Disebuah kampung yang terletak di pendang,kedah. Sekumpulan anak muda bersembang disebuah rumah salah seorang dari mereka.
"petang ni kita pergi mengai kat kobah dekat highway"kata seorang pemuda bernama fahmi yang berusia 23 tahun.
Mereka hanya mengangguk tanda setuju tetapi budak lelaki yang berbadan kecil bernama kimi bertanya.
"pp,mak lang ikut tak?"Tanya kimi.
"tak tau la kat mak lang hang tu nak ikut ke tak"jawab fahmi atau lebih dikenali sebagai pp.Skip
Semua telah bersedia untuk pergi mengai pada petang itu. Segala alatan telah dibawa termasuk lah air,buah rambutan serta jajan untuk makan sambil menunggu ikan memakan umpan.
"haa hangpa nak gi mana nie? Abang,abang nak gi mana baik gi tau sayang cepat?"Tanya seorang perempuan yang memakai baju dan seluar berwarna hitam ia ialah isteri kepada fahmi.
"abg nak gi mengai dengan budak-budak ni,sayang duduk la umah"jawab pp kepada isterinya.
"ala abang,nak ikut juga. Bosan duduk umah sorang-sorang"eira rengek ingin mengikut suaminya pergi mengai kerana bosan ditinggal seorang diri di rumah.
"ermm baiklah,pergi siap cepat"pp mengalah dan membenarkan isterinya ikut kerana dia juga tidak mahu meninggalkan isteri seorang diri dirumah.
"yeay terima kasih abang"sorak eira sambil bergegas masuk kedalam rumah untuk bersiap.
Mereka menunggu mak lang mereka siap kecuali pp yang pergi ke kedai depan rumah untuk membeli minyak moto dan air untuk isterinya. (siapa tak sayang bini ooii)
10 minit kemudian....
Eira telah siap dengan membawa beg sandang,di dalam beg itu mengandungi peti kecemasan,air mineral,handphone dia dan suaminya dan juga dompet. Memang itu yang selalu dibawa oleh eira jika dia mahu kemana-mana dengan suaminya kerana suaminya selalu cuai dengan keaadan sekeliling yang tajam.
"abang,sayang dah siap"kata eira sambil menyarung seliparnya.
"haa jom?? Nanti lewat pulak,malam nanti abang kena mengajar budak-budak silat"kata pp sambil menghidupkan enjin motonya.
vrooommm...vroooommmm
Bersambung...
YOU ARE READING
Pendekar Muda
ActionKisah sekumpulan anak muda dan seorang guru silat yang masih muda mengajar anak-anak muda kampungnya bersilat. Pelbagai telatah yang melucukan sepanjang mereka berlatih dibawah ajaran guru fahmi yang garang...