Göçmen hayvanlar hakkında bilgi verirken burada çok önemli olan göçmen kuşlar hakkında bilgi ön plana çıkar. Göçmen hayvan deyince insanların aklına gelen hayvan kuştur.
O zaman göçmen kuşlar hakkında bilgi vermeye çalışalım. Kuşlar mevsimlere bağlı olarak muntazam bir takvim trafiği ile göç etmesi, insanları tarihler boyunca etkilemiştir.
Göçmen kuşlar hakkında bilgi verirken birkaç ilginç olaydanda bahsetmek gerekir. Ülkemiz için leyleğin gelişi ilkbahar müjdesidir. Göçmen kuşlarda yol bulma yeteneği çok gelişmiştir. Afrikadan dönen bir kırlangıç Anadolu' da herhangi bir yerde daha önce yaptığı yuvayı bulup, o yuvaya yerleşir.
Göçmen kuşlar hakkında bilgi bilimadamlarınıda hayrete düşürmüştür. Mesela kutup denizi kırlangıcı hiç durmadan 17.000 Km uçtuğu bilinmektedir. Bir başka ilginç göçmen kuşlar hakkında bilgi şöyledir. Yağmur kuşları Sibirya' dan Büyük Okyanus' taki Wake adasına göçer. Uçuş başlarken her bir yağmurkuşunda 26 gr yağ nevcuttur. 4.000 Km lik hedefe vardıklarında 22 gr. yağ kalır. Biyolojik olarak 4 gr daha yağ harcasalar okyanusa düşüp ölebilirler.
Göçmen kuşlar hakkında bilgi ilginçtir. Bunlardan bir başka ilgi çekici göçmen kuşta yaban kazlarıdır. Yaban kazları göç ederken V şeklinde dizilerek topluca uçarlar. Bilim adamlarının araştırmasına göre, böylece her biri öndekinin kanat hareketleri ile itilen havadan yararlanarak enerji tasarrufu yaptıkları belirlenmiştir. Yorulan yaban kazı belli bir süre sonra yer değiştirerek, öne geçer.
Yol bulma yeteneğinde göçmen kuşlar hakkında bilgi ilginçtir. Yapılan araştırmalarda; göçmen kuşların yol göstericisi gündüzleri güneştir. Güneş batınca yıldızları takip ederler. Eğerki hava kapalıysa yani bulutluysa o zaman karalarda akarsu, kıyılar ve dağları kullandığı belirlenmiştir.
Göçmen olarak yaşayan tabiki sadece kuşlar değildir. Başka hayvanlarda göçmen olarak yaşamaktadır. Balıklarda bile göçmen olarak yaşayanlar vardır.