Chapter 1

4.3K 174 3
                                    

*Hospital Seoul*
"Apaa? Tapi dalam keturunan keluarga kami, belum ada yang kena penyakit jantung. Macam mana pula anak saya boleh kena penyakit ni?" teriak mrs.song pada Doktor Lee. "Mrs, penyakit ni bukan hanya datang dari keturunan, penyakit ni boleh kena pada sesiapa sahaja termasuk anak mrs" terang Doktor Lee. "Adakah penyakit ni berbahaya?" Tanya mr song. "Ya, penyakit ni memang berbahaya, jadi sila pastikan anak anda tidak dalam keadaan yang tertekan. Dan jangan biarkan dia terkejut kerana ini boleh mengganggu sistem jantung anak anda" terang Doktor Lee. "Baiklah kalau begitu, terima kasih atas kerjasama anda doktor, kami balik dulu . Kamsahamida" kata mr song lalu pergi dari sana.

*Song's House*
"Unnie, jomlah temankan jihyo main" kata jihyo kecil pada unnienya minah yang sedang terbaring lemah dikatilnya. "Jihyo, mian unnie tak dapat temankan jihyo main, unnie tak berapa sihat. Lain kali unnie temankan, Boleh tak?" Terang minah. "Alaa, tapikan unnie dah janji dengan jihyo nak temankan jihyo main kalau jihyo bawa unnie main dulu" balas jihyo. "Hhaa, baiklah unnie temankan. Tapi kali ni je tau" balas minah. "Yehet" jihyo bersorak girang. "Jihyo nak main apa?" Tanya minah. "Main sorok², jihyo sorok unnie cari" terang jihyo. "Baiklah, unnie kira sampai 10 jihyo pergi sorok, dah habis unnie cari jihyo" jelas minah. "Nae" balas jihyo. "Baik unnie mula kira ni, 1 2 3" jihyo pun mula menyorok, dia menyorok di dalam sebuah bilik. " 8 9 10 , jihyo unnie cari ni" teriak minah.

( 15 minit kemudian )

"Jihyo, mana jihyo ni? Keluarlah, jangan buat unnie takut, keluarlah cepat" panggil minah tapi jihyo tak keluar² dari tempat persembunyiannya. "Jihyo. Unnie mengaku kalah, jihyo dah menang cepatlah keluar" panggil minah lagi. Tetiba "DUARR" ada orang kejutkan minah dari belakang iaitu jihyo. "Haaa~" nafas minah tetiba sesak. Dia memengan dadanya dan menarik nafas dengan susah payah. "Unnie? Unnie kenapa ni?" Tanya jihyo pada minah. "Ji.. jihyo, pang.... panggil omm..a ce... pa..t. " cakap minah dengan susah payah. "Unnie, unnie kenapa ni? Unnie jangan main²lah, jangan buat jihyo takut" balas jihyo. Minah masih memegang dadanya, menahan sakit yang teramat. Tetiba Minah pengsan. "Unnie yaa, bangun. Unnie.." teriak jihyo. "Jihyo kenapa ni?" Teriak appa jihyo padanya lalu berlari kearah minah. "Ommo, jihyo! Kenapa dengan unnie kamu ni?" Tanya omma jihyo yang baru datang. "Ji.. jihyo tak tahu, tadi jihyo main sorok² dengan unnie, lepas tu unnie tak dapat cari jihyo, jadi jihyo kejutkan unnie dari belakang, terus unnie jadi macam ni" terang jihyo dengan takut. "Anak tak guna! Kamu tahu tidak yang unnie kamu ni ada penyakit jantung, kenapa kamu kejutkan dia Haa" teriak Appa jihyo dengan keras. Jihyo menangis "mianhae" balas jihyo dengan nada yang takut. "Mulai sekarang, kamu jangan dekat² dengan unnie kamu dan jangan pernah bahayakan dia" Teriak Appa jihyo lagi. Jihyo hanya menganggukkan kepalanya. "Dahlah, cepat. Bawa minah pergi hospital" Panggi omma jihyo pada appa jihyo. Appa jihyo mengangkat minah lalu membawa minah pergi di ikuti omma jihyo dari belakang. Sekarang hanya tinggal jihyo kecil yang menangis. Jihyo terkejut dengan apa yang berlaku. Unnienya yang mempunyai penyakit jantung, selama ni jihyo tak tahu pun unnienya ada penyakit jantung. Appanya yang teriak pada dirinya. Ini pertama kali appanya teriak pada dirinya dengan keras. Selama ni, appanya tak sanggup marah padanya, Dan yang lebih mengejutkan. Ommanya langsung tak peduli dirinya yang dimarah oleh appanya.

Sejak kejadian itu, perhatian omma dan appa jihyo hanya tertumpu pada minah yang sedang sakit. Mereka langsung tak peduli pada jihyo. Jihyo yang ingin berjumpa dengan unnienya pasti akan dimarahi appanya dan sekiranya jihyo lapar meminta makanan pada ommanya, dia ditengking untuk cari makan sendiri. Omma dan appa jihyo kata "Kamu dah besar, hiduplah berdikari" jihyo hanya mampu berdiam diri. Dalam fikiran jihyo, adakah mereka fikir! Dapatkah budak lima tahun cari makanan sendiri. Tetapi jihyo tahu, mereka takkan fikir tentang tu. Yang ada dalam fikiran mereka Minah minah dan minah.

*11 tahun kemudian*
Keadaan tetap sama, tiada yang berubah tentang perhatian omma dan appa jihyo. Selama 11 tahun juga lah jihyo hidup berdikari dan hanya mampu berdiam diri. Sekarang jihyo Bersekolah di RM High School. Minah? Ohh, Minah Homeschooling. Di sekolah, jihyo hanya mempunyai seorang kawan iaitu Lizzy. Lizzy ialah kawan baik jihyo dan dia tahu semua tentang kehidupan jihyo. Jihyo kenal lizzy sejak mereka kecil lagi.
*At class*
"Hey jihyo" panggil lizzy. "Hmm,,kenapa?" Tanya jihyo. "Kau tahu tak.." belum habis cakap "tak , aku tak tahu" potong jihyo. "Haissh, aku belum habis cakap lagi lah" balas lizzy dengan kesal."yelah², apa dia?" Tanya jihyo. "Kau tahu tak, kelas kita ada budak baru.. namja pula tu" terang lizzy dengan girang. "Ohhh" jihyo hanya ber"ooh" ria. "Hhaa, budak ni kn! Haish, sabor jelah" geram lizzy. Jihyo hanya diam sambil menahan kepalanya menggunakan tanggannya sebagai tongkat? . Lalu menghayal.....

To Be Continue

(Beza umur jihyo dengan Minah masah kecil 5 tahun. Jadi Minah 10 tahun, jihyo 5 tahun)

Tinggalkan Comment Anda & vote Help

Saranghae! Good ByeWhere stories live. Discover now