Bab 2.

114 0 0
                                    

Gitar dan Camera DSLR dicapai. Hari ni , Arliza berpakaian simple. Rambut diikat tinggi, baju baggy mickey mouse warna hitam , highwaist bewarna hitam dan kasut converse bewarna hitam. Serba hitam ! Dia keluar dari rumah dengan menaiki kereta Porshe nya. Dia sudah memberitahu PakCik Dollah yang dia ke PD. Walaupun tidak diberitahu ke mana dia akan pergi , mereka pasti sedia maklum di mana dia akan pergi.
Tempat yang nak dituju dah sampai. Pantai Port Dickson. Mata Arliza memandang lautan berombak. Cantik. Tangan didepakan , nafas ditarik sebelum dilepaskan kuat. Leganya ! Memang dia selalu datang ke sini. Untuk membuang kesunyian dalam dirinya. Dia sudah sebati dengan tempat ini. Sejak dia perlu bersekolah di Woodlands , dia memang gemar ke sini. Ombak , pasir dan batu menjadi pendengar setia dia berlagu. Arliza datang ke sini untuk melepaskan tension. Dia sunyi. Pantai lah yang menjadi temanya.
Arliza menuju ke satu pokok yang paling besar di situ. Yang mampu memberikan teduhan kepadanya. Tempat kegemaran dia , semestinya ! Dia duduk bersila. Camera DSLR diletak ditepi. Gitar dicapai.

Remeber the way you made me feel ,
Such young love but ,
Something in me knew it was real ,
Frozen in my head
Pictures Im living through for now ,
Trying to rememver all the good times ,
Our life was cutting through so loud ,
Memories are playing in my dull mind ,
I hate this part paper heart ,
And I'll hold a piece of yours ,
Don't think I would just forget about it ,
Hoping that you won't forget about it ,
Everything is gray under these skies ,
Wear mascara ,
Hiding every cloud under a smile ,
When there's cameras ,
And I just can't reach out to tell you ,
That I always wonder what you're up to ,
Pictures Im living through for now ,
Trying to rememver all the good times ,
Our life was cutting through so loud ,
Memories are playing in my dull mind ,
I hate this part paper heart ,
And I'll hold a piece of yours ,
Don't think I would just forget about it ,
Hoping that you won't forget about it.

Mata Arliza tertutup ketika menyanyikan lagu Paper Heart nyanyian Tori Kelly. Memang ini cara Arliza meluahkan rasa hatinya. Hatinya dilanda pilu. Rindu kawan-kawanya di Korea , terutamanya Kang Min Hyuk. Dia fobia. Dia takut. Takut kehilangan orang yang dia sayang sekali lagi. Arliza menjadi takut untuk bercinta. Masih jelas terbayang wajah Kang Min Hyuk. Dia berlalu tanpa dengar penjelasan sebenar dari Arliza. Walid dan umi tidak faham kehendak hatinya. Walaupun Arliza puas memujuk walid dan umi , mereka masih degil. Masih ingin mempertahankan tembok yang mereka bina. Air mata Arliza jatuh ! Arliza tewas ! Dia tidak dapat menahan rasa yang lama dia tanggung. Dia menundukkan muka. Takut ada orang yang lihat dia menangis. Tanpa Arliza sedar , sedari tadi ada orang yang memerhatikannya. Dia berdiri di pokok yang sama , namun cuma membelakanginya. Dia terpegun melihat Arliza menyanyi sebenarnya. Ingin menegur namun hasratnya terbantut kerana mendengar esakan Arliza. Dia mula mengintai sedikit. Kenapa dengan dia ni ? Hari pun dah nak gelap , takkan tak nak balik lagi ? Dia pula yang risau.
Apabila hujan renyai turun , baru nampak gaya Arliza akan beredar. Arliza mengeluarkan telefon bimbitnya. Ingin menelefoni PakCik Dolllah namun bila teringatkan kereta Porsche , hasratnya terbantut. Dia berjalan tanpa memikirkan dirinya yang sudah basah kuyup. Sambil itu , dia menyanyikan bermacam-macam lagu. Sekejap rancak , sekejap sedih. Dia sedar dirinya sudah basah. Kesian pulak kereta ni. Nasib beg camera kalis air. Kalau tak , rosak la camera ni karang. Di dalam kereta , tersedia satu beg pakaian. Pahal aku tak sedar eh ? Dia segera menggantikan bajunya.

