Tim sitter vid ett bord med sin grupp. Dom ska göra något grupparbete om rymden. Han har inte riktigt lyssnat, han bryr sig helt enkelt inte. Han vill bara hem och spela med sina kompisar. Eller så vill han träffa Hedvig, men hon ska antagligen vara med sina kompisar. Plötsligt knackar någon på hans axel, han rycker till och vänder sig om.
"Vad tycker du, Tim?" frågar Axel och nickar mot ett papper med frågor på.
Tim rycker på axlarna och försöker sig på ett oskyldigt leende. Axel suckar "Du har inte lyssnat på någonting, eller hur?" Tim skakar på huvudet.
"Okej men lyssna nu då!" säger Alexandra irriterat och knuffar undan Axel, hon flyttar pappret närmare Tim och ger honom pennan. "Läs" säger hon. Tim suckar, varför måste hon alltid vara så här? Han biter ihop och börjar läsa.Efter lektionen är dagen ganska snart slut, klockan är tre. Och han svarade faktiskt på några frågor och Axel verkade nöjd, och Alexandra..ja hon var inte arg iallafall. Han gäspar, han stannade uppe alldeles för länge igår kväll. Han somnade säkert inte förrän halv fyra.
Längre fram i korridoren går Sam, Teo och Liam. Dom är ganska schyssta, han går fram till dom. "Tja!" säger Liam och lägger armen om honom. Han nickar till svar och följer med dom bort till klassrummet.
Det är svenska nu och man ska skriva om en aktivitet man gillar. Alla suckar och gör irriterade miner, Tim håller med, det är verkligen tråkigt. Han tar upp sin penna och kollar igenom uppgiften. Man ska skriva och beskriva så mycket som möjligt om aktiviteten och skriva varför man gillar den. Det enda Tim gillar är ju att spela på sin dator, eller vara med Hedvig. Han får väl skriva om datorspelet då.
Det har gått en halvtimme och alla har skrivit ungefär två sidor, lite mindre kanske. Tim har bara skrivit en halv sida, kanske mindre än det till och med. Men han vet inte vad han ska skriva. Han har redan skrivit det viktiga "Jag gillar att spela csgo med mina kompisar på datorn. Det är kul och man får prata med sina kompisar. Vi bor inte så nära varandra så det är typ enda chansen jag har att prata med dom."
Han suckar och lägger armarna i kors, han orkar inte med det här mer. Det är för tråkigt, kan han inte bara få gå hem?Någon lägger en hand på Tims rygg, Tim rycker till och vänder sig bakåt. "Hej" säger hon och ler. Hon håller fortfarande handen på hans axel. Tim är förvånad, vad gör hon här? Hon går ju inte i samma klass. Har inte hon redan slutat skolan?
"Vad gör du här?" frågar Tim. Undrar om det lät taskigt? Men egentligen var han ju glad att hon var här, han brydde sig inte om varför. "Jag undrade bara om du kanske ville följa med hem till mig, eller något" sa hon och höll kvar handen på hans axel. "Visst" sa han "Men jag har bara tjugo minuter kvar på lektionen, sen kan vi gå". "Tio" sa hon. Han kollade på klockan, ja den var tjugo i fyra. Oj vad tiden hade gått snabbt!
Han kollade ner på pappret igen och försökte komma på något att skriva. Hedvig lutade sig över honom och läste, hon fnissade till. Tim stirrade surt på henne, på skoj. "Vad skrattar du åt?" säger han och försöker låta sur men kan inte hålla tillbaka skrattet.
"Kunde du inte komma på något bättre?" säger hon. Han skakade på huvudet "Vi skulle ju skriva om någon aktivitet som vi gillar, jag spelar ju bara cs go".
Hon ger honom en irriterad blick och knuffar till honom "Jag då?" Han kollar på henne "Vad menar du?" Hon himlar med ögonen "Brukar du inte vara med mig, ganska ofta i alla fall? Är inte jag intressantare att skriva om än något fånigt spel?"
Han nickar "Jo..men jag hinner inte ändra nu, jag kommer ändå få F.." säger han och suckar. Han skriver sitt namn på pappret och ska precis gå för att lämna in det, men Hedvig tar tag i hans arm "Jag kan hjälpa dig, om du tar med den hem" säger hon och ler. "Vill du verkligen det?" frågar Tim förvånat. Hedvig nickar och Tim lägger ner pappret i sin blå och svarta ryggsäck.
Läraren säger hejdå och släpper iväg dom. Tim hade nyss insett att alla hade suttit och stirrat på honom och Hedvig, varför hade hon bara gått in i hans klassrum? Men han gillar det, hon har alltid varit en spontan tjej.
YOU ARE READING
Glassplitter
Short StoryDen här är ganska dålig. Men visst, slösa bort din tid och läs om du vill... Den var bara för skolan, så jag bryr mig inte om hur jävla dålig handlingen är. Kom inte på någonting annat att skriva om så att japp. Lite romantik, och skräck.