LÄS BESKRIVNINGEN FÖRST!
Det är 9 november. Det har gått flera månader sedan Ty åkte till sin pappa i Texas. Jag har långa dagar i stallet och mycket läxor så mamma håller på att letar efter an ny stable
hand. Det tycker inte jag behövs jag menar Ty skulle ju kanske komma tillbaka. Jag och Paint har kört mest dressyr nu det senaste eftersom han har verkligen krånglat när vi ska hoppa så när dressyren sitter går det nog bättre i hoppningen. Den första snön har inte kommit än men morfar har snackat om att om några dagar kommer den nog. Det är söndag morgon. Jag vaknar av att klockan piper halv 7 Mamma ska ta morgon fodringen idag så jag ska inte vara ute i stallet förens klockan 8 då jag måste ta ut hästarna. Jag tar upp min iPhone 6 och klickar på hem knappen. Två snaps från Ty, en från Jenna och massa andra notiser. Jag öppnar Snapchat och öppnar Ty's snaps. På den ena bilden har han tagit kort medans han går. Det är en sån där bild när man stanna tar ett kort ner på sina skor och sen går igen. På bilden står det har du sett dom där fake cowgirls på min insta? Dom bor nära min pappa. Sen kommer nästa bild. Den är svart. Det står saknar Canada nue😔 jag går genast in på Ty's instagram. Han heter Ty.Borden. Den första bilden är en bild på honom och en brun häst. Jag kollar på kommentarerna. Där står det "jäklar🔥" och "Snygg😋" jag går in på deras instagram båda är fulla med selfies när dom har på sig sina förkorta skjortor på sig. Det gör lite ont i hjärtat när jag läser igenom alla dom där Hottie kommentarerna. Sedan går jag tillbaks till Snapchat och tar kort på mitt täcke och skriver: WTF så jävla fake! Jag skickar den till Ty och tar sedan kort på mörkret utanför fönstret och skriver: nej haha det är bara mörkt här ,du saknar inte Canada😂. Ty skickar en bild på sig själv och där står det: jo jag gör faktiskt d😂💕
Jag tar en bild på mig själv och skriver att jag måste gå nu. Sedan öppnar jag snapsen från Jenna. Det står : Maggies imon klockan 2? Den snapen var skickad igårkväll. Jag tar en bild på mig och gör en crazy min och skriver: jag är på!
Sedan reser jag mig upp från sängen och drar på mig mina stall jeans, en t-shirt, en fleece tröja och ett par strumpor. Sedan går jag ner till köket där mamma precis kommer in från morgon fodringen. Mamma brukar aldrig morgon fodra hästarna då hon har alla lektioner på kvällen så jag brukar göra det.
Herregud vilket slit! Nu har jag äntligen förstår varför du är så länge ute i stallet på morgonen, jag trodde du bara latade dig och myste med hästar men det tar ju jätte lång tid! Säger mamma och borstar av hö i hallen från hennes byxor.
Ja det tar lång tid men det är ju ganska mysigt ändå, säger jag medans jag breder en macka.
Vad har du för taktik det går ju snabbt för dig gämfört med mig! Säger mamma och skrattar lite.
Tja fixat foderpåsarna kvällen innan, säger jag och skrattar.
Aa detta är iallafall alldeles för mycket jobb för dig varje morgon och kväll inte undra på varför du inte får så bra betyg så jag ska se om vi kan hitta nån ny stable hand, säger mamma.
En sten faller från halsgropen och ner till fötterna.
Men Ty då? Frågar jag.
Det var aldrig säkert att han skulle komma tillbaka, vi kan inte hålla på att vänta på honom, förresten så tror jag att han som praoade här för ett tag sen sökte jobb jag ska ringa och fråga honom, säger mamma.
