Lelah 2.0

1.8K 37 53
                                    

I'm just sitting here, mind my own business. Main dengan batu kerikil jalanan dengan sampin jerut hijau sekolah KAFA dan baju melayu putih yang semakin menguning. Then, this one boy came over. Songkok senget and all that. Haha.. How cute. Bukan masa tula, i mean the way he dressed tu and he acted cute.

"Hoi, nak join kiteorang main rounders?"

Aku senyum je la. As if aku nak main? But there's something about him la. Something.. I don't know.. Like hell aku nak main game rounders yang penuh kotor, peluh dan absofuckinglutely..

"Nak! Macam mana ek nak main rounders ni??"

***

"Kau tahu ke nak buat soalan cikgu bagi tu?"

Aku diam. Kuasa pulak aku nak mengaku yang aku bodoh bab matematik kan walaupun hakikatnya memang bodoh piang.

"Asal aku tanya kau diam. Sakit hatilah.."

That precise moment i felt something. Like i don't wanna make him mad or something. Hello? I ada ego kot? So should i just go or? Nah.. Probably gonna..

"Wey, sorry. Aku sebenarnya tak paham pun soalan tu. Aku buat tak paham tu maksudnya aku betul tak paham lah. Haha.."

And he's smiling like it is the best answer ever. I kinda like it. The way he smile. Nampak gigi yang berlapis dengan gigi taring tu. But hey, i'm just stating the fact. None whatsoever related to the fact yang aku masa tu Form 3 okay?

***

Adalah papan kayu dengan apa jadah lagi depan aku ni. Cikgu Kemahiran Hidup suruh potong, haluskan dengan kertas pasir lepas sambung semua point boleh letak syelek. Betul ke aku eja lantak pi. Aku pun cuba lah. Payah sikitlah sebab memang tak biasa kot buat benda bodoh takda arah tujuan ni.. Tapi dah cikgu suruh kang perut ni kena kutil tak ke naya? Dahla kayu ni kasar, lepastu..

"Auchhhh!!!! Bodohlah!"

Terus dia datang. Acah-acah superhero la nak tolong awek cun walau hakikatnya..

"Kenapa tak suruh aku je buat benda ni? Dah tahu benda tu payah, tak pernah buat berlagak sangat nak buat kenapa? Pergi dekat bilik depan ada first aid kit.. Lepastu..."

Bla.. Bla.. Bla.. Membebel macam orang tua. Seriously kau ingat kau siapa nak membebel macam tu kat aku? Mak aku sendiri tak pernah nak membebel macam tu kat aku. Boleh tak jangan bajet sangat? Berlagak? Aku ke kau yang berlagak? Dasar!

"Meh aku tengok..."

Dia pun tengoklah apa yang jadi kat jari telunjuk kiri aku ni. Berlubang sebab kena besi ukir ape entah. Terkeluar la isi tu sikit. Darah pun banyak. Tapi aku cool je. Takde nak drama ke apa. Rilekla.. Eh? Kenapa gelap je? Jap pandangan aku gelap.. Aku...

***

Aku sedar-sedar dah ada kat rumah. Atas katil berselimut bagai. Eh panaslah tahu selimut dalam bilik dengan suhu khatulistiwa ni. Bahang tahu, bahang? Mak cakap yang tolong pimpin aku masuk kereta si Arab. Aku just senyum jela. Arab tu la mamat yang aku cerita awal-awal tadi. Faham kan?

"Berat jugaklah kau ni. Macam tong gas jenama Shell.."

Dia datang dengan rambut spike dia, ala yang bebudak baru nak up zaman zaman circa 2014 pakai tu la. Tapi entah kenapa aku suka tengok. Dia pakai spek. Pastu pelat pulak sebut R dengan S. Entah kenapa bajet sangat entah?

Lelah 2.0Where stories live. Discover now