Laila canggung...laila canggung...laila canggung....
Laila Canggung, Laila Canggung Laila Resah Hatinya Bingung
Suara Iyeth Bustami beralun merdu memecah keheningan malam. Laila mula menari mengikut rentak. Dengan berpakaian lengkap seperti penari, dia menari sepenuh hati. Lagu itu sering dinyanyikan oleh ayahnya sebelum menghembuskan nafas terakhir. Ayahnya memang gemar nama Laila.Peminat setia cerita Laila dan Majnun. Sebab itu dia diberi nama Laila. Kata ayah kalau dia ada adik lelaki mungkin namanya Majnun.
Engkau Dipuji Engkau Dipuja, Laila Pandai Menari Cantik Parasnya Kemana-Mana Senyum Dibawa, Laila Riang Selasih Bertemu Gula, Tetapi Bunga Nasibnya Bunga, Laila Layu Dirayu Kumbang Nan Lalu.
Laila terus menari dan menari. Dirinya seakan sebati dengan lagu. Dialah Laila yang cantik jelita. Itu yang selalu ayah bisikkan di telinganya. Ya dia memang cantik dan jelita. Sejak kecil ramai yang memuji kecantikannya. Kecantikan yang diwarisi oleh dari ibunya Nur Laili, seorang penari. Namun ibunya meninggal dunia ketika melahirkan dia. Dunianya hanya ada ayah. Sama seprti bait lagu dia juga adalah Laila yang layu dirayu kumbang. Saban hari arwah ayahnya memutarkan lagu itu seakan menyesali apa yang terjadi pada dirinya. Dirinya hancur akibat lelaki. Hidupnya musnah sekelip mata akibat kealpaan dia.
Tiba-tiba Laila berhenti menari. Matanya terarah ke tengah-tengah bilik. Sekujur tubuh sudah yang sudah kaku menyapa pandangan matanya. Dia ketawa sekuat-kuat hatinya. Ketawa Laila bergema memecah kesunyian malam. Tiba-tiba terdengar salakan anjing dari luar rumah. Dia sambung menari sambil berpusing-pusing di sekeliling tubuh yang kaku itu. Darah yang membanjiri lantai dipijak-pijak oleh Laila tanpa sebarang perasaan.
****
"Hai you nampak cantik malam ni..."
Laila pandang sepi teguran pemuda itu. Siapa pemuda itu dia tak kenal. Tiba-tiba kata dia cantik. Laila pandang sekilas. Boleh tahan ada rupa ada body. Laila angkat kening dan senyum sekilas. Dia buat tak tahu. Perempuan harus pandai jual mahal.
"Margarita or tequila?" Tanya Ken. Laila senyum. Senyuman Ken memang memikat hati dia.
"No thanks Ken. Something non-alcohol tonight, Shirley Temple maybe."
"Are you sure dear... this not Laila yang I kenal."
"Tomorrow I ada meeting... tak boleh mabuk-mabuk." Laila senyum.
"Ginger Ale or 7Up..."
"Seven up..." Jawab Laila yakin. Ginger ale dia tak suka.
Ken mengambil satu tin air seven up lalu dituangkan ke dalam gelas yang berisi air batu. Dan seterusnya menuang sedikit grenadine syrup untuk memberi perisa manis. Muzik yang kuat dan bingit tak menjejaskan tumpuan Laila ke arah Ken. Bartender yang sangat berdedikasi di mata Laila. Sekali-sekala di menjeling tubuh Ken yang sangat cantik di matanya. Six pack yang seksi. Laila telan air liur. Tapi Ken sangat susah untuk dipikat. Macam sombong pun ada. Tak sangka masih wujud lagi lelaki seperti Ken di dunia ni.
Laila Kamal merupakan pereka fesyen terkenal di Malaysia dan mula mencipta nama di persada antarabangsa. Sudah hampir dua tahun dia menjadi pengunjung setia kelab kecil yang diberi nama Destiny itu. Dan sudah hampir dua tahun juga dia mengenali Ken bartender di situ. Tumpuannya masih pada Ken. Dia perasan jejaka di sebelahnya asyik merenung dia. Mata-mata gatal ada di mana-mana.
"Nama I Hairi..."lelaki itu memperkenalkan dirinya.
"Sorry... not interested." Laila jawab sekilas. Dia lebih berminat memerhatikan Ken yang sedang bekerja. Ken nampak lebih seksi dari Hairi yang sedang duduk di sebelahnya.