BAB DUA:CARI FON MUHAMMAD

759 27 0
                                    

Ketika bangun dari duduk, MUHAMMAD tak perasan yg dompet dia jatuh. MUHAMMAD terus jalan tanpa periksa.

Seorang perempuan perasan yg dompetnye jatuh lalu memanggil2nye namun MUHAMMAD buat tak layan.

Ketika MUHAMMAD pegi perempuan tu masih memanggil2nye namun MUHAMMAD masih buat tak layan.

"apahal perempuan tu memekak dari tadi...pakcik2 dari tadi"kata SHAM.

"entah aku rase pakcik dia hilang..tu sebab terjerit2 cm orang gila pakcik2"kata MUHAMMAD.

HAIDIL anggok tanda setuju.

MUHAMMAD, SHAM dan HAIDIL pegi ke parking kereta untuk pulang.

HAIDIL mula startkn enjin kereta. Ketika ni MUHAMMAD ingin menelefon papanye namun dia tak jumpa dompetnye.

"haidil...berhenti jab"arah MUHAMMAD.

MUHAMMAD masih tercari2 dompetnye namun tak jumpa.

"apahal choi?"tanye HAIDIL dan SHAM.

"dompet aku...mane dompet aku?"tanye MUHAMMAD masih tercari2.

"dompet...dompet ko kt ko lh...mane ade kt kitaorang" jawab SHAM.

"adui..dhlh ade fon aku dalam dompet tu"kata MUHAMMAD.

"fon?...yg ko pegi letak fon dalam dompet tu apahal" tanye HAIDIL.

"dh style aku...nk buat cm mane"jawab MUHAMMAD.

"dh tu nk buat cm mane ni?" tanye SHAM.

"sham...ko call fon aku...aku pasti mesti ade orang angkat...aku rase dompet aku terjatuh mase kita makan kt kfc lh"kata MUHAMMAD.

"ok"kata SHAM lalu call fon MUHAMMAD.

(ketika ni lh [tetiba dompet tu bergetar] )

"ade orang jawab tak?"tanye MUHAMMAD.

"xde pun"jawab SHAM. Tetiba fon SHAM mati.

(ketika ni lh [belum sempat jawab panggilan dh putus] )

"alamak!"kata SHAM.

"apahal sham? ade orang jawab ke?"tanye MUHAMMAD.

SHAM telan air liur.

'adui cm mane aku nk cakap kt achoi ni' tanye SHAM dalam hati.

"choi"panggil SHAM.

"apahal?"tanye MUHAMMAD.

"fon aku dh mati"jawab SHAM.

"ape! eee...ko ni kn! tak boleh haraplh!"marah MUHAMMAD lalu ketuk kepala SHAM.

"adui!"kata SHAM.

"haidil..ko cuba call fon aku" arah MUHAMMAD.

"sori choi...fon aku xde kredit"kata HAIDIL.

"ko pun same tak boleh harap!"marah MUHAMMAD lalu ketuk kepala HAIDIL.

"keluar dari kereta sekarang...jom kita cari dompet ngan fon aku...aku pasti dompet ngan fon aku masih ade kt kfc tu"kata MUHAMMAD.

"ok"kata SHAM dan HAIDIL.

Ketika MUHAMMAD, SHAM dan HAIDIL pegi semula ke kedai kfc, NURUL, SYAH, AM, NAZ dan JAN sudah keluar dari mall tu menuju ke bus stop.

Sampai di kedai kfc, MUHAMMAD, SHAM dan HAIDIL mula cari dompet dan fon MUHAMMAD tapi tak jumpa2.

"adui...mane dompet aku ni?!"kata MUHAMMAD.

"ko pasti ke terjatuh kt sini?" tanye SHAM.

"pastilh...ko nampakkn aku bayar kfc guna duit aku dalam dompet...klau bukan dompet tak mungkin aku guna duit korang"jawab MUHAMMAD.

HAIDIL anggok tanda betul.

Tetiba orang lelaki menegur MUHAMMAD.

"bang...abang cari ape ni?" tanye lelaki tu.

"cari dompet...ko ade nampak tak dompet aku kt sini?"tanye MUHAMMAD pula.

"ouh ade...tadi masuk abang pegi dompet abang jatuh... kemudian ade seorang perempuan kutip dompet tu...kemudian dia panggil abang tapi abang buat tak xtau je"jawab lelaki tu.

"perempuan?"tanye MUHAMMAD.

"ye bang perempuan yg kutip dompet abang tu...dia ingat nk tinggalkn je dompet tu tapi tadi dalam dompet tu ade fon...fon tu berbunyi... belum sempat jawab dh mati fonnye...jadi perempuan tu bawak sekali dompet ngan fon tu...takut orang yg sama call lagi"jawab lelaki tu.

"ouh yeke...ko tau tak perempuan tu pegi mane?" tanye MUHAMMAD.

"xtau...lepas dia makan ngan kawan2 dia terus pegi"jawab lelaki tu.

"ouh xpelh...terima kasih bagitau"kata MUHAMMAD lalu salam lelaki tu diikuti SHAM dan HAIDIL.

Lelaki tu sambut salam MUHAMMAD lalu berkata "sama2" lalu pegi.

"adui...habis tu kita nk buat ape?"tanye SHAM.

"buat ape lagi cari perempuan tulh"jawab MUHAMMAD.

"masalahnye kita kenal ke wajah perempuan tu...cm mane nk cari klau xtau wajahnye cm mane"kata HAIDIL.

"xpe kita cari dulu...aku rase perempuan masih kt mall ni lagi"kata MUHAMMAD.

"ko rase...klau perempuan tu dh balik cm mane?"tanye SHAM.

"ish ko ni banyak soallh... klau fon ko tak mati...fon ko ade kredit bolehlh kita tau jt mane perempuan tu sekarang"kata MUHAMMAD.

"fon ko?...tak guna ke?"tanye SHAM.

"sham...ko ni dh kenapa... kang tak pasal2 aku tumbuk terabur gigi ko!"marah MUHAMMAD.

SHAM buat muka kesian.

"dh jom kita cari perempuan tu"arah MUHAMMAD.

"ok"kata SHAM dan HAIDIL.

GANGSTER ITU SUAMI AKUWhere stories live. Discover now