2. Op zolder

60 7 9
                                    

Sara, Point of view

Peter deed de deur van de zolder open. Ik zag de deur krakend open gaan... Het is een oude en stoffige kamer met overal spinnenwebben en vleermuizen aan het dak. Er lopen ook allemaal muizen en ratten. Er stonden ook allemaal verhuisdozen. Heel veel met boeken, die een dik laagje stof op zich hadden. We pakte allemaal een boek en keken erin. Ik vond een boek met oude verhalen en legendes, horror-editie. Sint... Bloody Mary..., allemaal verhalen die ik al ken. Ik las de inhoudsopgave verder. Hmm, de titels die ik niet ken klinken wel grappig, maar ook eng tegelijkertijd. We namen een paar leuke boeken mee naar beneden en lieten ze aan onze ouders zien. En hoe reageerde ze... Naar bed! De eerste nacht in dit huis, spannend! We zaten nog heel lang door te kletsen, totdat we in slaap vielen.

---De volgende morgen ---

Point of view, Sam

Ik werd wakker en zag iedereen slapen. Ik ben wel vaker als eerste wakker. Wat ga ik doen... Ik liep naar beneden en pakte mijn vaders telefoon en ging een spelletje doen. Zijn wachtwoord weet ik; 7814. Even kijken, welk spel... Color Switch is wel een leuk spelletje

5 minuten later kwam Roos naar beneden. Ik vroeg of ze een broodje met pindakaas voor me kon smeren. Ze maakte 2 boterhammen klaar. Één voor haar en één voor mij. Na ons ontbijt liepen we naar boven. We gingen een grap uithalen met Lis. Roos pakte haar telefoon en ging naar instellingen, taal en regio. Ze zette hem op het Grieks! Allemaal gekke tekens. We legde hem stiekem terug. Peter werd wakker! Ik sprong op zijn bed en probeerde op zijn buik te zitten. Hij duwde me van het bed af. Ik stond lachend op. Nu is hij denk ik wel wakker... Roos, Peter en ik gingen naar beneden.

Peter, Point of view

Na mijn ontbijt bekeken we de boeken die we van de zolder mee hebben genomen. De boeken van Lis en Sara vielen meteen op! Lis heeft een boek dat lijkt op een Harry Potter boek, en Sara een boek met oude verhalen & legendes... de horror-editie... GAAF!!! Die ga ik lezen. Ik keek naar de eerste paar bladzijdes... WOW?!?! Dat zijn veel verhalen! 77 hoofdstukken, met elk hoofdstuk een ander verhaal. Hoe moet ik hieruit een verhaal kiezen. Ik doe gewoon met mijn ogen dicht, mijn vinger op de bladzijde, en welke ik aantik ga ik lezen. Ik deed mijn ogen open en keek wat ik ging lezen. De Gruwel... ken ik niet. Bladzijde 83. Ik vroeg aan Roos of zij wist wat de Gruwel is. Ze wist het ook niet. Ik las het verhaal door.

De Gruwel!

Dit is geen legende, het is namelijk echt gebeurt! In het dorpje Saint-Hubert leefde iedereen een gelukkig leventje. Totdat iemand een boek vond. Een boek waar allemaal informatie stond over de Gruwel. Marleen Rooclif vond dit een heel interessant boek en besloot om de Gruwel op te roepen. Ze zong een lied, en het werkte. Ze heeft iedereen in het dorp uitgemoord, van de hotelmanager tot de oppasser. Niemand wist nog raad, behalve 2 mensen. Zij zijn erachter gekomen hoe je de Gruwel verslaat. 3 stappen. Stap 1: peper, daar kan de Gruwel echt niet tegen, als dit zijn huid raakt verbrand het helemaal weg. Stap 2: tomatensoep. Als de Gruwel dit ruikt kan hij nergens anders meer aan denken. Alleen maar aan tomatensoep eten!!! Stap 3: maak tomatensoep met veel peper. De burgemeester vond het een goed idee, maar het plan liep anders dan gehoopt. Ze viel er namelijk in en de Gruwel at haar op, in plaats van de peper. Uiteindelijk hebben de slager en de bakker, Marleen en de Gruwel verslagen. Toen ze bij een stad aankwamen om dit te vertellen, geloofde niemand ze! Maar de mensen die dit wel geloven, zijn de slimste mensen op aarde.

Door: Iris Jonkman en Milan Black

Gaaf verhaal! Ik ga een andere keer wel een ander verhaal lezen. Ondertussen was iedereen in het huis al wakker geworden. Sara en Roos waren hyper, Lis was chagrijnig en de ouders irritant. Vandaag gingen we met z'n allen naar de winkelstraat... Best wel saai. Na een half uur in de taxi gezeten waren we er. Het winkelcentrum is groot!!!! Er liepen ook allemaal verschillende soorten mensen, maar vooral gezinnen. Na een paar modezaken voor mijn moeder en die van Lis, gingen we naar een school op zoek. Oh, nee... We moesten ook nog naar een Engelse school om de taal te leren. Ik kan niet heel goed Engels, maar ik probeer het. Hello, i'm Peter and i am 15 years old. Dat vind ik genoeg Engels. Ik kon kiezen uit drie scholen. Rosewood Day, Whitehouse en Mother's. Geen van alle spreekt mij veel aan, maar als ik een moet kiezen, kies ik toch voor Whitehouse. Sam, Roos en Sara gaan naar een basisschool, en Lis gaat met mij mee naar Whitehouse. De scholen beginnen over 1 week. Zucht... Dan heb ik maar 3 weken vakantie gehad.

Nadat we thuis aankwamen hebben we alle kaartjes van de kleding afgeknipt en zijn we op het internet gaan kijken of er ergens een zwembad in de buurt is. Na 10 minuten zoeken, zagen we groot buitenzwembad met meer dan 6 glijbanen. Eenmaal aangekomen en omgekleed, sprongen we er meteen in. Stoeiend zwommen we naar een glijbaan. De grootste van het hele bad. Sam bleef beneden staan, want hij durfde niet, maar ik zat al in de kuip. Na 3 meter ging de glijbaan steil naar beneden. AAAAAH!!!! WAT GAAT IE HARD!!! Toen ik beneden was kon ik weer ademen. Zo hard ging die. Sam stond voor me en zei dat ik hard ging. Sara kwam eraan. Wow, zij gaat hard. Ging ik ook zo hard? Roos kwam daarna. Ze roetsjten naar beneden.

Lis, Point of view

Ik lag op mijn handdoek in de zon. Peter en die andere kinderen zaten te spelen in het water. Was hij maar wat volwassener. En die Roos, die is zo lelijk. Sara kan dan nog wel, maar zij heeft een pukkel op haar voorhoofd. En Sam is gewoon een irritant klein jongetje. Ik keek nog even op mijn telefoon of Max nog een berichtje heeft gestuurd. Jaaa, een selfie!!! Hij is zooooooo knap. Even kijken of iemand anders nog een berichtje heeft gestuurd. Hmmm, een nummer dat ik niet ken... I'm back! Wat?! Waarom I'm back.... Ik snap het niet

De Gruwel 2Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu