Nápadem to vždy začíná.
Sedněte si, uvařte si šálek čaje, udělejte si chvíli klidu. Rozmyslete si, který žánr byste rádi psali a představte si, co se v takovém příběhu odehrává. (Mně to jde nejlépe před spaním.)
Představte si, jak vypadá váš hlavní hrdina. Představte si ho, jak stojí před vámi. Co se mu stalo? Kdo to je? Co je jeho problém? Ptejte se sami sebe, dokud nebudete spokojeni s výsledkem.Pokuste se najít způsob, jak vymyslet námět/zápletku/příběh.
Ptala jsem se ostatním spisovatelů, kde k hlavnímu námětu přicházejí oni.
Tak například _KeXa_ se inspiruje vlastní životem, stejně jako Lbamichalov a imfinityy
_BadGirl2001_, LooBooOK, monaghantrash , -Archer- a další se spoléhají na hudbu nebo filmy.
Někteří mají k získávaní nápadů i svůj vlastní "rituál". Takto například chytá múzu AzreelBlack:
Nápady získávám kdykoliv a kdekoliv. Obvykle ale při poslouchání hudby, anebo před spaním. Často ale i ve snech jako takových. Jinak mám ale takový menší rituál. Někdy si zapnu lávovou lampu (mám takovou tu s třpytkami, svítí modře), zapálím si k tomu nějakou aromatickou svíčku a třeba i svíčku co mění barvy - prostě svíčku - a pak píšu... Je to taková moje psací atmosféra.
Nebo viklet:
Nápad většinou přijde sám od sebe, rozhodně nad tím nesmím moc přemýšlet. Často si nápady různě spojuji. Také si hodně přetvářím své vlastní zážitky, zkušenosti a poznatky, ráda jen tak pozoruji okolí kolem sebe, vnímám (snažím se) i nejmenší detaily a maličkosti. A kolikrát mne něco trkne i jen při poslechu hudby, sledování filmu, četbě, rozhovoru a časem před usnutím. Hodně mi s tím pomáhají kamarádky, díky nimž vznikne třeba i něco kouzelného.
Když to tak shrneme, nejčastějšími odpověďmi byly:
Před spaním
Poslech hudby, sledování filmů
Inspirace životem (události přátel,...)
Ve volných chvílích (při čekání na autobus, ve škole, při pohledu z okna...)
Další otázkou je, který žánr zvolit. Odpovědi byly velmi smíšené, vesměs se opakovaly fan fikce, romance, fantasy a teen fikce. V tomhle vám opravdu nikdo přikazovat nemůže. Pokud nemáte představivost a nebaví vás to, nepište fantasy. Pokud nemáte rádi slaďárny, nepište romanci. Pište to, u čeho jste si jisti, že vás to bude bavit. Jestliže víte, že vás bude bavit obyčejná romance stejně jako třeba ff na 1D, být vámi, ani se do ff nepouštím. Patří sice k nejčtenějším, ale také nejhejtovanějším a obecně se strkají do jednoho pytle. Ale jestli cítíte, že je to pro vás to pravé, bez přemýšlení se do toho pusťte - ale musíte mít nápad.
Nebojte se napsat kamarádce, do facebookové skupiny, klidně i mně, s žádostí o názor na váš námět. Rozhodně je lepší vyslechnout si "ten nápad není moc originální" v tu chvíli, než po pár napsaných částí, když jste do toho vložili už nějaké to úsilí.
Snad jsem tímto pomohla alespoň někomu. Vím, že někomu může příručka v tomto stylu připadat uhozená, ale já bych ráda pomohla se vším a do hloubky. Příští část se budu věnovat názvu.
Krásný den přeji,
Vaše Emm.