Elins perspektiv
Det är måndag och andra veckan på sommarlovet.
Jag sitter på ett glasscafé med Isabella, min bästa kompis som jag känt sedan dagis. Vi är relativt lika. Samma svarta, långa hår och likadana klarblåa ögon. Hon tittar på mig med sina blåaögon.
- Vill du dra hem till mig sedan och bada? frågar hon.
- Kan inte, måsta packa fler flyttkartonger, säger jag besvärat.Det är verkligen supertråkigt att behöva packa en massa på sommarlovet.
- Juste, säger Isabella och tittar ner på sin nästan färdigätna glass.Det var bara bestämt att vi skulle flytta till Värmland. Det gick så snabbt. Pappa har fått ett jobb där och han tackade ja direkt. Han och mamma brukar säga att vi skulle få det "bra" där och locka med att vi ska bo i en stor villa med två våningar och pool.
Men jag är nöjd med våran trea här i Söder. Jag har bra kompisar och en väldigt bra och rolig skola. Eller bra rolig för att vara en skola. Skola är väl aldrig roligt.
•Dagen innan flytten•
- Var är mina solglasögon? frågar jag.
- Inte vet jag, du kanske har packat ner dom, svarar mamma.
- Näe, säger jag.
Klockan är nio på kvällen och det är dagen innan flytten. Mamma och pappa springer runt och stressar som två galningar.
Jag ligger och kollar instagram. Alla har så roliga sommarlov medan jag måste ligga här och lyssna till mina föräldrars stressade rop.
Vi har packat ner soffan så vi har en madrass som soffa. Det är samma madrass som alla tre sover på.
Jag vänder på kudden för att få den kalla sidan. Det är verkligen varmt här.
- Det är så varmt, klagar jag.
- Tänk i Kil när vi har en pool och bara kan bada när vi vill.
Jag suckar högljudt. Plötsligt så känns ögonlocken tunga och jag bestämmer mig för att blunda i någon minut.Jag vaknar av höga snarkningar. Det är kvavt i rummet. Jag trycker på hemknappen på min mobil och den visar 03:09. Det är hyfsat ljust så jag går upp och sätter mig i köket. Först då känner jag hur hungrig jag är. Jag räknar timmarna för hur länge sedan det var jag åt. Senaste var middag klockan 6 igår.
Jag brer en macka och häller upp det sista av ett mjölkpaket. Mjölken är sur så jag häller ut den i vasken.
Jag tittar ut genom fönstret och sedan så somnar jag.
~
Det var det första kapitlet! Rätt tråkigt men det blir roligare senare i boken💎
Hejdå!!!🐙💘
YOU ARE READING
Psycho
HorrorMina händer var våta av svett och kniven som jag höll i höll på att glida ur greppet. Jag svalde hårt och fortsatte med projektet. Det handlar om Elin, en glad fjortonåring som flyttar från Södermalm till Kil i Värmland. Underliga saker händer och E...