Wali

41 1 0
                                    

WALI

Hujan masih membasahi bumi,Wali atau nama sebenarnya adalah Waliyudin adalah seorang penyelia di sebuah kilang yang tak berape gah di kawasan di Hulu Selangor.

Hujan masih lebat,Sedang menanti Hujan renyai berhenti, Wali duduk menunggu di bangsal di sebelah pondok jaga yang berhampiran dengan tempat parking keretanya.Tiba-tiba Wali didatangi oleh seorang pekerja kilang yang juga ingin berteduh di bangsal yang sama.Wali memang peramah orangnya tak kira siapa yang nk di tegurnya, dia akan menegur sahaja,berkat kepakaran berbicara dgn orang, dia mula menyapa pekerja kilang itu.."Woishhh....sejuk ujan lebat ni kene Ganja elok sangat nih"..

Senyum pekerja itu mula merasakan orang yang sudah ada di bangsal itu rupanya jenis boleh sembang cincai rupenye.Maka bermulalah bibik perbualan mereka sementara menati waktu ujan reda.

Pekerja kilang itu Dari Negara jiran..padamulanya Wali Cuba di ajukan persoalan oleh pekerja itu Ropik namanya dgn solan yang yang Wali dapat rasakan yang Ropik ini ada masalah kerisauan takut² kalo salah orang yang dia ingan ajak borang.Ropik menyalahkan. Pada Wali " Mas....kenapa kamu tidak mahu kerja jadi polisi sahaja...bukankah enak kerja polisi"

Dengan selamba Wali menjawab ...."Sebenarnya masa aku kecik aku bercita-cita utk jadi Askar sebab zaman aku kecik aku sering dihidangkan dgn cerita Prebet Badul,Darah Satria,Sarjan -Hasan bal..bla...bla....tapi tu dulu mase kecik....Sekarang lain"

"mengapa tak mahu kerja polisi sekarang" Tanya Ropik lagi...'Sebenarnya kerja polis itu adalah kerja yang paling bahaya.... Bukan Bahaya sebab nyawa...tapi paling dibenci kerana orang yang berkuasa memiliki KUASA utk melaksanakan KUASA tapi tidak jalankan amanah".Luahan hati Wali pada Ropik itu adalah sejujurnya Dari dalam hatinya.

Hari ini Negara di malukan dengan cerita Balai Polis ada berlaku kebakaran Dan didapati banyak bahan siasatan kes berkebarangkalian hapus sekali.

Ropik agak terkejut dengan jawapan yang diberikan oleh Wali, akan tetapi raut wajah Ropik mula tenang kerana die terfikir yang berjumpa dgn seorang warga Negara Malaysia yang bersahaja cakap tanpa tapisan.Ropik mulakan soalan provokasi pada Wali dengan mengatakan orang Malaysia ramai yang pemalas dan manja Dan tidak ingin bekerja seperti dia yang seolah-olah bila die kerja lebih hari ini kemugkinan esok kerja sudah dah xde kerja.

Wali memberi jawapan analogi yang mudah Dan padat...."Ropik adakah kamu sanggup duduk bersama Anak bini kamu di Malaysia dengan gaji yang awak ada sekarang?"

"Tak bang" jawab Ropik.

"Makanya kamu harus jgn kuatir dgn saya kerana saya bukan nasionalis pon" sapa Wali pada Ropik yang dia sudah baca dari awal persoalan si Ropik yang agak playsafe kerana risau jika Wali itu antara nasionalis yang xmengenal erti golongan working class.

Ropik pon Tiba-tiba terus cakap "polis jahatkan bang"

"Kahkahkahjahkah..... Aku dah agak dah ko mesti takut aku aku ni barua kerajaan Malaysia kan...Polis memang jahat tapi majoriti je yang jahat....minoriti nya baik"

Ropik agak tergamam dgn Wali yang langsung tak suke dgn pemerintah negaranya....tp sebenarnya Wali ini Bukan xsuka pada pemerintah negaranya sahaja.....Wali tak suka dgn semua pemerintah Negara² di dunia yang menindas golongan marginal seperti dia Dan Ropik.

Wali berpendirian kewujudan Negara adalah jalan bagi menindas golongan MARJINAL dgn menyusahkan penyatuan MARJINAL diseluruh dunia yang sepatutnya Bersatu bagi menentang penindasan yang saban hari di terima golongan seperti mereka.

