DOA KU { 1 }

89 0 0
                                    

Allah Maha Mengetahui, Maha Mendengar, Maha Bijaksana. Allah adalah Pencipta dan Pengatur langit, bumi dan apa yang ada didalam dan diantaranya. Tiara daya dan upayaku tanpa redha Allah. Allah Maha Pemurah lagi Maha Penyayang, yang Maha Pengasih dan yang abadi. Semua kejadian di langit dan bumi adalah milik Allah, bergantung kpd Allah, dan kembali kpd Allah. Allah yang memiliki Saya dan kepada Dia saya pasti kembali. Segala puji pujian serta kemuliaan hanya untuk Allah.

Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kejahilanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku dan segala hal yang Engkau lebih mengetahui hal itu dari diriku. Ya Allah, ampunilah aku, kesalahan yang kuperbuat tatkala serius mahupun saat bergurau dan ampunilah pula kesalahanku saat aku tidak sengaja mahupun sengaja, ampunilah segala kesalahan yang kulakukan.

Wahai Tuhanku! Ampunkanlah bagiku, dan bagi kedua ibu bapaku, serta bagi sesiapa yang masuk ke rumahku dengan keadaan beriman; dan (ampunkanlah) bagi sekalian orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan (dalam segala zaman); dan janganlah Engkau tambahi orang-orang yang zalim melainkan kebinasaan!

Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan solat dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku.

Ya Allah sesungguhnya saya memohon kepadamu iman yang tidak akan lepas ( murtad), nikmat yg takkan habis dan menyertai Nabi Muhammad SAW di syurga yg plg tinggi selama-lamanya.

Ya Allah, sepertimana Engkau mencantikkan kejadianku. Maka perbaiki pula akhlakku.

Ya Allah, sesungguhnya kami memohon perlindungan-Mu daripada kelemahahan, kemalasan, sifat pengecut, kedekut, nyanyuk dan azab kubur, Ya Allah berikanlah ketakwaan kepadaku dan sucikanlah ia. Kerna Engkaulah sebaik baik Tuhan yg menyucikan, Engkaulah pelindung dan memeliharanya. Ya Allah aku memohon perlindunganMu daripada ilmu yg tidak bermanfaat. Hati yang tidak khusyuk, nafsu yg tidak puas dan doa yang tidak dikabulkan.

Ya Allah berikanlah kepadaku manfaat atas segala yang engkau ajarkan. Dan ajarkanlah kepadaku apa yang memberi manfaat dan tambahkanlah ilmuku. Syukur kepadaMu atas segala perkara. Aku memohon perlindunganMu daripada keadaan ahli neraka.

Ya Allah jadikanlah ku antara kalangan hambaMu yang mendapat bahagian pencapaian yg hebat pada nur yg Engkau kurniakan sebagai hidayah dan rahmat yg engkau kurniakan, dan rezeki yg Engkau sebarkan, dan mudarat yg engkau selamatkan daripada menimpa hamba hambaMu dan bala yg Engkau angkatkan drpd menimpa hamba hambaMu dan fitnah yg Engkau jauhkn daripada menimpa hamba-hambamu, dan keburukan yg Engkau hindarkn daripada menimpa-nimpa hambaMu.

Ya Allah, berikanlah kpd ku suami yg terbaik darii sisi Mu, suami yg juga menjadi sahabatku dlm urusan agama, urusan dunia dan akhirat.

Ya Allah, Anugerahkanlah kepada kami jodoh kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati kami dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yg bertaqwa (QS 25:74)

Ya Allah janganlah engkau tinggalkan aku seorang diri dan Engkau sebaik-baiknya dzat yg mewarisi



DIARI MUSLIM Where stories live. Discover now