Sebab aku ada kelebihan ni, tak ada orang yang nak dekat dengan aku...
IRIS khusyuk membaca artikel di dalam makmal komputer. Hari-harinya macam tulah. Lepas balik dari kelas, port kegemarannya untuk lepak dalam makmal komputer. Tak ada gangguan dari suara-suara sumbang yang asyik mengata dia. Entah apa yang dia orang tak puas hati dengan Iris tu. Iris introvert je kot, salah ke dia jadi introvert sedangkan sikap dia memang macam tu sejak tadika. Cuma seorang je yang rapat dengan dia, Lila. Roomate dia merangkap BFFnya.
"Tolong..." Tiba-tiba jeritan halus kedengaran, Iris terganggu. Pandang sekelilingnya yang sunyi. Ke mana pula jeritan tu timbul? Perasaan aje kot. Iris kembali membaca artikel. Fokus sangat dia baca artikel tentang kelebihan deria keenam ni. Dia cuma rasa terganggu dengan kelebihan yang dia miliki. Penat juga bila ada orang mengata dia tu gila. Tup tup ada tips untuk mengawal deria keenam dia tu. Dah dua tahun sejak dia tiba-tiba dapat kelebihan tu, tak suka. Dia takut.
Jari direnggangkan, lenguh. Tangannya kembali menari-nari di atas papan kekunci untuk menaip di dalam kotak carian google. Tiba-tiba, seolah-olah tangannya dikawal oleh sesuatu. Iris cuba melawan namun kudratnya lemah. Mulut dah melopong, tak tahu apa yang dia taip saat itu. Matanya tertancap ke arah kotak carian. Perkataan 'tolong' tertancap di depan mata sebelum tangannya terasa di lepaskan.
Iris tercengang. Mata dikecilkan memandang tompok darah yang seakan-akan mengalir di dalam komputer. Wajah didekatkan, dikesat dengan tangan tompok merah yang mengalir. Ternyata, tompok tersebut datang dari dalam komputer. Degup jantung Iris dah bermain dengan irama. Ada sesuatu yang tak kena pada perkataan itu. Ada kaitan dengan tompok darah yang dia lihat saat ini.
Mata tak berkedip langsung. Bunyi jeritan dia dengar sekali lagi, jeritan seorang perempuan. Dua, tiga kali. Iris dah rasa seriau, dahlah kejap lagi nak maghrib. Iris keluar dari laman google. Dah rasa takut duduk makmal seorang diri. Dia bangun dari duduk dan saat dia berpaling terasa adrenalinnya sampai ke saraf otak.
Kaget.
Nafas dah turun naik melihat benda yang menakutkan di depan matanya. Seorang lelaki dengan wajah yang penuh dengan darah sedang merenung ke arahnya. Lelaki tersebut mengenakan pakaian lama sekolah Iris. Ya, dia tahu itu pakaian lama. Kakaknya pernah bersekolah di tempat yang sama dengan Iris.
Iris masih kaku. Nak pengsan pun ada sebab faktor kejutan, otak cuba berfikiran positif. Mana tahu ni salah seorang dari peserta yang nak jadi watak hantu dalam festival fun and education ke? Positif Iris.
"Ish, laplah darah tu. Kau nak orang salah sangka kau ni hantu ke apa?"
Diam. Masih merenung setiap raut wajah Iris.
Iris dah rasa seriau, takut diapa-apakan dengan renungan tajam orang pelik di depannya saat ini. "Nah, tisu."
Masih tak bergerak. Iris mengeluh, darah yang mengalir pada wajah lelaki di depannya di lap. Nafas tak teratur. Tembus! Apa ni? Benda apa yang ada dekat depan dia saat ini? Iris tutup mata, bau tak menyenangkan semakin kuat. Bau kemenyan. Kembali celik mata dan dia terus menjerit sekuat hati saat lelaki tersebut terapung di udara. Serta merta, suasana makmal komputer menjadi gelap.
Iris semakin takut. Dia memang tak suka benda macam ni jadi kat dia. Sampai kadang-kadang orang akan cakap dia ni gila sebab menjerit sesuka hati. Langkah di atur berlari keluar dari makmal komputer. Namun hampa, makmal terkunci dan Iris hanya mampu memandang sekelilingnya yang kosong.
"Jangan ganggu aku!" Jeritnya sekuat hati.
"Aku tak akan ganggu kau melainkan kau bantu aku!" Lelaki tadi mula bersuara, kembali berdiri di depan Iris. Iris menangis, tersandar di belakang pintu sebelum terduduk. Bau kemenyan semakin kuat menghampirinya, berpeluh. Memang itu reaksinya semenjak 2 tahun yang lalu. Kejutan besar buat dia sebenarnya di saat neneknya meningal dunia dia tak boleh nak tutup hijab dia semula, semuanya disebabkan oleh neneknya yang memaksanya untuk membuka hijab.
YOU ARE READING
I HAVE A THIRD EYES!
HorrorAbout a school girl who have a third eyes, it's happened two years after her grandmother death. Out of a blue, suddenly a ghost covered with blood and wearing a old school uniform came to her seek for a help about his sister that have kidnapped by a...