Det er ingen tvil som fornybar energi og bærekraft har vist seg ikke for å være en kjepphest, men heller en fundamental endring i samfunnsansvar og en kilde for jobbskaping. Faktisk er det enorm mengde aktivitet på naturgass, tid bruk måling, energieffektivisering og energibevaring. Hva fortsatt gjenstand for mye spekulasjon er hvordan disse nye kilder til fornybar energi integrere i vår nåværende, sentralisert-verktøyet-basert infrastruktur.
Det finnes to mulige evolusjonære scenarier for distribusjon av fornybar energi. Først er en "sentralisert" fornybar energi leveransemodell forutsetter en modifisert verktøyet levering infrastruktur. I denne modellen verktøyet baser fornybar eiendeler med distribusjonssystem og selger denne grønn energi til forbruker. Andre er en "desentralisert modell" der hver bygning/hjem eller samfunnet ikke er koblet til et verktøy og forbrukeren er investor i fornybar eiendeler.
Basert på utviklingen av teknologi og adopsjon priser på disse fornybare teknologier av forbrukere, er det ganske klart at desentralisert modellen har en etappe opp. Ved å ta en nærmere titt på dataene, er det ugjendrivelige at energi forbruk laster for oppvarming og kjøling bygninger og boliger har vært i en konstant tilstand av nedgang, hovedsakelig på grunn av energieffektivitetstiltak og bygge standarder forbedringer. Ti år siden, forbrukes gjennomsnittlig nylig bygget hjem i sørlige Ontario ca 2300 m3 naturgass per år for plass oppvarming. I dag er forbruker det likt hjemmet bygget etter nyeste bygningen koden ca 2000 m3 gass per år. Som bygninger konvolutten strammer, blir det mer kostnadseffektivt å gå off-rutenettet. Mye av teknologiutvikling i arenaen av kraftproduksjon har videre vært en tilretteleggerne av desentralisert modellen. Mikro-CHP, geotermisk, solenergi termisk og PV er alle eksempler på teknologi som passer i desentralisert energi ordningen med begrenset heftelse fra regulatoriske byråkrati.
På den annen side, har mange nordamerikanske verktøy vært ute på distribusjon distriktet energisystemer å tjene både sine boliger og kommersielle kunder. Distriktet energi er ikke noe nytt; Det er over 200 millioner mennesker, hovedsakelig i Europa, som er koblet til varmt vann eller damp distribusjonssystemer. Elektrisk energi kan benytte en distriktet energi-system forskyvning kjøling arbeidsmengder ved å gi sine forbrukere kjølt vann, samtidig forbedre sine inntekter ved å gi plass varme, vann oppvarming og distribuert generasjon tjenester. Gass vil integrere distriktet energisystemer for å lette integrering av fornybar energi i sine systemer og få tilgang til forbruker kjøling laster diversifisere sin energi leveringssystem til en mer fleksibel levering ryggrad.
En ting er sikkert: som prisene for fornybare teknologier fortsetter å falle, og bygningen omslutter fortsette å forbedre, investering profil og rolle i verktøyet, slik vi kjenner det, må utvikle seg.