots op valt er zijn nieuwe mensen die ik nog niet ken en ze lijken vriendelijk. De ene lacht zelfs naar mij, beleefd lach ik verlegen terug.
Na de speeltijd krijgen we kennismaking in de lessen. Tess, Christina en Esther gaan naar een lunchtafel. Ik loop erbij en zet me helemaal aan de kant aan hun lunchtafel. Ik eet mijn boterhammen op en loop bij hun tijdens de speeltijd. Dan is er weer kennismaking in de lessen maar met de leerkrachten en de vakken. Zo gaat het wel een hele week door. Kennismaking, kennismaking en nog eens kennismaking. Alleen er veranderd iets. Het meisje dat lachte naar me spreekt aan tijdens turnen.Ze heet Aafje en ze heeft een leuk vriendengroepje met Sacha en Isabelle. Ze zijn echt heel leuk. Stiekem hoop ik dat ik daar wat steun kan vinden.
Wat vonden jullie van het eerste hoofdstuk? Hopelijk lezen jullie snel verder!
JE LEEST
Het verlegen meisje
Non-FictionHet meisje Julie is 11jaar en nogal een verlegen meisje. Ze wordt al 6jaar gepest en nu ga ze naar de middelbare school. Kan dit zorgen voor een nieuw begin? Zal ze vrienden kunnen maken? Zal ze nog gepest worden? En hoe gaat ze er allemaal mee om? ...