Tips & Råd

578 28 8
                                    

Hej! 

Här nedanför har jag skrivit en liten text om saker jag brukar tänka på när jag gör omslag. 

Om du vill ha ett omslag med en eller flera personer på så börja med att hitta en person som passar karaktärerna som är med i boken. Ett tips är att använda olika sök ord för att få större chans att hitta vad du letar efter. Om det är en specifik kändis du vill använda kan det vara smart och söka upp om han/hon har varit med på någon photoshoot för antingen en tidning eller liknande. En bild med bättre kvalité desto lättare är de att jobba med.

När du valt en person kanske du vill ha en bakgrund. Försök hitta en som inte tar ögonen ifrån karaktärern(a). Om det inte är så att bakgrunden har ett stort syfte. Jag brukar sänka opaciteten till min bakgrunder för att dom inte ska ta för stor uppmärksamhet från resten av omslaget. T.ex om jag älskar ett mönster men jag tycker den har alldeles för starka kontraster så kan jag dra ner opaciteten för att göra den svagare. Det finns andra sätt också men jag gillar effekten den ger.

Se sedan till att matcha färgerna med bokens känslor, om det till exempel är en sorgsen bok kanske man ska använda mer gråtonade färger istället för klara och varma färger. Det gör att man snabbt förstår vad det är för typ av bok och på något sätt blir man lätt påverkad av färger. 

Färger har större påverkan på oss än vad vi tror. Men som jag sa tidigare om man har en sorgsen bok kanske man vill ha gråtonade färger, men det är inget måste. Vi alla påverkar olika på olika färger. Prova dig fram tills du känner den känsla du vill ha passar bäst.

Du kan ju inte ha ett omslag utan en titel. En titel kan vara klurig att komma på. Enligt mig är titel det viktigaste, oavsett vad du har för omslag så är det titeln som räknas. Se till att den är tydlig att läsa och så att den inte är för liten. Namnet på boken måste fånga läsarens uppmärksamhet. Ett fängslande och passande namn på din bok är det som avgör om läsaren ger den en chans.

Det kan vara svårt att hitta ett typsnitt du tycker om. Testa dig fram tills du hittar ett typsnitt som du tycker passar just din bok. Det brukar var att vissa typsnitt hör till vissa genrer.
Om du kan ha flera lager så gör i så fall flera stycken titlar med dom typsnitt du tycker är bäst. Placera dom på olika ställen och vinklar tills du blir nöjd. Prova gärna med olika färger och använd inte bara svart eller vit. Det är viktigt att titeln inte smälter samman med resten av omslaget, som sagt den ska synas.

Om du inte vill använda en viss person och frilägga den, kan man annars ta en annan bild där en eller två personer redan är med i en passande bakgrundsbild. Du gör precis som när du ska leta reda på en viss kändis, prova olika sökord för att få fram fler variationer.

Tänk utanför ramarna. Kanske är omslaget som är bäst för din bok inte är det du tänkt dig från början.


Sammanfattning:

► Om du ska en eller flera huvudkaraktärer kan du använda flera olika sökord för att hitta det du söker.

► När du har hittat bakgrund gäller de att den passar in men inte tar över huvudpersonen(a). Om inte det är de du vill ha.

► Testa på att använda olika färger så känslan till boken känns rätt.

► Se till att bokens titel passar handlingen och att den är fängslande. Den ska synas och se till att den inte flyter samman med resten av omslaget.

► Välj ett typsnitt som passar din boks genre.








You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Jan 18, 2016 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Hur man gör ett omslagWhere stories live. Discover now