Hachuuu !! Arliza bersin. Hidung dia rasa tak selesa sekarang. Gatal ! " Kamu ni dah kenapa Iza ? Dah tahu hujan , kenapa redah je hujan tu. Dah la antibody kamu ni tak kuat ! Tu lah , degil sangat ! Nak sangat ke Pantai." Alahai , makcik dah start membebel dah. Arliza mencebik ! " Elok sangatlah tu buat muka macamtu !" Arliza kenal sangat suara tu ! Tan Sri Khalid!
"Arliza demam ?" Aku mendiam. Kenapa la hidung ni merah sangat ! Pipi pun sama ! " Arliza tak nak cakap dengan walid eh ?" Diam. Sunyi sepi. Inilah Arliza ! Keras kepalanya kalah beruk ! Beruk lagi pandai ! Nak dipujuk punya susah ! " Walid tahu , keputusan walid bawa Arliza balik ke Malaysia sememangnya menyakitkan hati kamu kan. Walid buat bersebab sayang." Arliza menarik nafas. " Kalau walid sayang Iza , walid sepatutnya tinggalkan Iza dengan oppa kat sana !" Arliza membentak. Segera melarikan diri ke biliknya. Disana , Arliza menangis sepuas-puasnya. Teringat satu peristiwa yang merubah cara hidup Arliza.

*3 bulan sebelum*
" Eh , I berkawan dengan Arliza tu sebab dia anak Tan Sri Khalid je. Kalau tak I tak pandang perempuan macam dia tu. You believe me right?" Kata Sheily kepada Jackie."
Arliza terkejut. Tak sangka ! Begitu dia tak sangka.

Dari situlah Arliza membuat keputusan untuk berpindah ke sekolah biasa. Dia menyembunyikan identiti walidnya kerana dia tidak mahu orang berkawan dengan nya hanya sebab harta. Arliza juga mahu merasa seperti remaja biasa. Disebabkan itu jugalah Arliza memberontak. Dia ingin ke Korea. Dia rindu Korea.


Putri Arliza Adawiyah Jannah. Nama cantik. Secantik matanya. Apakah faktor yang menyebabkan gadis itu menangis ? Meredah hujan tanpa tahu akibatnya. Anak orang putihkah dia ? Memiliki mata berwarna hijau , kulit bewarna putih mulus , bulu matanya melentik. Mana-mana lelaki yang melihatnya pasti akan cuba mengurat dia. Adam berfikir sendirian. Arliza. Bila mata ditutup bayangan Arliza bermain gitar bemain di matanya. Adam angau ! Walaupun baru seminggu bersama Arliza , dia masih merasa awkward. Melihat Arliza tidur di dalam kelas , memastikan Arliza makan. Itulah rutin hariannya di sekolah. Malah , Adam berjumpa dengan Arliza di PD. Menakjubkan ! Walaupun Arliza lebih ayu apabila memakai tudung ,walaupun tudung sekolah ? Arliza yang berambut panjang , bewarna coklet amat mencuit hati lelakinya. Dia tahu , dosa. Adam segera mengambil wudhuk untuk menengkan hatinya. Dia tidak pernah jatuh cinta ? Mungkin ? Arliza cinta pertamanya ? Kenapa bayang-bayang Arliza asyik bermain di mata. Adam angau. Dia kelu. Segera membaca Al-Quran untuk menenangkan hatinya.

Biarkan Dia BahagiaWhere stories live. Discover now