PARTEA 1
intrebarea unei eleve:
- Cum sa procedezi si care ar trebui sa fie atitudi-
nea daca nu vrei sa faci ceva, dar esti obligat?"
- Deseori sunt intrebat care este deosebirea dintre man-
drie si trufie? Comportamentul omului mandru ii apara
sufletul. Comportamentul omului trufas ii umileste pe altii.
Comunicarea cu oamenii este un compromis. Pentru a-1
intelege pe cel de alaturi trebuie sa-ti lezezi intr-o masura
oarecare interesele personale. Daca ne sunt lezate doar
dorintele noastre sau ambitiile, putem sa ne supunem unui
alt om. Daca suntem obligati sa savarsim o fapta imorala
care omoara iubirea din suflet, trebuie sa ripostam. Daca, de
exemplu, prietenii il invita pe un baiat sa joace fotbal iar
acesta nu vrea, este admisibil ca acesta sa se invinga pe sine
de dragul intereselor majoritatii, dar daca acestia il obliga sa omoare o pisica sau sa fure de dragul distractiei trebuie sa se opuna. Daca nu vom apara iubirea din suflet chiar printr-un comportament exterior destul de dur, vom deveni in interiorul nostru robii altora si va suferi sufletul nostru, sanatatea noastra si soarta noastra. Hristos I-a alungat din templu pe cei care faceau comert, si a facut acest lucru pentru salvarea sufletului. Divinul din om nu trebuie sa se contopeasca cu viata, constiinta si dorintele lui si atunci el va simti deosebirea dintre umilinta trupului, umilinta sufle-tului si umilinta divinului si nu va deveni un rob care ii uraste pe toti sau un stapan care ii umileste si-i dispretuieste pe toti. De aceea, in cazul oricarei umilinte este important sa pastram Divinul in sufletul nostru. Nu va inraiti dar, in acelasi timp, nu permiteti sa vi se distruga moralitatea.
Cum sa procedam ca sa scapam de frica de inal-
time? Aproape ca imi pierd cunostinta daca imi ima-
ginez doar marginea acoperisului pe care as sta. Frica
progreseaza.
Frica de inaltime este frica pentru viata si pentru
viitor. Problemele sexuale ies la suprafata constiintei noas-
tre sub forma de frica, suparare, gelozie. Daca nu stim sa-1
iubim pe cel de langa noi, adica iubirea noastra este deter-
minata de conditii, cerinte iar ulterior de suparari, gelozie,
condamnare, atunci acestea intensifica atasamentul nostru
de bazele vietii: instinctul sexual, omul iubit, copiii, fami- lia. Cu cat mai mult reprimam iubirea din suflet cu atat mai putina energie avem si cu atat mai mult creste dependenta de lumea inconjuratoare. Creste, totodata, si frica de a pier-de ceva din toate astea.
Asemenea oameni se tem de inaltime, singuratate, intu-neric, la vederea sangelui pot sa-si piarda cunostinta. Multi dintre ei devin vegetarieni fiindca, din punct de vedere psi-hologic, nu pot sa suporte moartea animalului. Moartea rudelor si a oamenilor apropiati poate fi pentru ei un stres de neinvins, deoarece punctul de reper din subconstientul lor este stramutat de la iubirea Divina la iubirea umana. Care este iesirea din aceasta situatie? in primul rand sa ne invatam sa iubim. Daca v-a suparat persoana iubita, conti-nuati sa-1 iubiti ca pe un frate. Daca nu puteti, iubiti-1 ca pe un fiu. Daca nu reusiti, iubiti-1 ca pe un parinte. Aceasta va va ajuta sa va pastrati legatura cu Dumnezeu. Apoi sa va indepartati de fericirea umana. Trebuie sa te indepartezi in interior de omul cel mai apropiat, fiindca unitatea totala poate fi doar cu Creatorul. Sufleteste, nu trebuie sa te ata-sezi de nimic. inca ceva. Dependenta noastra este intensifi-cata si de hrana. De aceea abtinerea periodica de la mancare ajuta sufletul sa reduca din atasamentul sau fata de lume. Consumatorul este dependent iar cel care daruieste este liber. Cu cat mai mult daruim (nu este obligatoriu sa daruim bani, ci caldura sufleteasca, atentie, grija fata de cineva) cu atat mai mult creste energia noastra si cu atat mai mica este dependenta noastra fata de lume. Regulile sunt simple - sa le respectam.