Cuaca pada pagi ini agak cerah dan berkabus.sesekali terdengar kicauan burung di luar tingkap.sungguh merdu bunyinya.bayu angin lembut menerpa masuk melalui celah tingkap yang terbuka itu.
"Aisya bangun aisya pukul berapa kamu nak bangun ni.mimpi tak habis2 lagi ke? .malulah anak dara tidur lama sangat.jam dah pukul 8:00 tu.kamu kerja ke tak hari ni? mak dah sediakan sarapan ni nanti turun tau!".panjang emakku membebel.Puan Saerah terus berlalu ke ruang tamu untuk mendapatkan. ayahku yang sedang membaca newspaper harian Metro. "Alamak dah lewat ni,habislah aku kalau kena pecat nanti.kelam kabut aisya bangun mengemas-ngemas katilnya itu.mimpi punya pasal semua jadi macam ni rungutnya di dalam hati.eh,baru aku ingat hari ni kan hari minggu, ishh apalah aku ni".aisya menggaru kepalanya yang tidak gatal.dia tersengih sendiri.Tiba2 telefonnya berdering lagu amira othman-hati2 "lihat pada indah bulan bintang namun hilang bila tiba siang" mendayu2 lyric lagunya,sungguh menenangkan.di telefon bimbitnya tertera nama Evelyn.bestfriend Aisha berbangsa cina. "Si amoi ni rupanya ingatkan siapa tadi",bebel Aisha.ye kenapa Eve? ada something awak nak cakap ke?. "Hmmm,Sebenarnya saya nak ajak awak outing ni. jangan risau saya belanja.camna setuju tak? ",soal Eve. "Ok !kita jumpa nanti.telefon dimatikan.Aisha bersiap2 dengan baju lengan panjang berbunga2&seluar Jean denim.tudung pula ala uqasha senrose nampak manis dan cantik sekali. "Amboi pakai cantik2 nak ke mana ni? Soal puan Saerah sambil menjeling ke arah anak tunggalnya.
"Nak keluar jalan2 sekejap dengan Eve",kata Aisha.
"Sebelum tu kita bersarapan dulu nanti ayah hantarkan kamu",kata Encik ahmad kepada anaknya.
"Eh,takpalah ayah bukan jauh pun Aisya boleh naik teksi,susahkan ayah je nanti",gumam Aisya.
Encik Ahmad hanya tersenyum.dia akur dengan kehendak anaknya.dia sedar anak perempuannya itu sudah matang.umurnya menjangkau 23 tahun.dia lah satu-satunya yang boleh diharap.
"Mak,ayah Aisya pergi dulu ye asalamualaikum",Sahut Aisya.
"Waalaikumsalam hati2 ye ",kata Puan Saerah.
YOU ARE READING
The Boy
Short StorySenyuman yang tak lekang dari bibirnya ,hadir dari wajahnya yang tenang .Namun di sebalik semua itu tiada siapa tau kesedihan yang tersimpan di dalam hatinya