Men!? Mer hinner jag inte säga förens mamma tar upp sin mobil och ringer. Jag tar min macka och går ut. Jag behöver lite luft. Det är mörkt ute och det duggar lite. Jag går in i stallet och börjar fixa täcka några av ponnyerna. Dom står och äter sitt hö lugnt medan jag lugnt och fint täckar dom. Jag tar ett kort på Snapchat på Polly som den lilla ponnyn heter och skriver polly täckad check. Jag skickar den till Vendela, Jenn och Ty. Sedan går jag och täckar resten av ponnysarna. När jag tillslut kommer ner till Paint har han nästan ätit upp. Jag lägger på hans gröna fleece täcke och på med hans blå gråa regntäcke. När jag tillslut även täckat de stora hästarna så börjar jag ta ut ponnyerna. När alla hästar tillslut är ute i hagen är det dags att mocka. Jag hämtar en stor skottkärra och en grep och börjar i den första boxen på ponny raden. Jag nynnar på lite olika country låtar medan jag slänger upp skiten i skottkärran. När jag är klar med ponny raden är skottkärran nästan överfull. Jag tar ett kort på den också på Snapchat och skriver " Ponnyernas boxar mokade" jag lägger upp det på mystory innan jag går och tömmer skiten på gödselstan. Sen börjar jag mocka stor hästarnas boxar. Det är betydligt mer att mocka då. Men efter ännu en halvtimma är jag klar med dom också. Jag tömmer skiten på gödselstan ännu en gång och går tillbaka med skottkärran och grepen. Aspyn som har en egen häst kommer in igenom stalldörren.
Hej Amber, säger Aspyn.
Hej! Säger jag.
Vill du ha hjälp? Frågar Aspyn.
Nej nej detta är mitt jobb, säger jag och ler mot Aspyn.
Okej, säger Aspyn och ler innan hon går bort till privathästarnas stall.
Jag tar en sopkvast och börjar sopa stallgången. Stallgången är lång men det går ganska snabbt att sopa ändå. Sedan går jag in och sparkar av mig mina boots.
Han som praoade här Caleb du vet han ska börja arbeta här, han kommer redan ikväll han ska få bo i trailern, säger mamma.
Okej, säger jag och suckar.
Jag vill inte att nån ska ta Ty's plats, fast det kommer den där killen aldrig kunna göra. Ty var en bra stable hand. Och snäll, han såg ju inte helt fel ut heller.
Han kommer klockan 6 ikväll, säger mamma.
Okej men jag ska till Maggies med Jenna och Vendela klockan 2, säger jag.
Okej se bara till att vara hemma till klockan 6, säger mamma.
Visst, säger jag och kollar hur mycket klockan är på min mobil. Klockan är 10:25.
Jag går upp på mitt rum och sätter mig med min matte bok. 3 sidor ska vara gjorda på måndag. Jag gör några tal innan jag kommer att tänka på att det faktiskt är min födelsedag på fredag. Jag börjar skriva en önskelista istället. För mamma tjatade om det igår då hon skulle åka och handla senare idag.
Jag skriver upp: nya beiga ridbyxor, rött schabrak, röd luva ( häst ) och massa mer. Jag har alltid lätt för att komma på saker att önska mig. När klockan är 1 tar jag på mig ett av mina "icke stall jeans " , en t-shirt och en marinblå tunn kofta. Sedan sätter jag på pytte lite mascara och borstar mitt hår. Jag tar mitt busskort lite pengar och min Mobil och lägger det i jeans fickan och springer sedan ner för trappan. Jag går till busshållplatsen och ställer mig och väntar på bussen. Långt bort ser jag den blåa bussen komma. Bussen stannar och jag stämplar på. Jag sätter mig ett av sätena och tar fram min iPhone. Jag har en iPhone 6, guldig. Jag fick den av Lou därför att Lou skulle köpa en 6s istället. Jag går in på instagram och klickar på mitten knappen ( den med kameran ) jag letar upp en bild jag tog på Paint för några dagar sedan och postar den. När bussen stannar en bit bort från Maggies så hoppar jag av bussen och går bort till Maggies. November Vinden blåser i mitt mörkblonda hår. När jag kommer in i Maggies så är det varmt Vendela och Jenna sitter vid ett av de små café borden med tre milkshkes.
Hej! Säger jag och hänger av mig jackan på stolen.
Hej, säger Jenna.
Vi köpte en milkshkes åt dig med, säger Vendela och ger mig en chocklad milkshake.
Tack så mycket, säger jag och smakar på den. Den smakar jättegott.
Så vad önskar du dig i födelsedags present? Frågar Jenna och sörplar i sig lite milkshake.