"Bang...saya sebenarnya orang kosong....saya tak punya permit kerja tapi saya ini terpaksa menyeberangi laut Dari indon ke sini bagi memelihara keluarga saya dikampung , jadi saya sering di pau oleh polis yang meronda...paling sikit die akan minta 100 ...tapi kalo operasi paling sikit die ambil 1000 satu orang....Sungguh jahat polis itu bang.....saye Bukan merompak datang kesini kalo boleh sye nk tanye kalo² Abang boleh buatkan I/C utk saye" keluh Ropik pada Wali.

"Ko kene yakin atas takdir yang ko kenelaui ini..yakin ko juga janganlah silap....ko kene yakin yang Allah Maha segalanya Dan dia sentiasa asa bersama Kau,Kau tak perlu buat ic pon....ko kerja mcm biase....agak kalo leh lari ko lari kerana itu usaha ko...tp ko kene yakin yang ko bersama Allah Demi mencari rezeki halal disini." Nasihat Wali pada Ropik.

Ropik mula semakin tenang dgn masalah yang di laluinya setiap hari....dia seakan mula faham kenapa dia di temukan dgn Wali yang nampak macam Gila tapi menjawat jawatan yang hebat di kilang itu.

Hujan pun sudah berhenti, maka Wali pon bergegas meminta diri untuk pulang kerumah kerana ingin mengambil anaknya pulang Dari sekolah.

"OK Ropik Jumpa lagi...."
"OK bang....hati hati"

Serabut kepale hotak memikirkan tentang perbualannya dengan Ropik tadi...seolah² ada yang tidak kene dgn Sistem yang ada kini...Wali di beritahu oleh Ropik sekiranya Ropik ingin pulang ke kampung yang hanya menggunakan passport pelancung yang telah tamat tempoh, dia dikenekan denda oleh kedutaannya semasa ingin mendapatkan cop Dari kedutaannya...denda yang dikenekan adalah 800 ringgit....Wali menjadi semakin hairan kenapa harus dikenekan denda pada orang yang ingin bekerja itu.dahla di Negara nya tidak punya pekerjaan...

Wali mula memikirkan mengapa Anarki tidak menginginkan pengwujudan Negara....antara perkaranya adalah ukuwah antara golongan MARJINAL semakin lemah Dan pudar.akhirnya di susun nilai jiwa nasionalis yang mula memisangkan antara golongan ini.

Golongan MARJINAL adalah antara penggerak sesebuat pertumbuan Ekonomi sesuatu kelompok masyarakat yang bermacam taraf Dan tugas...sebabtulah bahayalah jika golongan MARJINAL ini tiada sempadan antara mereka kerana ini akan menunjukkan satu kesatuan yang besar Dan kuat...tetapi bila di pisahkan dengan pembahagian Negara maka dgn Mudah pemerintah mengambil kesempatan diatas ketidak penyatuan golongan marginal ini.

Wali Sedang menunggang motosilal utk balik ke rumahnya tetiba berhenti di tepi lebuhraya dan menjerit"arghhhhhhhhh.....celaka Sungguh Kau kapitalis....ko tunggulah Wali akan mengamok"

Bermula pada hari itu, Wali semakin menemui hala tuju dalam menyusun kerjanya.Amukan Wali bukanlah Amukan yang dirasekan seperti biasa, kini Wali bercadang utk menghasut seluruh golongan MARJINAL dinegaranya agar memahami jiwa nasionalis yang di tanam dalam diri mereka semua selama ini adalah jiwa yang Sedang Menjerut Jiwa Yang Luka.

Wali mula memulakan langkah dengan menimba ilmu jalanan agar die memahami apakah inginnya di jalanan,dia juga menimba ilmu di Universiti bagi mengetahui apakah dokterin yang Sedang berjalan di Universiti.....di Cuba menggarabkan dmenganalisa langkah tari dan sembah yang perlu di hidangkan Dan disembahkan.

Wali teringat akan pesan nabi...bermacam macam bermain dalam otaknya,die teringat persoalan apakah tugas manusia dibumi ini.

Semakin hari Wali semakin dianggap Gila kerana menganggap bersikap nasionalis itu sendiri adalah kerja Gila.Dalam hal ini , siapakah Gila Dan siapakh yang harus di perslahkan?

wallWhere stories live. Discover now