Surprise

15 1 13
                                    

Surprise

Hari ini hari lahir suami kesayangan ku Muhammad Fauzan Ahmad Bin Jamaluddin Said yang ke-28 tahun setelah 3 tahun berkahwin dengan ku Nurul Naswati Binti Muhammad.Aku membuat keputusan untuk membuat kejutan untuk hari lahirnya dengan bantuan rakan lama ku Ainun yang akan diadakan di rumah ibu mertua ku.

"Eh,Ainun thanks tau sebab tolong aku hari ni"

"Takde ape lah,aku tolong kau sebab kau kawan aku"

"Kau memang terbaiklah"

"Well..akukan memang baik"

"Eleh baru puji sikit,eh,kejap kau tak jemput pakwe kau ke?"

"Tak dia buzy katanya"

"Ouh..nanti kirim salam dekat dia eh."

"Ok,no hal lah"

Perbualan kami tamat di situ setelah aku menerima kiriman text dari Fauzan.

Sayang abang balik lewat sikit hari ni,sebab ibu nak jumpa abang.Nanti kalau sayang mengantuk sayang jangan tunggu abang tau sayang tido dulu,kesian dekat sayang mesti penat.
-Husband-

Aku tersenyum membaca kiriman text tersebut.

"Ehem..suami ke?"
Ainun bertanyakan kepada ku dengan nada gurauan

"Ye la sape lagikan ni je satu-satunya suami aku dan lelaki pertama yang mencuri hati aku"

"Ye la"

Kami mematikan perbualan dan sambung menghias rumah.

8.00pm

Kami semua membuat sedikit persiapan untuk sentuhan terakhir.Bunyi kereta terdengar jelas.Ainun menutup lampu dan semua orang senyap menunggu Fauzi masuk kedalam rumah.

"Assalamualaikum."

Fauzi masuk kedalam rumah.

"Ibu? Mana semua orang ni?"

Fauzi membuka lampu dan semua orang menjerit.

"Surprise!!"

Fauzi kelihatan tergamam.Aku tersenyum melihat reaksi suami kesayangan ku ini dari dahulu lagi dia masih kelihatan comel dengan reaksinya.Tetapi satu suara mematikan senyuman ku.

"Eh!"

Ainun kelihatan terkejut dan terus berlari ke arah suami ku.kata-katanya tidak jelas tetapi satu perkataan yang membuatkan aku terkejut dan tidak mempercayai telinga ku.

"Biy buat apa dekat sini?"

Ainun bertanyakan kepada suami ku.

"Biy?"

Aku berjalan dengan langkah yang lemah dan bertanyakan kepada Ainun.

"Ni ke pakwe kau yang kau selalu cerita tu?"

"Ha ah,aku tak tau pulak yang dia ni adik beradik dengan suami kau."

"Kau tahukan dia dah beristeri?"

"Ish kau ni"

Ainun menarik tangan ku.

"Aku tahu dia dah beristeri tapi aku sayang kan dia lah.Lelakikan boleh kawin empat,dia sendiri cakap dia tak berapa suka masakan isteri dia."

"Habis tu macam mana pulak dengan isteri dia?"
Aku menggenggam tangan ku menahan marah

"Aku tak kisah pasal isteri dia,terpulanglah kalau dia nak ceraikan isteri dia."

Aku serta merta menampar muka Ainun.

"Apa kau ni?!"

Ainun menjerit dengan tidak percaya.

Surprise [Oneshot]Where stories live. Discover now