Namaku shafira atau lebih tepat NUR SHAFIRA IMANI
aku baru sahaja berusia 18 tahun dan baru sahaja menamatkan peperiksaan spm yang sangat penting yang mana akan menentukan hidup aku di kemudian hari..huuh lega yang amat, terasa begitu lapang fikiran ku setelah peperiksaan ini tamat...
huhu.. MERDEKA!!! ..haha sekarang "aim "utama nak kerja sementara menunggu keputusan spm keluar..hihi..aku ada seorang kawan yang boleh dikatakan same gilalah macam aku nie.
hihi. lupa pulak nk bagitahu perangai aku nie macam mane dekat sekolah kan..ampun ya buk !!
okay aku kalau dekat sekolah memang gilalah tapi gile aq hanya terjadi kalau ada bestie aq aje...kalau takde dia senyap gile haha.acah-acah budak paling pendiam dan baiklah dalam kelas haha..kawan aku nie name dia Tiara atau nama panggilan manja yang aku cipta 'Titi tara' haha. aku suke panggil dia' titi tara' haha jahat kan aku..hihi kehadiran dia sebenarnya membuka satu peluang buatku..tak pernah terfikir untuk jatuh cinta lagi setelah dipermainkan..tp apakan daya..aku tetap jatuh ke dalam kancah percintaan ini. kemasukan Tiara ke sekolah aku membuatkan aku mengenali seseorang yang telan menyebabkan aku masuk kembali ke dalam kancah ini ..dia yang bernama Muhd Amri Dani .seorang yang diutuskan melalui tiara ..dia seorang yg sgt cool ..tetap tng walau apa jua keadaan sentiasa sabar dengan kerenah ku yg gila2 ini..sentiasa sabar meendengar cerita2 yg aku sampaikan padanya tanpa mengeluh.sememangnya perwatakkan nya yang sebeginilah yang telah menarik minat ku untuk berkenalan dengan lebih rapat,
perhubungan yang dimulakan sebagai seorang rakan,lama kelamaan memunculkan bunga-bunga cinta dihatiku.perhatian yang diberikan kepadaku sememangnya sangat baik.dalam gurau senda kami dia tyetap mengingatkan ku bahawa pelajaran itu sangat penting.jangan terlalu lalai dengan rasa cinta yang allah campakkan kedalam hati kita ini..kerana di zaman moden ini tanpa pelajaran kita tak akan mampu merubah kehidupan kita,tak akan mampu membuatkan kita berada dalam keadaan yang selesa. bukan nak cakap bahawa cinta ini tidak penting tapi tengok keadaan lah jangan terlalu ikutkan rasa ini..apa-apa pon yang akan berlaku di masa hadapan jangan pernah rasa putus asa dalam pelajaran..walau hubungan kita ini tak berjaya sekalipun jangan pernah menggunakan alasan ini sebagi satu tiket untuk tidak melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi dan menbuat perkara2 yang sangat bodoh..dan tolong letakkan rasa cinta awak kepada allah lebih tinggi dari segala perkara yang awak cintai..faham..
itulah kata-kata yang selalu diulang di setiap perbualan kami.iya aku tahu bahawa dia ingin sangat melihat aku memegang segulung ijazah dan merubah nasib keluargaku..walau kini antara aku dan dia telah tamat kami tetap berhubung dan sehingga kini kata2 itu tak pernah di lupa untuk ulang
besar sungguh impiannya untuk melihatku berjaya..tipu kalau aku cakap yang aku tak kecewa percintaan yang disulam selama hampir empat tahun putus begitu sahaja...aku tahu dia terpaksa memutuskan hubungan kami ini kerana tentangan daripada ibunya yang telah mempunyai pilihan sendiri untuk satu-satunya anak teruna nya itu..aku tahu dia tidak ingin menderhaka kepada ibunya lagipun dia satu2nya anak lelaki ibunya mana mungkin dia melukakan hati ibunya yang telah bergadai nyawa demi melahirkan dia ke dunia ini dan telah membesarkannya dan kakak2nya dengan penuh kasih sayang.aku tahu dia tersepit antara dua..antara ibu yang disayangi dan kekasih yang dicintai.
melihatkan wajahnya yang kusut yang memikirkan jalan penyelesaian bagi masalah kami..membuatkan aku rasa sedih..wajah yang selalu ceria kini telah hilang sinarnya..diantara ibu dan kekasih dia buntu.aku tahu keputusan yang bakal aku ambil ini pasti akn mengejutkannya..aku punya hati dan perasaan... aku tak dapat bayang kan kalau suatu saat aku ada anak dan anak aku memilih kekasih dari padaku,pasti hati aku akan hancur lebur anak yang aku kandung selama ini lebih rela memilih orang luar yang langsung tiada ikatan dengannya..aku tak sanggup membayangkannya.
"Awak saya nak cakap satu perkara ni..dan saya harap awak dapat terima perkara ni dengan hati yang tenang..saya dah buat keputusan lebih baik saya yang mengundurkan diri..keputusan ini adalah yang terbaik untuk semua pihak..walaupun ia agak melukakan hati kita tapi sekurang-kurangnya ia tidak akan mengecewakan perasaan ibu awak."
"Tapi kenapa?
"Cuba awak bayangkan kalau awak berada di tempat ibu awak..anak awak memilih orang luar yang langsung tiada ikatan kekeluargaan dengan awak..apa perasaan awak..mesti sakitkan kan kan."luah imani sambil membuat reaksi wajah yang kelakar walaupun hatinya terluka tapi untuk mengurangkan ketegangan yang tercetus sebentar tadi.
Dani mengukirkan senyuman.
Aish Imani2..kenapa kau sanggup buat semua ni..kau tahu hati kau akan terluka dengan keputusan ni kenapa kau masih nak buat semua ni..ya allah apa yang harus aku lakukan sebenarnya,
"tapi takkan takde cara lain cik Imani oii.takkan sampai nak berpisah.saya tak setuju dengan keputusan ni..please fikir masak-masak imani takkan awak nak putuskan macam tu je hubungan kita yang dah hampir empat tahun ini..plese Imani think carefully! masih banyak cara lain yang kita boleh fikirkan..dah lah nanti kita jumpa lagi..saya taknak gaduh ngan awak..and please ingat apa jua yang akan berlaku i will always love you..assalamualaikum.
mata imani mengiringi langkah dani yang semakin lama semakin menghilang dari pandangannya.tiba tiba air mata ini turun tanpa ku sedari.
aish kenapa aku menangis ni?bukan kah aku yang nak semua ni berlaku jadi kenapa aku perlu nak nangis bagai..huh such a silly girl imani!
Imani meraup mukanya....lalu Imani pantas berlalu pergi meninggalkan taman yang telah banyak meninggalkan kenangan kepadanya.