Beyin ; insan ve hayvan vücudunun kafa yapısında bulunan, merkezi sinir sistemine bağlı olan, ceviz görünümüne ve çok yumuşak , karışık bir yapıya sahip olmakla beraber içinde milyarlarca nöron (sinir hücresi) bulunduran, tüm vücudu (iç organları , hormonları, dolaşım sistemi vs.) kontrol eden , yöneten bir organdır.
Beyin, kafa yapısında bulunan en büyük organdır. Girintili çıkıntılı bir yapısı vardır. Sağ ve sol olmak üzere iki yarım küreye ayrılır. Beyin ve kafatası arasında bir zar bulunur ve bu zar beyni bütün darbelerden ve sarsıntılardan korur. Beyne duyu organlarından uyarı gelir ve değerlendirir. Gelen uyarılar, problemler ve olaylar düşünülür, uygun olan çözüme karar verilir. Öğrenme dediğimiz olay burada gerçekleşir ve hafıza burada oluşur. Acıkma, susama, uyku gibi faaliyetleri düzenler. Kan basıncını, vücut sıcaklığını dengeler ve hormonların ne zaman salgılanacağına karar verir. Yürümek, konuşmak, ağlamak, gülmek, uyumak gibi daha birçok eylemi de beynimizin kontrolünde gerçekleştiririz.
Beyin, hormon salgılanmasını ve kasların aktive olmasını sağlarken vücudun diğer organlarının da çalışmasını desteklemektedir. Fakat bazı işleri direkt olarak kendisi yapmaz. Bunun için omurilik ve çevresel gangliyonların aracı olması gerekebilir. Tıpkı refleks gibi aniden olan hareketler gibi...
İnsan beyni tek elle kolayca tutulabilir, aşagı yukarı 1.5 kg ağrılığında ve jöle kıvamındadır. Beyin kalın bir kafatası ile korunur ve ince, sağlam ,plastik benzeri zarlar ile sarmalanmıştır (Plotnik,2009).
Beyin üç büyük bölümden oluşur: ön beyin, orta beyin ve arka beyin. Bu bölümler birbirinden farklı görev yaparlar fakat birbirleriyle sürekli haberleşirler.
ŞİMDİ OKUDUĞUN
BEYİN NE YAPAR ?
ChickLitİki liselinin mutluluk , sevinç duygularının bulunduğu bir hikaye.