2 ~ Der hvor alle kjenner alle

11 2 0
                                    

Jeg og Max går i retning av kontoret til rektor og møter på et smilende fjes som leder meg mot kontoret. Sekretæren Maria viser meg veien og ønsker meg velkommen og lykke til. Jeg smiler tilbake. Rektor, Mrs. Winter smiler bredt til oss i det hun leter i skuffen sin etter timeplanen min. I et lite øyeblikk lurer jeg på om det faktisk er ekte eller om hun overbeviser seg selv hver eneste dag om late som om at hun virkelig liker dette, overbevise seg selv om at hun liker jobben sin.

Hun gir oss hver vår timeplan, skapnummer og kode for å så sende oss mot klasserommet. Til å starte med føltes det betryggende å ikke være alene om dette, men å ha med meg Max på dette. Men det endret seg fort da vi havnet i hver vår klasse. Jeg gir Max en klem og ønsker egentlig ikke å slippe da han trekker seg unna. "Lykke til søs" sier han og gir meg et nervøst smil. "Lykke til bro" sier jeg og smiler det samme nervøse smilet tilbake. Jeg går mot klasserommet med skjelvende hender. Hadde aldri trodd jeg skulle bli så nervøs for noe så teit som dette. Det er bare en ny skole liksom, jeg skal jo ikke i et avhør.

Jeg banker på og åpner døren og trer sakte inn i rommet. "Hei, du må være den nye eleven" sier læreren og kommer mot meg. Håret hennes er blond og kortklipt. Det rekker til skuldrene hennes. De sorte brillene former ansiktet og hun smiler mot meg. Hun presenterer seg som Mrs. Roosefelt. "Presenter seg selv for klassen" sier hun og setter seg ned igjen ved kateteret.

"Jeg heter Emma, er 16 år og spiller håndball" sier jeg og puster lettet ut når jeg er ferdig med å prate. "Flott. Noen spørsmål?" Spør hun og vender seg mot klassen. En gutt med kort, sort hår og mørke øyne rekker opp hånda. "Michael" sier hun og nikker mot gutten. "Er du jomfru?" Spør han og ser mot meg. Blikkene våres møtes. Rett før jeg skal til å si noe avbryter læreren meg. "Det var unødvendig Michael" sier hun strengt og gir han et surt blikk. Han hever hendene i luften for å utrykke at han gir seg. "Noen andre?" Ingen andre bryr seg nok. "Sett deg ned ved Aaron på tredje rad" sier hun og begynner med undervisningen. Jeg tar opp bøkene jeg fant i skapet mitt og blar opp på siden som står skrevet opp på tavla. Jeg tar notater ettersom jeg får med meg noe nytt. Å begynne midt i året på en ny videregående skole hvor alle kjenner alle er ikke spesielt hyggelig. Jeg er redd dette vil bli akkurat som forrige gang.

*

Jeg stiller meg i kantinekøen og gir kantinedama pengene mine og mottar maten. Jeg speider blikket rundt i kantina. På et bord sitter de jeg har fått intrykk av at er de populære jentene, på det andre de populære guttene og så fem andre bord med helt vanlige elever. Jeg vender kursen mot et av bordene hvor det sitter to jenter og to gutter. "Ehh.. Kan jeg sitte her?" Spør jeg forsiktig og håper at de vil si at det er greit. Jeg ser nervøst ned mot skoene mine. "Jaja, bare sett deg" sier hun ene og tar en stor bit av baguetten sin. Jeg setter meg ned ved siden av hun som sa det var greit og gutten som sitter ved siden av henne.

"Du er hun nye jenta, er du ikke?" Spør hun.

"Ja, det er riktig" Responderer jeg.

"Emma, ikke sant?" Spør hun, jeg nikker til svar.

"Norah" sier hun og rekker meg hånden. "Dette er Olivia," hun peker på jenta ovenfor ved bordet og hun smiler til meg. "Dette er Caleb," hun viser til gutten ved siden av meg. Han nikker til meg og jeg smiler tilbake. "Og til slutt, Noel" sier hun og jeg smiler. De fortsetter samtalen om en eller annen homecoming som nærmer seg og jeg stiller ivrig spørsmål. På den forrige skolen hadde vi aldri slike skolefester.

Kanskje det viser seg at dette skoleåret faktisk blir bra.

*

A/N:
Hei igjen, jeg tenkte at siden jeg uansett hadde denne delen liggendes så kunne jeg like godt poste den. Jeg håper dere likte den, og så håper jeg på litt tilbakemelding fra dere på det jeg skriver. Tar i mot både positiv og negativ kritikk bare så dere vet det:) Jeg håper dere alle har og får en flott dag.

Vote & Comment for mer!:)

Kleem:)

My new chapterWhere stories live. Discover now