Reisen Igjennom Masken

60 3 0
                                    

En dag i september fikk jeg et brev i posten. Ikke noe uvanlig med det, men brevet var stemplet for 127 år siden. Jeg grunnet litt på dette, men åpner det forsiktig for å ikke ødelegge konvolutten. Jeg fikk åpnet det og tatt ut brevet, det var gult og viste tegn på att det var gammelt. Dette ble en reise ut i fortiden som jeg aldri vil glemme.

Jeg leste dette brevet flere ganger uten å forstå sammenhengen, men det sto mye om en by med enorme bygg og en framtid som Ingen hadde hørt om. Jeg grunnet på dette utover kvelden uten egentlig å vite hva jeg skulle lete etter. Jeg fant frem historie boken og kartet som lå I kjelleren og begynte å lete etter noe som jeg ikke helt viste hva var for noe. Det var mange byer med kolossale bygg og en fremtid og en historie som ikke jeg viste noe om. Jeg satt og leste så tid og sted ble glemt, men så fant jeg ut jeg måtte lete i gamle bøker for og finne svaret.

Jeg gikk for å få meg litt søvn mens jeg tenkte på dette brevet. Dagen etter gikk jeg ned på biblioteket for å lete der, uansett hvor mye jeg letet fant jeg ikke den byen som blev omskrevet i brevet. Så jeg gikk hjem igjen like blank som jeg kom. Jeg satt og tittet på brevet men så la jeg det I skuffen på skrivebordet mitt. Jeg lot det ligge og glemte det helt, inntil jeg ryddet på kontoret. Da fikk jeg se poststempelet, jeg fant frem forstørrelse glasset og begynte å studere det. "Ca" sto det men resten var utydelig. Frimerket var slitt og utydelig men det er en topp som lignet på et fjell, jeg tenkte Ca, fjell hmm Canada sa jeg høyt til meg selv. Selvfølgelig må det være Canada og begynte å lete i historie bøkene, men fant ikke noe der heller. Jeg leste brevet en gang til for å evt. finne ut noe mer om det. Men det var noe i brevet som ikke stemte, det sto noe om en maske som var porten til en verden utenom vår verden. Jeg prøvde å tyde brevet en gang til, det var jo gammelt og ikke helt leselig. Jeg tok brevet med til en venn av meg og viste det frem, han la det På ett lesebord så vi kunne se igjennom det. Da kom det frem tydelig skrift. Han tok bilde av det og la det inn på dataen og skrev det ut. Jeg leste det på nytt og fant ut att jeg hadde rotet rundt på feil side av planeten. Ca sto for Cairo og fjell toppene var pyramidene, så nå ble turen til Egypt et faktum..

Kapittel 1

Dette hørtes veldig spennende ut så jeg ringte og bestilte billetter. Min venn ble med på turen, og vi ankom Cairo 2 måneder etter jeg fikk brevet. Det var varmt og tørt, så vi fant oss et hotell og fikk tatt en dusj og fikk litt mat. Når kvelden kom og alle hadde lagt seg så fant frem brevet igjen og begynte å lese det på nytt. Det var et mysteriet om hvorfor dette brevet var skrevet til meg og stemplet for 127 år siden. Brevet omtalte en vei til en verden bortenfor vår viten, denne veien skulle jeg finne. Håpet jeg på da. Det var mye vi ikke forsto men som vi viste vi skulle finne ut av bare vi greide å løse den første del av gåten. Vi måtte først finne ut veien til det guddommelige, hva nå det var. Vi var jo i et guddommelig land så det skulle vell ikke bli så vanskelig. Men det eneste jeg kom på var ikke guddommelig, bare kongelige. Men vi fant ut att vi måtte finne ut av det guddommelige og det som fulgte det i den tid. Vi trodde vi skulle lete i byen og finne svaret i en kirke eller i noe annet kristelig bygg av noe slag. Pål sa vi måtte få oss noen timer med søvn, for alt var jo stengt på denne tiden av døgnet. Når Morgenen kom og gikk vi for å spise frokost og fant ett turistkart som kanskje kunne hjelpe oss på vei.

Vell nede I byen gikk vi langs de veiene vi fant, vi lette og spurte alle som vi møtte. Men ingen viste noe om det vi spurte etter så da gikk vi på et biblioteket for å lete. Når vi hadde lett I alle hyller og det som var av historie ga vi opp. Der fant vi ikke noe som vi kunne bruke, så vi gikk for å lete mer. Når vi hadde gått noen timer så kom vi til ett bygg vi bare måtte gå innom. Det var et museum som hadde mye innen det konglige I Egypt. Der var det mye å se på, så vi glemte å lete etter det vi skulle. Vi følte at tiden sto stille, og vi hygget oss hele dagen med historie og mye nytt som vi lærte. Plutselig som lyn fra klar himmel, så ble jeg stående og titte på en vegg. Der hang det en maske i gull og juveler. Jeg følte en glede og en redsel når jeg så masken, den var vakker men uhyggelig i samme tid. Pål kom bort og tittet på masken han også, like oppslukt som meg var han. Jeg spurte de som jobba der om den masken og dens historie. Ikke stort dem viste om den, det som ble fortalt var ikke så bra. Det ble sakt att den som brukte masken ble drept og sjelen ble brukt som slave av den kongen som fikk den laget. Jeg spurte hvem konge det var? Men fikk bare ett viskende svar "Khafres", også blev vi jaget på dør. Vi ble stående utenfor museet og undret hvorfor vi ble kastet ut på denne måten mens jeg sto og så på masken igjennom vinduet uten å finne svar på spørsmålet. Etter en stund kom vi oss tilbake til hotellet og begynte å lete på Internet etter svar på masken. Det eneste vi fant ut var at den masken som tilhørte Khafres var av kobber og var laget av en romer i senere tid. Vi kom ingen vei ved å lete på nettet så vi måtte finne en annen måte å kunne få informasjon ang masken på. Vi fikk pakket sekken og beveget oss til Giza platået, der ble vi møtt av en guide  som ville vise oss den største av disse bygga. Men jeg spurte hvem Khafres var og hvilke pyramide han var kjent for. (Chepren) pyramide - og den nest største pyramiden i Egypt målt i volum. Der var den, den lå i skyggen av den største av dem.

Reisen Igjennom MaskenWhere stories live. Discover now