PART 1

67 6 0
                                    

LOVER NEXT DOOR

PART 1

"Wei" panggil yena pada 'partmentmate' nya,hannah.."apa" saut hannah yang sedang makan aiskrim sambil menonton tv.."kau penah nampak x orang yang duduk depan rumah kita ni ha?sejak kita pindah masuk rumah ni,x pernah nampak" kata yena yang bersungguh sungguh bertanya pada kawannya tentang orang yang tinggal di depan rumahnya itu.."manalah aku tahu..kau tak nak tanya ke apa yang aq buat dekat dalam rumah ni sejak kita pindah sini" tanya hannah menghabiskan suapan terakhir ais krim yang di'angkut' masuk ke dalam mulutnya itu tanpa berhenti dari tadi.."itu tak payah nak tanya..kau sejak pindah masuk rumah ni kerja kau ni la..makan tido makan tido makan tido..cubalah sedarkan diri tu bangun keluar cari kerja ke ape ke,ni tak duduk terperap dalam rumah aq ni ha..nasib selalu mandi kalau x kau terperap kat rumah aq ni berbau" perli yena sambil matanya memandang ke arah hannah..

"Kau kan CEO,bagilah aq kerja. Jadi PA kau ke ape ke" kata hannah yang sememangnya tahu yena adalah seorang CEO di syarikat yg agak ternama di dunia..syarikat yang dulunya milik ayahnya kini bertukar tangan dan sekarang yena yg menjaga syarikat itu..yena tidak mempunyai adik beradik mahupun adik atau abng atau kakak angkat..kini dia hanya tinggal keseorangan..ibu dan ayahnya sudah tiada kerana ajal mereka sudah tiba..sekarang,dia bersyukur kerana tuhan telah menghantar dua insan untuk menemani dia iaitu hannah dan teman lelakinya,akif..

"Kau nak jadi PA aku?tak ku duga..kalau kau nak kerja,jadi makcik cleaner bersihkan syarikat tuh..itu byk keje kosong" kata yena sedikit pon tidak senyum.."macam ni kawan.." Kata hannah agak sayu dengan rakannya itu..tersembur gelak tawa yena yang konon serius tadi.."kau nih aq gurau je..nak keja pegilah interview..aq ada buat untuk cri pekerja baru.." Kata yena yang turut simpati dengan kawannya itu.."betul?jangan main main ya" kata hannah tersenyum manja.."betullah..nnti aq bagitau bila" balas yena yang turut tersenyum.."ok...wei! Aq nak buang sampah jap" kata hannah pergi ke dapur mengambil plastik sampah yg dah sarat dengan sampah itu..

"Oh..hai" sapa hannah yang nampak seorang lelaki keluar dri rumah depannya itu untuk membuang sampah juga.."hai." Sapa lelaki itu semula.."nak buang sampah juga ya?"tanya hannah mula menegur lelaki tadi.."eh x delah saya nak kutip sampah yg ada dekat tong tu bawak masuk rumah ni ha" perli lelaki tadi.."perli nampak" kata hannah yang sedar dengan ayat lelaki itu.."tak perli tapi cakap benar..heeii awak ni! Saya dh bawak plastik sampah ni ha mestilah nak buang sampah" kata lelaki itu..hannah mengangguk angguk kepalanya kemudian tersenyum.."hensem jugak dia nih..kalau dapat! Tak lepas sampai mati ha" kata hannah dalam hati sampai bibirnya menguntum senyuman yang lebar lagi bahagia..lelaki itu melihat hannah dengan perasaan bercampur baur.."eh! Jomlah kita buang sampah sama sama" ajak lelaki tadi.."dia ajak buang sampah sama sama pulak!" Kata hannah perlahan.."eh jomlah" ajak hannah..mereka turun bersama untuk buang sampah..

Setelah selesai,mereka kembali ke rumah..
"Oh ya!saya Fathi.awak?" Tanya fathi.."saya hannah" balas hannah pada lelaki yg bru dia lihat hari ini walaupun dah berbulan duduk di rumah itu.."manis nama semanis orangnya" puji Fathi..Hannah sudah mengembang di situ.."sebelum saya lebih mengembang saya masuk dululah kecutkan pula" kata hannah membuatkan fathi tergelak kecil.."baiklah kalau macam tu..kita jumpa lagi" kata fathi.."bye" kata terakhir sebelum mengakhiri perpisahan itu.."bye" balas fathi..mereka masuk ke rumah semula..

