Co to jest klimatyzacja?

7 0 0
                                    

Klimatyzacja to proces, w jakim powietrze w budynku poddaje się obróbce. Powietrze dostarczane do miejsc jest poddawane zabiegom technicznych, które maja zapewnić jego określone parametry (temperaturę natomiast wilgotność). Wymagane parametry powietrza zapewnia się ze warunków higienicznych natomiast dla zapewnienia dobryego nastrój użytkowników lokali. Gdy obowiązkiem klimatyzacji jest zapewnienie dobrych warunków dla użytkowników, mówimy o tak zwany. klimatyzacji komfortu. Gdy mus klimatyzowania pomieszczeń jest podyktowana wymaganiami technologicznymi (np. nurtów produkcyjnych), paktujemy o tak zwanym. klimatyzacji industrialnej.

Szczególnym sposobem klimatyzacji fabrycznej jest tzw, klimatyzacja miejsc czystych, czyli takich, w których niebywale zaostrzono oczekiwania co do czystości powietrza - na przykład w przemyśle farmaceutycznym lub spożywczym, a także w salach operacyjnych szpitali. Wymówienia stosowane w takich instalacjach zapewniają nadzwyczaj wysoką efektywność filtracji zanieczyszczeń i obyczaj sterylnych warunków.

W do tej pory innych warunkach stosuje się tzw. [https://maszynynowoczesne.wordpress.com/2015/11/18/odpylanie-w-przemysle-ciezkim/ wentylacja przemysłowa] - zapewniającą opcja utrzymania założonych parametrów powietrza z bardzo dużą precyzją. Rozwiązania takie stosuje się głównie w serwerowniach albo centralach telefonicznych. System klimatyzacji precyzyjnej posiada za funkcja utrzymywać zadaną temperaturę a wilgotność zmuszane przez czułe urządzenia.

Klimatyzator najczęściej jest kojarzona z chłodzeniem powietrza. Jednak mocna klimatyzacja owo zarówno chłodzenie, jak i podgrzewanie powietrza, ale dodatkowo jego nawilżanie lub osuszanie i oczyszczanie z zanieczyszczeń.

Klimatyzacji nie należy łudzić z wentylacją. Klimatyzacja może stanowić co do jednego z wentylacją jeden wspólny układ, jaki nie tylko wymienia powietrze w budynku, ale także obstaje parametry powietrza na oczekiwanym przez interesantów poziomie. Przeważnie w domach wyposażonych w pełny układ wentylacyjno-klimatyzacyjny jest ustalona podobnie jak temperatura kiedy i wilgoć powietrza.

Aby zapewnić wymagane warunki konieczne jest zainstalowanie rozbudowanej instalacji. Możliwych jest wiele koncepcji. Do decyzji projektanta i inwestora powinno się wybór rodzaju obróbki powietrza oraz transportu energii z pomieszczeń natomiast do lokali. Aby schłodzić pomieszczenie należy usunąć z nich nadwyżka ciepła. Można to osiągnąć doprowadzając aż do pomieszczeń [https://maszynynowoczesne.wordpress.com/2015/11/18/odpylanie-w-przemysle-ciezkim/ odciągi spawalnicze] lub za pomocą przydatnych urządzeń chłodzić powietrze będące w pomieszczeniu.

Możliwe istnieją rożne kryteria klasyfikacji układów klimatyzacyjnych. Nie ma 1-ego, jednoznacznego podziału, więc można wprowadzić rożne kryteria:

Podział systemów klimatyzacji ze względu na cel klimatyzowania obiektu

• klimatyzacja komfortu

• klimatyzator przemysłowa

• klimatyzacja technologiczna (pomieszczeń estetycznych, precyzyjna)

Atomizacja systemów klimatyzacji ze względu na budowę instalacji (liczbę obsługiwanych pomieszczeń)

• klimatyzacja miejscowa - platforma obejmuje pojedyncze pomieszczenia - dla pojedynczego pomieszczenia jest przeznaczony układ (sprężarka montowana na zewnątrz i parownik montowany w pomieszczeniu). Przykład to klimatyzator typu split.

• klimatyzacja ważna - możliwe są bardzo różne rozwiązania, ale system obejmuje cały budynek bądź jego wydzieloną część.

Atomizacja ze względu na rodzaj czynnika transportującego chłód/ciepło

• organizmy powietrzne - do transportu chłodu a ciepła jest wykorzystywany ciek powietrza transportowanego przewodami wentylacyjnymi. Strumień powietrza dostarczanego do pomieszczeń daleko przekracza minimalne wymagania higieniczne. Dzięki temu stwarza bardzo łaskawe warunki aż do rozcieńczania zanieczyszczeń emitowanych w pomieszczeniach. Wiąże się owe jednak spośród koniecznością oddania dużej ilości siły zużywanej do transportu powietrza.

• systemy powietrzno-wodne natomiast powietrzno-freonowe - system wentylacji dostarcza atmosfera świeże jedynie w liczebności zapewniającej przydatne warunki higieniczne. Do transportu chłodu i ciepła używane jest inne medium (woda, gaz), jakie zasilają dodatkowe urządzenia (klimakonwektory, klimakonwektory wentylatorowe, belki chłodzące) ochładzające powietrze bezpośrednio w pomieszczeniach.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Dec 16, 2015 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Co to jest klimatyzacja?Where stories live. Discover now