Jo jag önskar mig ett rött schabrak, beiga ridbyxor bruna ridstövlar och ett reflexländtäcke eller en ryckborste då min ena är borta, säger jag och skrattar lite.
Okej grymt, säger Jenna när hon skrivit ner allt på sin mobil.
Vi sitter och snackar länge om massa olika grejer. Om att Jenna har hittat ett vinter ridläger som hon försöker få med oss på.
Jaha när är det då? Frågar Vendela.
26 december till 30 december,säger Jenna.
Vart? Frågar Vendela.
I norra alberta väldigt nära northwest territories, säger Jenna.
Pris? Frågar Vendela.
2400 kr per person. Är ni på? Frågar Jenna och kollar på oss. Hon biter sig lite i läppen medan hon ser på oss med sina hundögon.
Okej jag är på ska bara fråga mamma men hon tycker säkert det är okej, säger Vendela.
Snälla Amber, säger Jenna.
Såklart jag hänger på! Räkna med mig, säger jag och skrattar.
Grymt, säger Vemdela och ler. Min mobil surrar till och det är en Snap från Ty.
Jag tar upp mobilen och klickar på Snapen.
Oo en Snap från Ty, säger Vendela och retas lite.
Omg ni har 56 snapdagar! Säger Jenna.
Och, säger jag och ler.
Vi vet att du gillar honom lite, och det är inget fel med de för han ser ju rätt bra ut och är snäll oså men ni asså, ni passar som handen i handsken, Säger Vendela.
Lägg av vi är bara bra vänner. En kille och en tjej kan vara vänner utan att behöva vara kära i varann, säger jag.
Jenna titter på Vendela och de båda himlar med ögonen.
Envisa unge, säger Vendela.
På Ty's Snap är det iallafall en bild på en häst. Jag håller upp mobilen i luften och Jenna och Vendela hoppar in i bakgrunden. Jag tar ett kort sparar det och skickar till Ty.
Efter 2 timmar av pratande är det dags att åka hem. Klockan 4 kommer jag hem. Jag springer upp till huset. Mamma verkar inte vara hemma men Lou och hennes kille Scott verkar vara hemma.
Hej, ropar jag.
Hej Amber ! Ropar Lou tillbaka.
Lou och Scott sitter i köket med våran laptop framför sig.
Mamma vill att du ska longera Fix, säger Lou.
Okej men vart är hon då? Frågar jag.
Hon är på uteritt på Charm, säger Lou.
Okej, säger jag.
Jag springer upp på mitt rum och tar på mig mina stallkläder vilket inkluderar skjorta, jeans, bälte, cowboy boots och en hatt. Jag sätter även på mig min svarta regn och vid jacka eftersom det fortfarande regnar mycket. Jag går in i stallet och hämtar ett grimskaft och går sedan bort till ponny hagen. Fix är en b-ponny med mycket bra kapacitet i dressyr. Ändå går han i knatte gruppen då han är så snäll. Fix står och betar med sitt orangea täcke och grimma på. Jag knäpper fast ett brunt grimskaft i grimman och leder ut honom från hagen. Det plaskar runt mina skor och Fix's hovar när vi går på den leriga stigen tillbaka till stallet. Fix trippar och försöker springa iväg med mig ett par gånger man jag håller stadigt i. När vi kommer in i stallet tar jag av hans täcke och borstar igenom honom och kratsar hans hovar lite snabbt innan jag hämtar hans träns och longerlina. Jag plockar av tyglarna på hans träns och sen tränsar jag honnom. Eftersom jag ska longera honnom så sätter jag på longer linan. Jag leder ut honom till roundpennen. Jag låter fix skritta ett par varv runt mig först innan jag ber honom att trava. Fix tar små korta travsteg. När jag efter en halvtimma longerat klart honom leder jag runt honom några varv I roundpennen innan. Jag tar in honom till spol spiltan och spolar av hans ben för dom är leriga. Jag torkar dom noggrant med en handduk och sedan borstar jag honom nogrant.
YOU ARE READING
The cowgirl and her little Paint ponie
AdventureDenna boken kan vara lite svår att förstå i början eftersom detta är den andra boken, men jag tycker att den första blev dålig. Men dom hänger inte ihop så jätte mycket. Amber har förlorat sin älskade häst men nu har hon en ny ponny som hon kommer...