"Wei! Lamanya buang sampah.kau buang ke kau kutip" marah yena tiba tiba.."guess what?" Tanya hannah dengan senyuman ear to ear.."guess apa?dah pandai pulak main teka teki dia nih" kata yena pelik dengan hannah..tercekik lalat agaknya waktu nak buang sampah tdi tu yang tiba tiba main bnda yg dia paling tak suka(teka teki).."aq..dah..jumpa..dengan budak yg tinggal depan partment kita ni!!"kata hannah gembira.."bila masa pulak kau jumpa" kata yena yg makin pelik.."hensem betul dia.lagi lagi bila dia senyum.nak mati jantung aku wei!" Kata hannah bersungguh²."astaga..cuba kau terang dekat aku..aku tak faham!" Marah yena yang tidak faham dengan kata kata hannah itu..Hannah memandangnya sambil mengangkat kening..

"Wei adam!"panggil fathi.."apa?" Sahut adam iaitu partmentmate fathi yang tinggal di depan rumah hannah dan yena itu.."tadi aku jumpa budak depan umah kita ni ha..perempuan wei"kata fathi.."perempuan?dah tu?" Kata adam..Adam ini seorang yang tidak suka bila bercakap tentang wanita..senang kata,dia ni tak suka perempuan bukan nak kata dia ni gay suka dekat laki..tapi mmg sejak dia sekolah rendah dia tak pernah buka hatinya untuk perempuan..Dari sekolah rendah Adam ni popular dengan kekacakan wajahnya dan membuatkan ramai perempuan suka dan minat akan dia termasuk guru guru wanita yang ada..sehingga sekarang popular itu tidak pernah hilang..bagi dia wanita itu perangai nya sama sahaja..mata duitan..nak kikis harta,bila dah dapat apa yang dia nak mulalah 'kita break'..tidak pernah mencintai lelaki sepenuh hati.."dia cantik wei..kalau couple dengan aku..memang aq tak lepas dia.." Kata fathi teringat akan senyuman hannah.."dah tu kau nak tackle dia?pergilah..tapi kau kena ingat perempuan ni perangai sama aje" kat adam yang sudah masak dengan perangai wanita zaman sekarang.."ha ni lah kau..mentaliti kau dengan masyarakat lain sama! Kalau kita tak kenal hati budi dia macam macam kita cakap..perempuan ni mata duitanlah itulah inilah..cubalah berkenalan dulu barulah kita nak judge dia..bukannya tak kenal macam macam nak dikata..kau tau tak istilah 'tak kenal maka tak cinta' tau tak?!" Kata fathi dengan tegas..baru nak up mood tapi cakap je dengan adam ni terus takds mood.."tak tau" balas adam ringkas.."heii kau ni! Ada jugak yang tak dapat pegi keje esok kang" kata fathi menyediakan penumbuk.."kalau aku takde nnti sapa nak bagi gaji dekat kau dekat pekerja yang lain..semua harapkan duit je sekarang ni" kata Adam membalas.."Fed up lah!" Kata fathi mengalah lalu masuk ke biliknya..

"Ouh maksudnya orang yg duduk depan rumah kita ni lelaki" kata yena yg sudah faham apabila hannah menerangkan semula peristiwa tadi..hannah menangguk laju."kau jangan pulak bila jumpa dia kau jatuh cinta kat dia pulak" nasihat hannah..dia tak nak terlepas peluang itu sekiranya Fathi masih single.."kau tak ingat ke yang aku ni suka sayang cinta segala galanya dekat akif sorang je.aku tak pandang dh lelaki lain" kata yena mengingati kawanya bahawa dia tidak suka lelaki lain.hanya akif dihatinya.."hemm kau cakap je lebih..simpan ya kata kata kau tuh" kata hannah..

Bersambung..

LOVER NEXT DOORWhere stories live. Discover now