Awak dan saya.....

298 7 0
                                    

Bunyi pelajar bercakap,berbisik dan menjerit tidak dihiraukan.Apa yang berada di dalam benak fikiranya seakan akan menguasai dirinya.Perbincanganya bersama ibu dan ayahnya seakan ulang dan ulang sehingga tuan empunya badan tidak tahu bila pengakhiranya.

Bushh..Kelas yang tadi bising dengan bertukar menjadi senyap.bunyi kipas berpusing dapat didengari oleh paincaindera manusia di kelas itu.

"kau ni kenapa.tak puas hati?"jeritku lantang.aku yang duduk di kerusi paling belakang menjerit sekuatnya apabila air itu terkena diriku.

"laa.boleh jawab rupanya.ingatkan bisu tadi.yang kau tercongok macam orang bodoh kat tempat aku tu kenapa.kan dah dapat habuan istimewa dari aku"jawabnya yang hanya seinci dari aku dan dengan selambanya menarik aku dekat dengan dirinya.

Itulah Rayyan,jejaka idaman Malaya.Punya kuasa ke atas dirinya dan hamper seantero Malaysia.berbapakan jutawan tetapi dengan personalitinya yang sering merendah diri membuatkanya salah satu orang yang berpengaruh di sekolah ini.

"Rayyan,kalau ye pon ni tempat kau janganlah kau baling air kat muka aku."ujarku seakan sedih dengan tindakanya.dengan tenaga yang ada sekuat hati aku menolak badanya yang hamper denganku.

"apa kau ingat aku ada bawa baju ganti ke?argggggh.aku tak tau la apa nak cakap denga kau lagi."cakapku lagi tetapi dengan lantang.tidak dapat ku tahan marah apabila mengigatkan bajuku yang basah.

"Mia tak pe kau....."belum sempat Andy merangkap kawan baikku menghabiskan ayatnya,Rayyan dengan pantas menarik tanganku keluar dari kelas.

"Mia,berapa kali daddy dengan mummy,papa dengan mama nak bagitau.walaupun rayyan tu senior kamu,kamu kena hormat dia sebab dia tu suami kamu.Rayyan pun bukan dah mintak maaf ke sebab simbah air kat kamu."ujar mummy merangkap ibu itu dan disertakan dengan anggukan papa.

Itulah ucapan yang sering mummy ucapkan apabila pertelingkan di sekolahku menjadi buah mulut orang.dan disebabkan itulah daddy dan mummy,papa dan mama sering tahu apa yang berlaku di sekolah.dan setiap kali benda ini berlaku setiap kali itu jugaklah aku akan termeneng di sekolah.hari tu dah kena marah hari ni pon sama.haih laa.

"Tak pe lah Mel,salah Rayyan jugak ada ke dia simbah menantu aku dengan air.tak pasal pasal basah budak ni"tenang bicara mama merangkap mentuaku dan ibu kepada Rayyan

"Ye la ma,mia mintak maaf.sepatutnya mia tanya kenapa dia simbah air kat mia,bukanya mia jerit dekat muka dia"ujarku perlahan.

"Mia bukan patut mintak maaf kat mummy dengan mama tapi tu orang sebelah kamu tu.orang tu yang penting."terang mummy seakan mengajar aku tentang status lelaki disebelahku.

Perlahan- lahan,mataku mengikut muncung mummy.apabila mataku memandang empunya diri seakan ternampak senyum sinis dan pandangan nakalnya.dengan sengaja dia melingkarkan tanganya di pinggang rampingku.

"I'm sorry."itu saja yang mampu aku katakan.lebih baik aku berdiam diri sebelum aku memarahinya di depan parents kitaorang.tidak sanggup lagi aku menahan telinga mendengar leteran mummy yang tiada penghujungnya.

"It's okay dear.i pon silap so sorry ok."ucapnya romantic dan tanpa teragak agak mencium dahiku.

"Dah berbaik dah.lepas ni daddy,mummy,mama dengan papa tak nak tengok korang bergaduh.gaduh tu elok tapi sikit sikit je la"sampuk papa dengan senyum lebar di bibir.

"Mia,saya tahu awak tak bahagia sebab tu awak selalu gaduh dengan Rayyan.saya sanggup tunggu awak.lepas awak bercerai dengan dia kita kawinye,sayang"bicara Andy mebuatkan aku kaku tidak bergerak.

Tujuan aku ke sini di atas permintaan Andy.katanya ada hal penting yang hendak dibicarakanya.patutlah sejak dia tahu pasal perkahwinan aku perangainya seakan berubah.tidakku duga,andy punya perasaan terhadapku.patutlah selama ini apabila orang mengusik kami dia tidak marah malah senyum kerana ini sebabnya.

