Bab 1

260 4 0
                                    

"Kalau Daniel tak jumpa calon menantu mama dalam masa 2 minggu ni,mama akan pergi meminang Atikah anak dato halim".ujar Datin Qaisara dalam nada tegas.
"Apa ni ma? im still younglah ma.Takkan dah nak kahwin kot.Nanti orang fikir lain".kata Daniel Iskandar sambil membuat muka separuh merayu.Daniel berpaling kepada papanya meminta simpati,namun Dato Ezlan hanya tersengih.Masakan dia tidak mengenali isterinya.Kalau itu katanya,itulah yang kena diikutkan.
"Yes!Is masih muda.Tapi kalau dah umur 28 tahun ni masih tak ada girlfriend,nanti nak kahwin macam mana?Kawan Is yang kat luar tu dah berlambak dah kahwin.Nak ada anak dah pun.Is ni calon pun tak ada lagi".bebel Datin Qaisara lagi.Daniel Iskandar hanya mengeluh.

"Emm.Sedapnya bau.Mama masak apa ni?".tanya Nadia Alisya seraya membuka pintu sejuk untuk mengambil jus oren.
"Harini mama masak makanan favourite Nadia".Kata Puan Faridah.
"Wah.Mama ni sweetlah.Ni nak celebrate Nadialahni?".tanya Nadia.
"Haahlah.Nak sambut siapa lagi.Kalau nak tunggu abang kamu tu balik,memang tak pernah bercelebratelah kita,kan?".gurau Puan Faridah.Dua beranak tu ketawa serentak.
Puan Faridah teringat akan anak sulungnya yang bekerja di Kuala Lumpur sebagai Arkitek.Dia faham akan kesibukan anak sulungnya itu.Anak bongsunya pula akan pulang ke Kuala Lumpur pada tengah hari ini.

Tepat pada jam 7:30 pagi,Nadia Alisya bersiap untuk ke butiknya.Bajunya yang sudah siap digosok.Rambut lurusnya disikat sedikit agar tidak kelihatan berserabut.Dia mengunci rumahnya.Rumah banglo yang dibeli olehnya 5 bulan lepas kelihatan baharu lagi.Kereta honda jazznya dipandu ke arah jalan raya.

"Sayang,jom kita ke butik tu sayang.I dengar,design diorang semua meletops.Jom.".ujar Khairani.Daniel Iskandar menjeling tidak sudah.Menyesal pulak dia minta kawannya mencari calon untuknya.Mereka berdua memasuki Butik 'Darsya'.Khairani menjerit sebaik sahaja memasuki butik itu.Dia tidak percaya bahawa dia sudah memasuki butik itu.Maklumlah,butik itu hanya untuk milionare macam Daniel.
Nadia Alisya berjalan menuju ke arah dua pasangan tersebut memandangkan semua pekerjanya sedang sibuk melayan pelanggan.
"Any help?".tanya Nadia.
"Could you please take me these shoes?"tanya Khairani seraya menunjuk ke arah sebuah kasut.Daniel Iskandar hanya menjeling ke arah Khairani.Menggedik sungguh!.
"Encik dan Puan tengok-tengok dahulu.Nanti kalau dah buat keputusan panggil saya".ujar Nadia Alisya sambil berlalu ke kaunter menjawab panggilan telefon.
"Sayang,cantikkan kasut ni?.tanya Khairani seraya berjalan ke sana sini.Tiba tiba seorang budak yang membawa air terlanggar menyebabkan air itu tertumpah terkena baju Khairani.
"What is this!Hei budak!Jalan tu pakai mata!".jerit Khairani.Daniel Iskandar hanya menggeleng laju.Semua pelanggan di kedai itu berpaling ke arahnya.Malunya berlipat kali ganda.Dengan budak pun dia nak cari pasal.Nadia yang terdengar tepikan tersebut terus ke arah pasangan tersebut.
"Ada apa?".tanya Nadia.
"Kau tanya ada apa?Kau sebagai staff,tak boleh bagi budak berlari dalam butik ni.Mana Owner butik ni?Aku nak jumpa".marah Khairani seraya membuat muka garangnya.Semua pekerja butik itu sudah tertunduk.
"Khairani,dahlahtu,sikit je ni kan."pujuk Daniel.
"Saya minta maaf,puan.Owner butik ni pun bagi budak berlari kat sini."ujar Nadia dengan nada yang sabar.
"Eh,kau jangan panggil aku puan boleh tak?Aku ni belum kahwin lagilah.Sekarang ni,aku nak jumpa dengan owner butik ni.Bukannya nak bercakap dengan staff yang makan gaji macam kau ni".jerit Khairani sekali lagi.
"Excuse me,cik.For your information,butik ni pun tak perlu customer yang macam cik ni.Dengan segala hormatnya,saya minta cik keluar."Nadia sudah hilang sabar.
"Cik,saya nak jumpa dengan owner butik ni,boleh?"tanya Daniel Iskandar dengan nada yang agak lembut.
"Any help?"tanya Nadia.Mata Khairani terbuntang.Daniel usah kata.Mukanya memang panas sekarang ni.Malu yang teramat.Khairani berlalu keluar dari butik itu.Daniel juga berlari ke keretanya.

"Bos okey ke?"tanya dahlia,pekerjanya.
"Saya okaylah.Silap saya juga sebab tertinggal nametag."balas Nadia.
"Kalau saya jadi boskan,nak je saya pukul minah tu.Berlagak bukan main.Nasib baik mamat sebelah dia tu hensem.Terbatal jugaklah niat saya ni.".ujar hana pula.Mereka semua ketawa

BANYAK TYPO.SORI GUYS.VOTE OKEY:-)

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Oct 04, 2016 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Be my wife,please ?Where stories live. Discover now