The MaRus

1.3K 75 3
                                    

LAURENCE: (memeriksa isi kandungan diari mangsa)

SYLVIA: find something?

LAURENCE: not yet.

SYLVIA: (pandang sekeliling) where are the others?

LAURENCE: they went outside. I don't know.

SYLVIA: (mengeluh) ha... (duduk sebelah Laurence) why can't it be found already? It already a week. And we still doesn't found anything even a clue. It's like someone already took it all.

LAURENCE: (berhenti buat kerja) (pandang Sylvia) so what?

SYLVIA: I just...you know. Like I said just now. This diary was leaving behind just for...just for...ish! Tak payah cakap English lah! Malas aku!

LAURENCE: siapa suruh kau cakap English?

SYLVIA: sudah. Apa yang aku cuba cakap tadi, macam ada orang yang dah hilangkan semua bukti. (tunjuk diari) Diari ni. Diari ni ditinggalkan hanya untuk melambatkan kerja kita.

LAURENCE: (membuka sarung tangannya) kau baru perasan ke?

SYLVIA: what? Kau pun rasa macam tu?

LAURENCE: nonononono. Bukan rasa. Memang terjadi.

SYLVIA: (ketip jari) ha! Kan aku dah cakap!

LAURENCE: tapi pasal diari ni aku still tak pasti. But, tentang ada orang dah hapuskan bukti tu aku sure. (pandang Sylvia)

SYLVIA: kenapa?

LAURENCE: bila pencuri nak mencuri. Dia akan cuba untuk hapuskan segala bukti. Tapi semestinya, dia mesti ada tinggalkan satu bukti. Tidak di tempat kejadian..ada di tempat lain.

SYLVIA: maksud kau?

LAURENCE: (mengeluarkan sesuatu dari kocek) (mencampak sebuah gambar yang disimpan di dalam beg kedap udara.)

SYLVIA: (tengok gambar)

LAURENCE: gambar tu aku jumpa masa kita dekat rumah mangsa.

SYLVIA: ini kan gambar.... atuk?

LAURENCE: aku try nak check sama ada ianya adalah hasil tokoh tambah..dan hasilnya, ia real.

SYLVIA: maksudnya..semua yang terjadi ada kaitan dengan Dato' Zainur?

LAURENCE: yup.

SYLVIA: (menelefon Lily)

LAURENCE: (membuka ipadnya)

SYLVIA: Hello? Lily, aku ada benda nak bagitahu kau ni!

TELEFON/??: hai, kau mesti Sylvia.

LAURENCE: (pandang Sylvia)

SYLVIA: (pandang Laurence) siapa ni?! Mana Lily?!

TELEFON/ ??: jangan risau. Mereka selamat dengan aku. (matikan telefon)

LAURENCE: (melihat ipadnya) (tersenyum)

SYLVIA: (jerit) hello! Hello! Apa siak! Kalau ye pun! Cakaplah something! Nak duit ke! Nak berunding ke! Ini tak! (tiru suara) 'Mereka selamat dengan aku.' Buang masa je. Buang topup! Ish! Shit!

LAURENCE: (pegang tangan Sylvia) try to look at this.

SYLVIA: (melihat ipad Laurence)

LAURENCE: orang akan sanggup bunuh ahli keluarga sendiri hanya kerana duit.

SYLVIA: (meraup mukanya)

----------

Bilik 187

THE MASKWhere stories live. Discover now