"Andy,awak tahukan saya isteri dia.jangan buat macam ni andy.awak punya harta,rupa,gaya so please jangan sia siakan hati awak.tolonglah jaga dan simpan hati awak untuk orang yang sepatutnya.saya bukan orangnya"ujarku tenang agar andy tidak marah dengan penolakanku.

"arggh.aku dah agak mesti laki tu punya kerjakan.mesti dia siap tulis ayat berbaris baris suruh kau reject akukan.bodoh...bodoh..bodoh.hahahahah"tengking andy.

"Tak dia tak tahu tolong laa jangan libatkan dia.dia tak tau apa apa pon."terangku dalam nada ketakutan.Andy punya sifat yang setiap yang dia ingini pasti akan dia dapat walau bagaimana pon caranya.

"kenapa ha,kenapa kau nak bela dia sebab kau tau yang aku akan bunuh dia untuk dapatkan kau kan?tak pe aku takkan guna cara kejam sayang.jagan risau dan lepastu kita akan hidup bahagia"ujar Andy perlahan sambil menarik aku ke pangkuanya.

Aku segera menolak badanya,walaupun aku kasar pada rayyan itu tak bermakna aku tidak cintakanya cuma ego.ego yang telah berjaya menguasiku.setiap tolakanku dibalas dengan ciuman di mukakku.

Bangg.

Bunyi tembakan menyentak jantungku.bau hanyir dan pergerakan lemah andy membuatkan otakku memproses bahawa ada orang telah menembak andy.yang menjadi persoalanya kenapa dan mengapa.sempat ku lihat andy memegang mukaku dan berkata dia cintakanku sambil tersenyum sebelum mataku perlahan lahan tertutup.

"sayang,mia dah bangun.isteri abang dah bangun"suara itu,suara yang amat kukenali.dimana aku dan mengapa aku disini.mataku perlahan lahan terbuka.otakku memproses wajah wajah yang berada di hadapanku.mummy,daddy,mama dan papa serta wajah tampan suamikku.

"alhamdullilah,anak mama dah bangun.alhamdullilah syukur ya allah."kata mama sambil teresak esak dan memelukku erat.

"kenapa ni,apa dah jadi.kenapa rayyan,kenapa saya kat sini dan...d-dan a-a-ndy dia dah..."tidak dapatku sambung ayat yang bakal membuatku menangis.

"shhh.sayang saya kat sini nanti saya terangkan okay.tapi tak mau nangis nagis my baby kan comel kalau senyum"bicara romantic rayyan menyapa cuping telingaku.

"semua boleh keluartak,rayyan nak spend masa dengan mia.besok datang melawat boleh"ucap rayyan dengan muka comelnya membuat seisi bilik tertawa.mereka balas dengan anggukan.

"Sayang,ingat siapa tu abang balik pon tak perasaan"ucap siapa lagi kalau bukan suami yang tercinta,rayyan.

"Tak ingat siapa,siapa tapi teringat cerita 2 tahun lepas"ucapku pada rayyan dengan disertakan ciuman di pipi gebunya.

"Kenapa masih sedih lagi ke pasal andy.abang mintak maaf waktu tu memang abang tak boleh buat apa apa sebab pihak polis kata andy amat berbahaya dan amat licik.sebab tu polis terpaksa melepaskan tembakan"ujar rayyan seakan memberitahu bahawa dia tak bersalah.

"abang,benda tu dah lepas.Cuma mia masih tak percaya yang andy tu jual dadah.mungkin sebab tu dia kaya walaupun bapa dia tak bagi duit sebab perangai dia.baru sekarang mia faham kenapa bapa dia suruh mia jauhkan diri dari andy"ujarku tenang sambil memeluk suamiku.

Rupanya persoalan yang bermain di kepalaku pada malam aku terjaga dari lenaku terjawab.andy ditembak oleh pihak polis kerana dia adalah ketua kongsi gelap yang merbahaya.mereka sudah merancang berbulan bulan lamanya apabila mereka tahu andy akan menyerah diri tetapi dengan aku ditanganya.dia juga ingin aku mati pabila dia mengetahui bahawa pihak polis ingin menembaknya kerana dia tidak mahu aku bersam rayyan.

"dahlah mia,apa kata kita tutup cerita.dah malam ni lepastu dah lah sejuk pastu malam jumaat pulak tu"ucap rayyan tertahan tahan.

Aku hamper tergelak melihat raut wajahnya.aku mengangguk dengan perlahan dan dengan pantas dia mengangatku.sebelum menutup lampu rayyan sempat berbisik memberitahuku "i love you".

Dengan mata yang tertutup aku juga menyatakan yang aku juga mencintainya.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Oct 06, 2013 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Awak dan saya.....Where stories live. Discover now