James Potter (27. března 1960 – 31. října 1981) je otec Harryho Pottera, manžel Lily Potterové. Byl jediným dítětem svých rodičů.
V letech 1971–1978 navštěvoval Bradavice jako student Nebelvíru, za který hrál také famfrpál na postu chytače. Jeho největšími přáteli byli Sirius Black, Remus Lupin a Petr Pettigrew. Vůči Severusi Snapeovi se choval velmi arogantně a stali se z nich nepřátelé. Z Jamese, Siriuse a Petera se stali tajně nehlášení zvěromágové, aby se mohli tajně po nocích potulovat s Remusem, který se každý úplněk měnil ve vlkodlaka. Z Jamese se stával jelen, a proto dostal přezdívku Dvanácterák. V době studií byl spolu s Lily prý jedním z nejnadanějších studentů. Když Hagrid Harrymu povídal o rodičích, řekl, že se diví, že se je Voldemort nepokoušel přetáhnout na svoji stranu. To zřejmě jen proto, že byli moc blízcí Brumbálovi.
Když chtěl Voldemort zabít Potterovy, Pettigrew mu zrádně odhalil jejich úkryt. James Potter byl zavražděn jako první, když se překvapen a neozbrojen pokoušel chránit svou rodinu, aby mohla utéct. On a Lily se již předtím postavili Voldemortovi třikrát.
Všichni profesoři (Albus Brumbál,Minerva McGonagallová, Rubeus Hagrid, ...) na něj vzpomínají v dobrém, jen Severus Snape ne. Ten neustále Harrymu říká, že jeho otec byl velmi arogantní. V jedné vzpomínce Harry viděl, že mu to řekla i jeho matka, a tak si Harry myslel, že James donutil Lily nějakým nekalým způsobem ke svatbě. Podle Siriuse z toho ale vyrostl, toho si Lily všimla a začala s ním chodit až v posledním ročníku.
Herec: Adrian Rawlins
Zvěromág: Mění se v jelena
Přezdívka: Dvanácterák
Patron: Jelen
Manžel Lily Potterové, otec Harryho Pottera, člen Pobertů, člen Fénixova řádu, nejlepší bystrozor.