Baidu avtale kan redusere App piratkopiering i Kina

26 2 1
                                    

http://www.nytimes.com/2013/08/19/business/global/baidu-deal-may-reduce-app-piracy-in-china.html?pagewanted=all&_r=1&

TOKYO-DenstørsteInternetovertakelsenhittiliKinaharalleredeskjerpetenrivaliseringblantlandetsdigitalkraftstasjoner,menavtalenkanogsåfåmerordenpåKinasroteteverdenmobilprogrammer. Baidu, den ledende søkemotoren i Kina, signert en avtale forrige uke å kjøpe en operatør Mobilprogrammet butikker kalt 91 trådløs for 1,9 milliarder dollar fra en online spill selskap, er. Farten burde hjelpe Baidu gjenvinne bakken mot to andre kinesisk Internett giganter, Alibaba og Tencent, som var raskere til transportabel evnene.

Avtalen kan også fremme kampen mot digital piratkopiering mobilprogrammer, som fortsatt er i Kina. I resten av verden distribueres de fleste programmene gjennom offisielle utsalgssteder som Google lek eller Apples App Store. Men i Kina, titalls såkalte alternative app butikker er dominerende distributører. Mange av programmene tilgjengelig for nedlasting via alternative butikkene er uautorisert knockoffs.

Baidu får to av alternative HiMarket og 91 assistent, som del av sin avtale med 91 trådløst. Og analytikere sier Baidu kunne bli motivert til å slå ned på uautoriserte kopier, som ville endre landskapet av Kinas app markedet.

"Det er rimelig å si at det ikke har vært en prioritet blant kinesiske app butikker til politiet innholdet, sier Carl-Johan Skoeld, leder av Stenvall Skoeld & Company, et konsulentfirma i Shanghai som fungerer med app utviklere.

For to år siden Baidu et landemerke avtale med store plateselskaper å distribuere lisensiert musikk etter at det hadde blitt merket en kanal for piratkopiering av kontoret til USAs handel representant. I tillegg sa Baidu er notert på Nasdaq, potensielt eksponere selskapet til søksmål fra programvareutviklere med programmene hadde blitt kopiert og tilbys gjennom 91 trådløs, juridiske eksperter.

"Det er usannsynlig at app butikker ville være beskyttet av safe harbor," en bestemmelse i kinesiske lover at gir Internett selskaper juridisk beskyttelse, i visse tilfeller hvis de handler for å ta ned piratkopiert materiale, sa du Yunting, en intellektuell eiendom advokat ved DeBund Law kontorer i Shanghai.

"Hvis jeg var Baidu, vil jeg sette til side 10-30 prosent av kjøpesummen som en krenkelse av opphavsrett og betale det ut et år eller to senere, betinget på 91 piratkopiering," sa han.

Baidu og 91 trådløs nektet å kommentere.

Analytikere sier 91 Wireless har allerede vært mer aktive i kampen mot piratkopiering enn noen andre app butikker i Kina, ta ned krenkende programmer når varslet. Men utviklere klager over at de ikke skal være ansvarlig for patruljerer butikkene for brudd; gitt antall butikker og oppdateringsfrekvensen, er oppgaven praktisk talt umulig.

Alternative app markeder har blomstret i Kina i fravær av Google lek, som telefoner med selskapets Android operativsystem. Mer enn tre fjerdedeler av smarttelefoner i Kina bruk Android, men Google, som hadde en fremtredende støv-up med Beijing over beskyldninger om sensur og nettverkssikkerhet, har ikke innført en kinesisk versjon av sin AppStore.

Alternativer som Qihoo 360, Wandoujia, 91 assistent og HiMarket har fylt gapet. Mange av Android apps på disse nettstedene er legitime; fordi det er ingen kinesisk Google lek, lisens utviklerne stedet sitt apps alternativ markedene.

Men det er en annen sak for alternative programmer kompatible med Apples iOS operativsystemet. Apple integrerer maskinvaren og programvaren, slik at iPhone er konfigurert til å laste ned programmer fra selskapets offisielle AppStore.

Apple innføre ikke en kinesisk versjon av nettbutikk til 2010, og gjorde ikke tillate kredittkorttransaksjoner i lokal valuta til et år senere. Følgelig mange kinesiske iPhone eiere besluttet å «jailbreak» sine telefoner-hacking dem til å godta søknader fra eksterne kilder. De fleste programmer er uautorisert kopiering.

Alternative butikker imøtekomme også til kinesisk smartphone brukernes preferanse gratis apps. Mens betalt for apps er vanlig i USA og andre vestlige land, er kinesisk smartphone-brukere villige til å betale på forhånd. I stedet tjene de app utviklerne penger fra reklame og selge avanserte funksjoner, som spesielle krefter i et videospill. En prosentandel av inntektene deles med AppStore.

Fragmentering av kinesiske app markedet gjør koblinger mellom app butikker, online tjenester, smartphone beslutningstakere og nettverksoperatører viktigere.

Baidu, for eksempel har et samarbeid med Apple, som Apple har søkemotoren i kinesisk versjoner av sine mobile operativsystem. Baidu, igjen gir Apple med en andel av annonseinntekter for søk. Tencent har et enormt populære meldingstjeneste, WeChat. Alibi nylig kjøpt en eierandel i den kinesiske versjonen av Twitter, Sina Weibo.

På grunn av betydningen av forholdet med Apple, Baidu kan bestemme det mer fornuftig å stenge 91's alternative iOS markedet, som står for en liten del av virksomheten.

Apple nektet å kommentere. Selskapet er ikke immune mot opphavsrett klager i Kina. I fjor en domstol i Beijing bøtelagt selskapet 520,000 renminbi, eller $84,360, finne at programmer for salg i Apple App Store inneholdt informasjon som hadde kopiert fra leksika uten tillatelse. Apple har anket, sa det ikke var ansvarlig for innholdet på apps, som ble opprettet av utenfor utviklere.

Det er tegn til at kinesiske smartphone-brukere blir mer klar over opphavsrettslige spørsmål. For noen år siden, mer enn halvparten av iPhones i Kina var jailbroken, analytikere sier, men nå andelen har falt til så lite som en tredjedel. Jailbreaking er ikke ulovlig, fraråder Apple det, advarsel brukere at gjøre så kunne underlagt sine telefoner til skadelig programvare og andre uønskede nedlastinger.

Baidu og andre operatører av alternative app butikker, kan et klart offentlig standpunkt mot piratkopiering være fornuftig fra et markedsføringsmål ståsted, analytikere sier.

"Markedet fortsatt kaotisk," sier Bryan Wang, analytiker i Forrester Research. "Det er noen pålitelige, nøytral partier gi uavhengig informasjon til forbruker. Som skaper en mulighet for noen til å øke sin markedsandel av differensiering dem selv med en ren og lovlige tilbud.

Merher:

https://foursquare.com/p/newport-international-group-runway-barcelona-spain/45939365

http://online.wsj.com/community/groups/newport-international-group-nig-1839/topics/newport-international-group-reviews

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Aug 20, 2013 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Baidu avtale kan redusere App piratkopiering i KinaWhere stories live. Discover now